
א. תארו כיצד בנוי פרח השושן בעל שבעה עלי כותרת. כמה מיתרים בשושן זה? (מיתר- קטע שקצותיו על הקף המעגל)

ב. שגיא ניסה לחשב כמה קווים יהיו בשושן בעל 10 עלי כותרת (10 נקודות על המעגל), וטען שמכל נקודה יוצאים 9 מיתרים לכן יהיו
מיתרים בסה"כ. הילה לא הסכימה עמו. היא חישבה
.
הסבירו כיצד לדעתכם כל אחד מהם ספר? מי לדעתכם צודק?
ג. כמה מיתרים יש בשושן בעל 100 עלי כותרת?
ד. לפרח השושן המסתורי יש 4851 מיתרים. כמה עלי כותרת יש לו? (כמה נקודות על הקף המעגל?) האם יתכנו פרחים בהם 6214 מיתרים? 3655? 7626? 8656?
מקור:Nrich, Mystic Rose

3. מספרים משולשים
כבר ביוון העתיקה התעניין פיתגורס בקשר בין צורות גיאומטריות ומספרים. פיתגורס סידר אבנים במבנה של משולשים וקרא למספר האבנים מספרים משולשים. (הוא חשב גם על מספרים מרובעים, מחומשים וכדומה).

א. כמה אבנים יהיו במבנה המשולש הבא? כלומר, מהו המספר המשולש החמישי?
ב. הילה ניסתה לחשב כמה אבנים יהיו במשולש ה- 10 וטענה שבכדי לבנות את המשולש העשירי יש להוסיף למשולש התשיעי 10 אבנים. וכך הלאה. ולכן חישבה: ![]()
שגיא מצא שיטה אחרת. הוא טען שאם יכפיל את מספר האבנים יוכל ליצור מבנה מלבני בו יהיה לו קל יותר לחשב. לכן חשב ומצא שבמשולש העשירי יהיו
אבנים בסה"כ.התבוננו ביישום הבא Picturing Triangle Numbers:
Inline Frames
הסבירו כיצד לדעתכם כל אחד מהם ספר? מי לדעתכם צודק?
ג. כמה אבנים יש במשולש ה- 100?
ד. אחד העוזרים של פיתגורס בנה משולש ובו 4851 אבנים, אך התבלבל בספירה. התוכלו לדעת איזה משולש בנה?
האם יתכנו משולשים בהם 6214 אבנים? 3655? 7626? 8656?
מקור: Nrich, Picturing Triangle Numbers
מספרים פירמידליים, שמואל אביטל, גליונות לחשבון מס 43.קצת על הסתברות, קומבינטוריקה ומספרים משולשים - דוד רץ, על"ה 32.שיבוץ מספרים לפי תכונות - משחק מאת מרכז המורים למתמטיקה ביסודי.לא רק גאוס יכול - בעיית החודש מס 23.לחשוב באופן אלגברי, מעבר לתוכנית הלימודים של ביה"ס היסודי - קאפוט, בלנטון וסוארס - מאמר מתורגם.אותה הגברת בשינוי אדרת - הרצאה של דן עמיר.סדרות, אינדוקציה ונוסחאות נסיגה, הזדמנות לקישוריות בין התחומים במתמטיקה - ד"ר חמוטל דוד, על"ה 32.









חלק א
נתון משולש 

נעלה בחזקה זוגית או אי זוגית
הפאי הוא מספר מסתורי, המהלך קסם על מתמטיקאים, מדענים וחובבים רבים, ערכו המקורב - 3.14159. ברחבי העולם נוהגים לחגוג לכבודו את יום הפאי ב-14 למרץ (אותו מקובל לרשום כ- 3.14) החל מהשעה 1:59...
חגיגות יום הפאי 

ב. עליכם ליצור שני ריבועים, כך שסכום שטחי שני הריבועים יהיה הקטן ביותר.
2. השער הקטון
3. שאבתם מים
4. השטח הכי גדול
בבית ספרנו חוגגים את יום הפאי במרוץ מסורתי. 
א. אורך המסלול החיצוני הוא 400 מטר. 










בשתי דרכים: בחישוב אינטגרל מסוים ובשימוש הנוסחה המהפכנית.



פרח החיים הוא אחת הצורות בגיאומטריה המקודשת שחוצה תרבויות ויבשות, אולי הפרח טומן בחובו סוד, בנוסף להיותו צורה גיאומטרית יפה ומושלמת.
בתיבה מלבנית שלושה מטבעות זהב הנוגעים זה בזה, בדומה לאיור (המטבע הגדול נוגע בשלוש צלעותיו של המלבן, הבינוני בשתי צלעותיו והקטן בצלע אחת).
בגליל שקוטרו 2 ס"מ מונחים שלושה מטבעות בדומה לאיור. שני מטבעות ארד בקוטר 1 ס"מ המשיקים זה לזה ומטבע נוסף, מטבע זהב.





שלב 1:
שלב 2:
שלב 3:
שלב 4:
טבעת מביוס- עבודת תחריט עץ של האמן אשר
ראשית, נזכר כיצד בונים את טבעת מביוס. צפו בסרט הוידאו:
השנייה...
א. מצאו בעזרת האיור את הסכום 1+2+3+4+5+6
א. מהו היחס בין השטח של המשולש הכתום הגדול והמשולש כולו?



קרול לואיס (מחבר עליסה בארץ הפלאות ) הוכיח שכל המשולשים

1. חשוב "ממוצע אחר"
ב. תארו במילים ובאלגברה את השיטה לחשוב "ממוצע אחר" והוכיחו אותו:
2. אי שוויונות בתמונות 
3. מי גדול ממי?



















2. הסרט קונטקט ( 1997,Contact)
א. מחקו את המספר 1 (כי אינו ראשוני)

d= המרחק בין סיינה לאלכסנדריה
Eratosthene Sagan


1. מהו רדיוס כדור הארץ?




בצעו זאת גם על רביעיות נוספות של מספרים עוקבים.








כיצד ישתנה יחס השטחים כאשר אורך צלע הריבוע הצהוב הוא באורך כלשהו, לאו דווקא שליש צלע הריבוע החיצוני ?
3. לקינוח- שוקולד גיאומטרי
ג. שאלה למחשבה-
1. ללא מילים
2. הזבוב הטורדן
3. האיור המתכנס
4. לוח מטרה גיאומטרי
ארכימדס (287- 212 לפנה"ס) היה מדען יווני שהגיע לתוצאות מרשימות במתמטיקה, הנדסה ופיסיקה.
1. שרשרת הזהב של המלך
2. סכין הסנדלרים
ג. משיק לשני חצאי המעגלים חותך את חצי המעגל הגדול בנקודה D.
למתעניינים - התנסו בפרויקט "





מגרש בית הספר בנוי ממלבן עליו בנויים שני חצאי מעגלים. המגרש מכיל ששה מסלולי ריצה כל מסלול ברוחב של מטר אחד.









1. האוצר

2. במגרש הכדורסל
עליכם לתכנן תפריט לארוחת בקר בריאה שתכיל לכל היותר 500 קלוריות, ע"פ הטבלה הבאה:


















2. עבודה בחופשת הקיץ
4. אימון כושר ושריפת קלוריות
1. גינת השושנים 





חידה 1
חידה 2




























































1. זהויות טריגונומטריות לסכום זוויות
2. זהויות טריגונומטריות לזווית כפולה
3. עוד זהויות טריגונומטריות לזווית כפולה 
















א. הסבירו ע"פ האיור, או בדרך אחרת, מדוע עבור כל n טבעי n2)-n) מתחלק ב- 2.

























שירה: אריק איינשטיין
ח. הגמד הגדיל את ביתו פי 2, אך החליט לשנות את הצלעות של הגג האדום בבית הענקים כך שהשוקיים של משולש הגג החדש יהיו באותו גודל של בסיס המשולש. (ראו ציור) האם עדיין המבנה, הגג והדלת יהיו דומים זה לזה?
זוכרים את
א. כמה מלבנים יש לדעתכם בציור? 











אחד התחומים שעניינו במיוחד את נאפייר היתה האסטרונומיה, אך המחשבה על החישובים האינסופיים הנדרשים מאסטרונומים גרמה לו לאנחות. לאחר 20 שנות לימוד וניסויים, הציג נאפייר את השימוש בלוגריתמים - פריצת דרך שלא תאמן בפישוט החישוב. תגלית זו התקבלה בכל רחבי העולם בתרועה ובהסכמה, לא רק על ידי אסטרונומים, אלא גם על ידי אנשים שחישובים מגושמים הכבידו עליהם. לוגריתמים, העיקרון שעליו מבוסס סרגל החישוב, ביטלו למעשה את הצורך בכפל וחילוק ואפשרו להסתפק בחיבור וחיסור.

















בארץ יצורי הפרא המתמטיים חיים יחדיו שני סוגי יצורים:
יצורי הפרא הזמינו לארצם שני יצורים נוספים, יצורי x, אשר יסייעו להם לפתור משוואות. 
















א. המשחק "השלימו לריבוע"





המפורסם שבהם הוא העשרימון הקטום, הוא הכדורגל. קראו מאמר באלף אפס בנושא, 

על פני קופסת מתנה בצורת קוביה שאורך מקצועה 10 ס"מ,
מהפינה של קוביית חימר (או פלסטלינה) שאורך מקצועה 10 ס"מ, נחתך חתך מישורי בצורת משולש שווה צלעות. (ראו איור)
צרו קובייה מחימר או פלסטלינה. בעזרת חוט ניילון חתכו את הקובייה לשניים.
אריזת מתנה בצורת תיבה נעטפה בנייר אריזה, כך ששטח הפאות של התיבה הוא: 3 סמ"ר, 12 סמ"ר ו-25 ס"מר.
כדור טניס בקוטר 10 ס"מ נארז בקובייה התגלגל לפינה.
נמלה עמלנית יצאה לטייל על פני חרוט, שמידותיו מתוארות בציור, במטרה להגיע מנקודה A לנקודה B.
4. הקובייה שבפנים
הריבוע האדום מסתובב סביב מרכז הריבוע הכחול, כך שאחד מקודקודי הריבוע האדום מונח במרכזו של הריבוע הכחול. ראו את
במשחק טנגרם
א. על כל אחת מצלעות ריבוע שאורך צלעו יחידה, הקצו נקודת אמצע, ויצרו ריבוע פנימי. (ראו איור)
ג. שנו את האיור 
4. שטחים בריבוע
א. היכן לדעתכם יש למקם את הנקודה P כך שהחלוקה תהיה הוגנת? מדוע?
נתונה תיבה מלבנית ובתוכה נלכד עכביש בנקודה P שהיא מרכז התיבה. העכביש מתח חוטים לפינות התיבה כך שיצר פירמידות אשר קודקוד הראש שלהן הנקודה P ובסיסן פאות
ב. כיצד ישתנה המרחק PD כאשר המגרש יהיה מלבני?
ג. מה יהיה המרחק PD אם השחקן יהיה מחוץ למגרש?
ד. מה יהיה המרחק PD אם נתון כי: PB=a ,PA=c ,PC=b?
נתונה תיבה ובתוכה נלכד עכביש בנקודה P. העכביש מתח חוטים לפינות התיבה כך ש:
- האם תמיד ניתן לבנות את המשולש על פי אמצעי צלעותיו?
- האם תמיד ניתן לבנות את המרובע על פי אמצעי צלעותיו? אם כן, באיזה תנאי?
בפיצוח זה נשרטט ונתבונן בעין מתמטית בפרחים המרהיבים הללו, בעלי שישה עלי כותרת.
ב. שני משושים בפרח
ברדיאנים:
א. בשכונת "על כנפי הדמיון" הוקם גן משחקים חדש ובו מתקני ספורט ואתגרים. הגן בנוי מרצף של שלשה מתחמים ריבועיים. המרחק בין שתי הפינות המנוגדות של הגן הוא 100 מטר (ראו בשרטוט AD). אדריכל הגן תכנן לשתול ארבעה עצים שיפרשו צל בגן בנקודות: A, B, C ו-D (ראו איור).
ב. בשלב ב של הקמת הגן, הורחב המגרש לשישה מתחמים ריבועיים. אדריכל הגן תכנן להוסיף ולשתול ארבעה עצים שיפרשו צל בגן בנקודות: E, F, G ו-H (ראו איור).
ג. עץ נוסף נשתל בנקודה K (ראו איור).
ד. הגנן פרש חבלים במתחם הגן על פי הוראות האדריכל. הוא היה מעוניין לחשב את הזווית שנוצרה בקודקוד B. מצאו את הזווית.








1. סידור המטבעות
2. עיגולים על עיגולים
3. סבך הנחשים הצבעוניים
תלמיד א: נצרף למשולש שלנו משולש נוסף, צירוף הזויות של שני המשולשים נותן זויות של מרובע לכן סכומן 3600, לכן לכל משולש 1800.
תלמיד ב: ההוכחה אינה טובה. מה מבטיח לנו ש- 360 המעלות מתחלקות בשווה בין שני המשולשים?
תלמיד ג: יש לי משהו יותר פשוט. נהפוך את המשולש למרובע על-ידי הוספת קדקוד על אחת הצלעות. בקדקוד זה 180o לכן בשאר הקדקודים יחד יש 180o .
א. לפניכם פירמידה בה הוכנסו בשורה הראשונה המספרים: 2, 1, 4, 6
ה. לפירמידה הבאה הוכנסו לשורה הראשונה המספרים: -5, 2, 3, 4. באיזה סדר הוכנסו המספרים כך שבפיסגה יתקבל המספר אפס?
ו. לפירמידה הבאה הוכנסו בשורה הראשונה המספרים: 2 ו-15 ועוד שני מספרים כלשהם. בראש הפירמידה התקבל המספר 48. מצאו את הקשר בין x ו-y . כמה פירמידות ניתן לקבל?
רשמו מספר שלם כלשהו בפינה השמאלית של השורה התחתונה של הפירמידה.
א. כל אחת מהצורות A-H הבאות מורכבות מחמישה ריבועים ושני מלבנים. רק מחלקן ניתן לקפל לפי הקווים המקווקווים, ולבנות קובייה 1x1x1, ואילו מחלק מהצורות לא ניתן לבנות קובייה. התוכלו לזהות את הקוביות?
ב. כל אחת מהצורות A-H הבאות מורכבות מחמישה ריבועים ושני משולשים. רק מחלק ן ניתן לקפל לפי הקווים המקווקווים, ולבנות קובייה 1x1x1, ואילו מחלק מהצורות לא ניתן לבנות קובייה. התוכלו לזהות את הקוביות?







1. שני חברים יצאו לדרך, בים בם בום....
2. ארבעה כלי רכב יצאו לדרך
3. חידת הנזיר
האגדה מספרת שפיתגורס, המתמטיקאי היווני הנודע מימי יוון הקדומה ( 500 לפנה"ס), עבר פעם ליד חרש ברזל והתאהב בצלילי דפיקות הפטיש שהיו נעימים לאוזנו. הוא בדק ומצא, כי משקלי הפטישים היו 6, 8, 9, ו-12 ק"ג. היחסים בין משקלי הפטישים הפיקו צלילים הרמוניים.


ב. הסבירו על פי האיור הבא מדוע הממוצע החשבוני גדול מן הממוצע הגיאומטרי.
ג. הסבירו על פי 
ה. הוכיחו באיור כי: 
4. ארבעה ממוצעים בטרפז
קפלו דף מלבני לאורכו ולרוחבו כך שיתקבלו בפתיחת הדף ארבעה מלבנים חופפים (ראו איור) כעת סמנו על כל קטע מארבעת הקטעים שהתקבלו (הקיפולים) נקודה כלשהי, וחברו את הנקודות כך שיתקבל מרובע.
2. נמצא את שטח המרובע שאלכסוניו מאונכים בעזרת קיפולי נייר.
1. הזיזו את נקודות Q ו-P
3. ברשותכם נייר מדפסת A4 (אשר יחס צלעות המלבן שלו הן
)
.




?
.
? כמה פתרונות ממשיים שונים? 
.
?
.
. מה ניתן לומר על שני השורשים המרוכבים ועל מיקומם ביחס לציר הסימטריה?
.
.
. הוכיחו אלגברית.
. הוכיחו אלגברית.

.
ואת שורשי משוואת הפרבולה האחות, בעזרת a,k,p. הוכיחו באופן אלגברי את הקשר בין השורשים.
הידעתם?

התפלגות נורמלית, הנקראת גם התפלגות גאוס או עקומת הפעמון, הנה בלי ספק צורת ההתפלגות השימושית ביותר בכל תחומי המדע, החל מסטטיסטיקה, דרך ביולוגיה ועד מדעי החברה. בהתפלגות זו ניתן להשתמש לתיאור הפילוג של תוצאות ניסוי, התפלגות ממוצע ציונים בכיתה, התפלגות מנת המשכל במדגם אוכלוסייה, התפלגות מחיר של מניה ועוד ועוד . קראו על עקומת הפעמון ב
א. נתבונן בלוח גלטון מוקטן , בעל שתי שורות בלבד. ברור שלכדור הנופל יש שתי אפשרויות בלבד בדרכו, שמאלה (L) או ימינה (R). מהי ההסתברות שיגיע לתא השמאלי?
ב. נוסיף שורה ללוח גלטון.






3. כובע ליצן

לפניכם פרח עם 12 עלי כותרת. חשבו את היחס בין הרדיוס של המעגל הפנימי לבין רדיוס המעגל החיצוני.
יישומים דינאמיים - משפטים ובעיות בנושא
חידת סנגקו בגאוגברה


1. במרכז שדה ריבועי 5x5 מ"ר, קשורה בחבל עז רעבתנית, האוכלת כל עשב הנקרה בדרכה.
2. בתוך שדה רחב נמצא שטח מרוצף ריבועי שאורך צלעו 2 מטר. אל קצות השטח קשורה עז בלולאה בחבל באורך 1 מטר.
3. במרכז שדה נמצא שטח מגודר מלבני ומרוצף בגודל 4x6 מ"ר. עז רעבתנית קשורה האחת הנקודות על הצלע CD. 


א. הנקודה E היא נקודה כלשהי על אלכסון המלבן ABCD. מעבירים מהנקודה E קטעים המקבילים לצלעות המלבן.
ד. פתחו את עקרון "משני הצדדים" גם עבור מקבילית.
כיצד נמדוד את גובהו של צוק הררי בלב ים ?
א. השלימו את משולש AHI למקבילית. העבירו מהנקודה G שעל אלכסון המקבילית, מקבילים לצלעות. סמנו את המשולשים הדומים שהתקבלו.
1. קופסת דגנים של 500 גרם עולה 25 ש"ח.
2. קופסת מיץ תפוזים של 250 מ"ל עולה 5 ₪.
3. חפיסת שוקולד של 100 גרם עולה 10 ש"ח.


2. העפיפון
































.jpg)
.






1. החלטה גורלית














































































תיאור:
אל הפונקציה צעד אחר צעד



תיאור:
תיאור: 







נושא: שטחים, אינטגרלים.







תיאור:
תיאור:
תיאור: 


