אנו שמחים להגיש לכם את גיליון 54 של על"ה.
כל אחד משלושת המאמרים בגיליון זה יכול להוות מקור השראה לדיון כיתתי, מתוכנן מראש או מתפתח ספונטנית, בעקבות רעיון של תלמיד או בעקבות סיטואציה המתרחשת בכתה.
.
כתבו: מערכת על"ה , מרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי.
מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.
הגדרות שונות ל"אותו מושג" - מנוף או מכשול? המקרה של הטרפז
כתבו: קרני שיר ואורית זסלבסקי.
מדור: עיון ודיון.
תקציר: הגדרת הטרפז כמרובע שיש לו זוג אחד בלבד של צלעות נגדיות מקבילות, שונה מהגדרות אחרות המופיעות בתכנית הלימודים בגאומטריה, ולכן גם מעוררת שאלות בקרב תלמידים.
במאמר דנות המחברות במושג ההגדרה, בהגדרות שונות לטרפז, הנהוגות במקומות שונים בעולם, בהשלכות שיש להגדרה על המושג טרפז, על תכונות הטרפז, ועל ההירארכיה במשפחת המרובעים.
מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.
על מעגלים משיקים ומספרי פיבונאצ'י
כתבו: אסתר גרונהט ולוי ינובסקי.
מדור: חקירה מתמטית.
תקציר: במאמר משתפים אותנו המחברים בחקירה מתמטית שנקודת המוצא שלה היא בעיה המתאימה לתלמידים המכירים את משפט פיתגורס,
ותכונות של מעגלים משיקים. החקירה, שכולה מבוססת על כלים שהם בהישג ידם של תלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות הניבה תוצאות יפות ומפתיעות, המקשרות בין תחומי מתמטיקה אחדים.
מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.
טכניקה בצד הבנת מושגים מתמטיים
כתב: יוסף עוואבדי.
מדור: משולחנו של המורה.
תקציר: המאמר מציג סיטואציה שבה תלמידים פותרים מערכת משוואות, מבצעים פעולות שמנקודת ראותם הן שגרתיות ולגיטימיות,
ובכל זאת מקבלים פתרונות שונים. המחבר מפרש את הסיטואציה מנקודות מבט שונות ומציע לנצל סיטואציות מסוג זה כפתח לדיון בפתרון מערכת משוואות ובמשמעויות שניתן לייחס לתהליך הפתרון.
מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.