עד קצה הגבול
תקציר| עד קצה הגבול| إلى أقصى الحدود
ארבעה חברים חובבי מתמטיקה כינו זה את זה בשמות מתמטיקאים מפורסמים.
הארבעה התערבו מי יצליח לחשוב על פונקציה, בה מעורב המספר 100 ואשר תתן ערך גדול יותר עבור מספרים גדולים.
הראשון, המכונה נפייר, בחר פונקציה לוגריתמית:
השני, המכונה ברנולי, בפונקציה מעריכית:
השלישי, ארכימדס, החליט לבחור בחזקות של 100:
הרביעי, המכונה דה-מואבר, אוהב להיות מיוחד , בחר בפונקציה שהיא מכפלה:
א. מי מהחברים לדעתכם בחר בפונקציה המקבלת ערכים גדולים יותר עבור ערכי x גדולים?
ב. התוכלו למצוא מאיזה ערך של x הפונקציה הזו אכן גדולה יותר?
ג. כיצד ישתנו הפונקציות אם נחליף את המספר 100 במיליון? ביליון?
כל דרדק יודע כי אין מספר הגדול ביותר, אך מספרים גדולים מופיעים במגוון תחומים מתמטיים ומדעיים. מספרים גדולים סקרנו את האדם עוד משחר ההיסטוריה ותיארו אותם "כחול על פני הים", "ככוכבים בשמיים". רבים מנסים לתת שמות למספרים גדולים: מיליון, ביליון, טריליון, גוגול ואפילו גוגולפלקס. |
משמעויות שונות למושג האינסוף (ויקיפדיה) אשר משותף להן הוא תפיסת האינסוף כדבר מה גדול מעבר ליכולת ההבנה האנושית, דבר מה שתכולתו גדולה לאין שיעור, תהליך שלא יגיע לסופו לעולם. הסימן ¥, המסמל אינסוף, הוכנס לשימוש במאה ה-17 ע"י סטודנט אנגלי למתמטיקה וואליס. הוא סימן לייצוג מספרים גדולים מאד וייצוג למספרים קטנים מאד. (מתוך תבלינים מתמטייים) קראו עוד על איך סופרים אינסוף ?- בארץ הדעת. תערוכת אמנות על האינסוף. (אתר פירסומי) |
לפניכם זוג של פונקציות:
((g(x) פונקציה מורכבת.
א. התאימו לכל פונקציה את הגרף.
ב. במה דומות ובמה שונות הפונקציות הללו?
היעזרו ביישום הדינאמי (גיאוגברה) ועקבו אחר נקודות שונות.
התייחסו בתשובתכם לנקודות בעלות מאפיינים ייחודיים כמו נקודת קיצון, ונקודות פיתול.
תחומי עליה וירידה ולאסימפטוטות. נמקו.
ג. נתונה הפעם הפונקציה:
שערו כיצד נראה גרף הפונקציה-
תוכלו להיעזר ביישום הדינאמי (גאוגברה) ורשמו בשורת הקלט למטה:
האם הקשרים ששיערתם בסעיפים הקודמים מתקיימים גם לגבי הזוג החדש? נמקו.
בדקו את השערתכם עבור פונקציות שונות.
ד. מצאו פונקציות נוספות שהרכבתן שומרת על התכונות שמצאתם.
ה. מצאו את הגבול של הביטויכאשר וכאשר .
הנחיה - מצאו זוג פונקציות בדומה לסעיפים הקודמים , חקרו ושרטטו סקיצה לגרפים.
מושג הגבול, אשר מתאר תהליך של התכנסות לערך מסויים משהו שמתקרבים אליו, אך אף פעם לא מגיעים אליו, הוא מושג שימושי ובסיסי במתמטיקה המודרנית. אך כבר בימי יוון תהו המתמטיקאים והפילוסופים על מהותו. לדוגמה בפרדוקס המשעשע של זנון (וכן מצגת מאת G-math). במאה ה-3 לפני הספירה חשב ארכימדס את שטחו של המעגל בשיטת המיצוי, לפיה הוא קרב את שטח המעגל לשטח מצולע משוכלל החסום בתוכו. קראו בהרחבה על מושג הגבול במילון המושגים: פונקציות. |
א. התבוננו בגרפים של הפונקציה המעריכית והלוגריתמית. עקבו אחר הערכים והשלימו:
ניתן לעקוב אחר הערכים ביישום הדינאמי.
ב. השלימו על פי הגבולות שמצאתם לעיל:
חקרו את הפונקציות הבאות לפי:
1. תחום הגדרה והתנהגות הפונקציה סביב נקודות אי ההגדרה.
2. נקודות חיתוך עם הצירים
3. התנהגות הפונקציה כאשר וכאשר
והתאימו להן את הגרפים:
הפעילות נערכה על פי הרעיון במאמר : יישום גבולות לשרטוט גרפים - אלה שמוקלר, מחר 98
מקורות נוספים להעמקה והרחבה:
הפוך על הפוך - פיצוח בנושא פונקציות הפוכות
גישה אינטואיטיבית לבניית מושג הגבול - תמר זמיר ונצה מובשוביץ- הדר, קשר ח"ם.
יישום גבולות לשרטוט גרפים - אלה שמוקלר, מחר 98
זוגות של פונקציות - מחר 98
אסימפטוטות המקבילות לציר ה-x - יפים כץ, על"ה 31
חדו"את היצירה - עופר ליבה- על"ה 23, על"ה 24
מספרים גדולים בעולם- פעילות של מרכז המורים למתמטיקה בחינוך היסודי
האינסוף המיסתורי - פרוייקט לתלמידים - מחר 98
אינסוף- הסיפור שאינו נגמר, סקירה על ספרו של פרופ' חיים שפירא, על"ה 15
האפס- ביוגרפיה של רעיון מסוכן - צ'רלס זייף - המלצה על הספר
הצעה להוכחת המשפט: גבול של שורש n י של n כאשר n שואף לאינסוף הוא 1 - עלי עותמאן, על"ה 36