תקציר| האינטגרל כפונקציה| מדריך למורה
חקרתם את הפונקציה ואת הפונקציה וקיבלתם את הגרפים:
1. הסבירו מדוע . כיצד תכונה זו מתבטאת בגרף?
2. השוו בין ערכי האינטגרל המסויים:
, אין צורך לחשב ערכים מספריים.
מה מייצג כל אינטגרל ? הסבירו.
3. נגדיר פונקציה .
תוכלו להיעזר ביישומון וגררו את הנקודה A, והתבוננו בחלון השמאלי.
א. על פי הגרף של תארו כיצד משתנה ככל ש- a גדל?
ב. באיזה תחומים, אם בכלל, הפונקציה חיובית? שלילית?
ג. באיזה תחומים, אם בכלל, הפונקציה עולה? יורדת?
ד. האם לפונקציה יש נקודות קיצון? אם כן, מהן?
ה. שרטטו סקיצה לגרף הפונקציה . מה מייצג הגרף?
ו. רשמו ביטוי אלגברי מתאים לפונקציה .
סמנו עם העכבר את חלון הגרפי השני. רשמו ביטוי אלגברי עבור הפונקציה בחלון הקלט (שימו לב יש לרשום את הביטוי כמשתנה של x ולא של a) ובדקו שהגרפים מתלכדים.
4. נגדיר פונקציה .
תוכלו להיעזר ביישומון וגררו את הנקודה A, והתבוננו בחלון השמאלי.
א. על פי הגרף של תארו כיצד משתנה ככל ש- a גדל?
ב. באיזה תחומים, אם בכלל, הפונקציה חיובית? שלילית?
ג. באיזה תחומים, אם בכלל, הפונקציה עולה? יורדת?
ד. האם לפונקציה יש נקודות קיצון? אם כן, מהן?
ה. שרטטו סקיצה לגרף הפונקציה . מה מייצג הגרף?
ו. רשמו ביטוי אלגברי מתאים לפונקציה .
סמנו עם העכבר את חלון הגרפי השני. רשמו ביטוי אלגברי עבור הפונקציה בחלון הקלט (שימו לב יש לרשום את הביטוי כמשתנה של x ולא של a) ובדקו שהגרפים מתלכדים.
5. השוו בין הפונקציות ו- . במה דומים ובמה שונים הגרפים שלהם?
מהי נקודת החיתוך בין הגרפים?
הרחבה:
6. אם נשנה את הגבול התחתון של האינטגרל ,
כיצד לדעתכם ישתנה גרף הפונקציה ? כיצד ישתנה הביטוי האלגברי של הפונקציה?
הסבירו מסקנתכם.
הזיזו ביישומון את הנקודה B וקבעו אותה כך ש- , גררו את הנקודה A ועקבו אחר בניית הגרף של .
במקרה זה, היכן יפגשו הגרפים ו- ?
בדקו מסקנתכם עבורי ערכי גבול תחתון שונים.
7. חקרו כיצד ישתנו ממצאיכם עבור הפונקציות:
א. ו-
ב. ו-
שערו ובדקו ביישומון היכן יפגשו הגרפים ו- ? נמקו.