תקציר|יום פאי שמח!|פתרונות|يوم π سعيد! |حلول

 

מיהו π?  

הפאי הוא מספר מסתורי, המהלך קסם על מתמטיקאים, מדענים וחובבים רבים. 

π, מספר אי רציונאלי, מציין את היחס בין היקף מעגל לקוטרו. הוא התגלה כבר לפני ששת אלפים שנים, בבבל, ברגע שבני האדם המציאו הגלגל. 

הם גילו את התופעה המרתקת של המעגל, שלא משנה אם המעגל קטן כמו חרוז או גדול כמו חומת העיר, תוצאת החילוק של היקף המעגל ברדיוסו הוא אותו מספר. המצרים הקדמונים, לפני כ-2000 שנה, היו הראשונים שהצליחו להגיע לערך מקורב של פאי- 

במאה ה-3 לפנה"ס, ארכימדס, הציג לראשונה שיטה המאפשרת לאמוד את π, המתבססת על חישוב היקף מצולעים החסומים וחוסמים מעגל. (ראו יישומון אינטראקטיבי)

שבמשך כ-1500 שנה איש לא הצליח לחשב את פאי בדיוק גבוה יותר, עד לפיתוח החשבון הדיפרנציאלי ואינטגרלי, אז אויילר חשב את פאי עד 153 ספרות אחרי הנקודה והעניק לפאי את שמו. 

כיום,  מתמטיקאים ומדענים מחפשים אלגוריתמים ונוסחאות אלגנטיות לחישוב פאי בעזרת המחשב. השיא שנקבע עד היום הוא טריליון ספרות אחרי הנקודה! 

ברחבי העולם נוהגים לחגוג לכבודו את יום הפאי  ב-14 למרץ (אותו מקובל לרשום בארה"ב כ- 3.14) .


 צפו בסרט בשיר עליז המזכיר לנו מהו מעגל ומיהו π.

   

גם אתם מוזמנים לחגוג לכבודו של הפאי בפעילויות יצירה, תחרות ריצה, בניית מיכל גלילי לממתקים וקישוט בפרחים מיוחדים.

מצורף גם אוסף קישורים על יום הפאי בארץ ובעולם ומידע רב על המספר המיוחד הזה.


1. לשלש או לרבע המעגל

א. מלאו את העיגול בחבלים דקים בצורת מעגלים בעלי אותו מרכז. 

    חתכו את החבלים לפי הרדיוס המסומן ופרשו אותם לצורת משולש. 

    מהו גובהו ובסיסו של המשולש שקיבלתם? מהו שטחו?

 

 

ב. גזרו את העיגולים לשש גזרות שוות וצרו מהן "מקבילית". התוכלו לאמוד את שטחה? 

 

 

 

 

    גזרו את העיגולים לשנים עשר גזרות וצרו מהן "מקבילית". התוכלו לאמוד את שטחה?
 
 
 
 
 
 
צפו בסרט: the story of Pi בו תוכלו לראות המחשות לנוסחת שטח מעגל.



2. מיכל הממתקים

בחגיגות יום הפאי קיבלה כל כיתה משימה לבנות מיכל גלילי סגור לאחסון סוכריות.

עליכם לבנות גליל מגיליון של בריסטול בגודל 50X70 סמ"ר.

 

 

 

לפניכם ארבע הצעות לפריסות גליל:

(שימו לב, שניתן לעטוף את המלבן על בסיס הגליל יותר מפעם אחת)

 

 

א. האם ניתן לבנות מכל אחת מהפריסות הבאות גליל?

ב. האם ניתן לבנות גליל שגובהו כהיקף בסיסו?

ג. מהו הגליל שיכיל הכי הרבה סוכריות?


3.  מרוץ הפאי:

בבית ספרנו חוגגים את יום הפאי במרוץ מסורתי. 

 

 

 

 


מגרש בית הספר בנוי ממלבן עליו בנויים שני חצאי מעגלים. המגרש מכיל ששה מסלולי ריצה כל מסלול ברוחב של מטר אחד.

 

 

 

 

 

א. אורך המסלול החיצוני הוא 400 מטר. 

    רוחב המלבן הוא 100 מטר. (ראו איור).

    חשבו את מימדי מגרש בית הספר.

ב. מהו היקף מסלול הריצה הפנימי?

ג. במרוץ הפאי רצים המתחרים 800 מ'.

    רוני הגריל את מסלול הריצה החיצוני ואילו חברו הטוב ירדן, קיבל מקום במסלול הפנימי ביותר. 

    כולם התכוננו למרוץ ונעמדו בנקודות הזינוק. 

    בכמה מטרים קדימה נמצאת נקודת הזינוק של רוני לעומת נקודת הזינוק של ירדן?


4. פרחי π 

בחגיגות יום הפאי נכין פרחים לקישוט.

 ראו את הסרטון הבא המציג בניית פרח עם שלושה עלי כותרת.

Unable to display content. Adobe Flash is required.

Sample Image

א. הסבירו את בניית הפרח.

ב. נתון שאורך צלע המשולש הפנימי הוא 1 יחידה.

    מהו היקף הפרח?

 

 

 

 

 באופן דומה נבנה גם פרח עם ארבעה עלי כותרת. ראו את הסרטון הבא:

Unable to display content. Adobe Flash is required.

Sample Image

א. הסבירו את בניית הפרח.

ב. מהי הזווית המרכזית כל עלה כותרת  (כל אחת מארבעת הקשתות)?

ג. נתון שאורך צלע הריבוע הפנימי הוא 1 יחידה.

    מהו היקף הפרח?

 

 

 באופן דומה נבנה גם פרח עם חמישה עלי כותרת.

Sample Image

א. הסבירו את בניית הפרח.

ב. מהי הזווית המרכזית כל עלה כותרת  (כל אחת מחמשת הקשתות)?

ג. נתון שאורך צלע המחומש הפנימי הוא 1 יחידה.

    מהו היקף הפרח?

 

 

 בנו פרח דומה עם שישה עלי כותרת. מהו היקפו?

 מהו היקפו של פרח בעל n עלי כותרת?

 

מקור הפעילות והסרטים: nrich.maths.org


תקצירמעגלי ארכימדספתרונותدوائر أرخميدسحلول

 

Sample Imageארכימדס (287- 212 לפנה"ס) היה מדען יווני שהגיע לתוצאות מרשימות במתמטיקה, הנדסה ופיסיקה.

ארכימדס חישב את ערך Π בדיוק רב (ראו יישומון ממוחשב), ופיתח נוסחאות לחישוב שטח פנים ונפח של גופים שונים.

אגדות רבות מסופרות על ארכימדס ותגליותיו. הוא חקר את פעולתם של מנופים ומספרים שאמר "תנו לי נקודת אחיזה ואוכל להזיז את כדור הארץ..." מיוחסת לו האמירה "אאוריקה", כאשר גילה באמבטיה את חוק הציפה, חוק ארכימדס.
האגדה גם מספרת שחייל שבא לגייסו לצבא לשם פיתוח נשק, הטיל צל על המעגלים שארכימדס צייר על החול. ארכימדס העיר לו "הסתלק, אל תקלקל לי את המעגל"... והחייל התרגז והרגו.

חלק מעבודותיו תורגמו לערבית,  והם הגיעו לאירופה במאה ה-12, אבל רק במאה ה-16 הישגיו של ארכימדס זכו להכרה  עולמית.

על ארכימדס בהרחבה בויקיפדיה

אל תקלקל לי את המעגל - מאמר באלף אפס.


Sample Image1.  שרשרת הזהב של המלך

סיפור נודע על ארכימדס הוא על כתר הזהב המזוייף. בעקבותיו, המלך היירון השני הכיר בארכימדס גם כבלש המפענח תעלומות באמצעות חכמתו והידע הרב שלו.

אגדה אחרת מספרת על מלך שהזמין מצורף הממלכה שרשרת זהב ונתן בידו חוט זהב בצורה של חצי עיגול. הצורף הציע למלך ארבעה עיצובים שונים לשרשרת. המלך שוב חשד שצורף הממלכה מנסה לרמותו וזימן את יועצווביקשו לבדוק האםאורכי השרשראות שווה לחוט הזהב שהפקיד בידו.

היועץ מיד זהה כי הצורף מנסה לרמות את המלך.

האם תוכלו לאמוד את אורכי השרשראות?

מהי השרשרת הקצרה ביותר?

 

 


Sample Image2. סכין הסנדלרים

השטח המוצל שבאיור הדינאמי מתאר סכין סנדלרים הנקרא ביוונית ארבלוס. (Arbelus) יש המכנים אותו סכין תורכי. ארכימדס היה הראשון שחקר את תכונותיו המתמטיות .

א. הזיזו את הנקודה C שעל קוטר חצי העיגול הגדול בכדי לשנות את צורת הארבלוס. תארו את מבנה הארבלוס.

ב. מהו היחס בין אורך הקשת של חצי המעגל הגדול לבין סכום אורכי הקשתות של המעגלים הפנימיים?  

Sample Imageג. משיק לשני חצאי המעגלים חותך את חצי המעגל הגדול בנקודה D. 
בונים מעגל שקוטרו הוא CD. 
מצאו את יחס שטח עיגול זה ושטח הארבלוס כאשר :

(1).  הנקודה C היא במרכז חצי המעגל הגדול.

(2).  הנקודה C מחלקת את הקטע AB ביחס 1:2.

(3).  ידוע כי רדיוס חצי המעגל הגדול הוא R, ורדיוס אחד מחצי המעגלים הקטנים הוא r.


 

Sample Imageלמתעניינים - התנסו בפרויקט "הפריזבי של ארכימדס".

בתחרות למתמטיקה לתיכונים בפלורידה, הוענק לכל משתתף פריזבי ועליו היה לחקור את התכונות הגיאומטריות של העיצוב המיוחד, באמצעות תוכנות דינאמיות.

בפרוייקט הנחיות לחקירת הארבלוס, המעגלים התאומים של ארכימדס ושרשרת מעגלי פאפוס.

 

 


3. המלחייה של ארכימדס

ארכימדס חקר את צורתה של המלחייה האופיינית לימי יוון, הסלינון, שמתוארת באיור הדינאמי הבא:

הסלינון הופיע לראשונה בספרו של ארכימדס, שנכתב לפני 2200 שנה, בשם "ספר הלֶּמות"
(לֶמָּה- משפט עזר להוכחת משפט אחר).

א. הסבירו כיצד נבנה הסלינון.

ב.  לפי הלמה ה-14 של ארכימדס שטחו של הסלינון שווה לשטח המעגל שקוטרו  GF. נא הוכיחו.

 

Sample Image

ג. הסבירו את "ההוכחה ללא מילים" של הלֶמָּה של ארכימדס:  

 
Sample Image

מעובד לפי: 
Nelsen (2002), "Proof Without Words: The Area of a Salinon", Mathematics Magazine, p. 130

 

תקצירסדרה הנדסית מתכנסתפתרונותمتوالية هندسية تنازلية متداخلةحلول

 

Sample Image1. ללא מילים

האומנם יתכן שסכום סדרה אינסופית הוא סופי ?

לפניכם שלש הוכחות ללא מילים לנוסחת הסכום של סדרה הנדסית אינסופית יורדת. אנא נמקו.
Sample Image

מתוך: "הוכחות ויזואליות ללא מילים" מאת  א. זסלבסקי, ג. ויניצקי,  קשר ח"ם


Sample Image2. הזבוב הטורדן

שני רוכבי אופניים יצאו זה לקראת זה משני ישובים שהמרחק ביניהם 40 ק"מ במהירות של 20 קמ"ש כל אחד. לפני הזינוק ישב לו זבוב טורדן על אפו של אחד מהרוכבים. מיד עם צאתם יצא זבוב ועף במהירות של 50 קמ"ש לעבר הרוכב השני. ברגע שהוא מגיע אליו, הוא הופך את כיוון מעופו, ועף אל הרוכב שממנו יצא. כך ממשיך הזבוב הטורדן במעופו בין הרוכבים, עד לרגעהמפגש, אז הוא  נמחץ...

מה אורכו של המסלול שעבר הזבוב?


Sample Image3. האיור המתכנס

באיור שלפניכם המעגלים והריבועים חוסמים זה את זה ונעשים קטנים יותר ויותר. בכל שלב, צבעו את ארבעת הגזרות שנוצרו מחסימת העיגול בריבוע. נתון כי אורך צלע הריבוע החיצוני 10 ס"מ.

א. מהו השטח הצבוע בשלב השביעי?

ב. מהו שטח הכולל של כל התחומים הצבועים בכחול באיור שלפנינו?

ג. אם נמשיך את התהליך אינסוף פעמים, מה יהיה השטח הצבוע?

 

 

 


Sample Image4. לוח מטרה גיאומטרי

הוזמנת לשחק בלוח קליעה למטרה גיאומטרי ולו צורת משולש ובו חסומים מעגלים לפי האיור הבא.
מעגל, בעל  רדיוס של יחידת אורך אחת,  חסום במשולש שווה צלעות. מעגל קטן יותר חסום בכל אחת מזוויות המשולש, כך שהוא משיק למעגל הגדול. מעגלים קטנים יותר ויותר חסומים באופן דומה, עד אינסוף. 

מהי ההסתברות שהחץ יפגע בתחום האדום?

 

 

 


קישורים נוספים בנושא סדרה הנדסית יורדת:

פינג פונג מתמטי - רון אהרוני- על"ה 38. המחבר משתף אותנו בחוויית גילוי מתמטי שעבר כנער בחיפוש אחר נוסחא לסכום של סדרה גיאומטרית.

משולשים, מעגלים, חוצי זוויות, זהויות טריגונומטריות,סדרה הנדסית ושאיפה לגבול -מה הקשר? אבי סיגלר - על"ה 36. המאמר מציג תהליך גיאומטרי של יצירת סדרה אינסופית של משולשים חסומים במעגל, אשר שטחיהם, היקפיהם ואורכי המחוגים של המעגלים החסומים בהם שואפים באופן מונוטוני לגבול.

פרוייקט לתלמידים - שגעון נקודת האמצע - מחר 98. הפעילות עוסקת בגילוי של תכונות מצולעים, הנוצרים מחיבור נקודות האמצע של צלעות של מרובעים ושל משולשים. תוך כדי הפעילות עוסקים בתהליך אינסופי של יצירת משולשים המוביל למושג הגבול.

פרוייקט לתלמידים - עקומה פתולוגית - מחר 98. בנייה בעזרת המחשב עקומות פתולוגיות, שהן למעשה הפרקטלים של קוך. בכל העקומות קיים פרדוקס שהיקפן שואף לאינסוף ושטחן חסום.

פרוייקט לתלמידים - האינסוף המסתורי - מחר 98. אוסף של פעילויות שונות המתארות פרדוקסים הקשורים למושג האינסוף ודרכי יישומם

"נוסחת הסכום של סדרה הנדסית" - דורית פטקין, קשר חם. בחומר מובא ייצוג גרפי של סכום איברי סדרה הנדסית סופית שאיברה הראשון הוא  1ומנתה מספר טבעי, ושל סכום איברי סדרה הנדסית אינסופית שאיברה הראשון הוא 1 ומנתה מספר הופכי למספר טבעי.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geometric_series

האם 1=0.9999999 ? - מאמר על סדרה הנדסית אינסופית יורדת, באנגלית.

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos