תקציר | ארבע בעיות על משוואה ריבועית | פתרונות | أربع مسائل حول المعادلة التربيعية | حلول
שי למד לפתור בקלות בע"פ, באמצעות פירוק לגורמים, משוואות ריבועיות מנורמלות (שמקדם ה-x2 שלהן הוא 1) מהצורה: x2 + px + q = 0
אך הוא נטה להתקשות למצוא במהירות את שורשי המשוואות הריבועיות מהצורה הכללית: ax2 + bx + c = 0
לכן הוא המציא תכסיס חדש לפתרון:
בכדי לפתור את המשוואה: 6x2 - 7x - 3 = 0 הוא פתר בע"פ את המשוואה x2 - 7x - 6.3 = 0.
פתרונותיה הם: 9, 2-.
כעת הוא חילק כל פתרון ב- 6 וטען כי פתרונות המשוואה הנתונה הם:
א. האם שי צודק?
ב. האם ניתן להכליל את השיטה של שי?
כלומר האם ניתן על בסיס פתרונות משוואה ריבועית מנורמלת למצוא את הפתרונות של משוואה ריבועית כלשהי.
אם כן, תארו את השיטה והוכיחו.
מקור: תבלינים, קשר ח"ם.
תקציר| שעשועים אלגבריים| פתרונות| تسالي جبرية| حلول
1. מצאתי, מצאתי!
א. לילי השתעשעה בחישובים שונים במחשבון ושמה לב לסדרת התרגילים המפתיעה:
"גיליתי כלל חדש!" - צעקה לילי בהתלהבות.
מהו הכלל שאותו גילתה לילי ? נסחו את הכלל בצורה כללית והוכיחו נכונותו.
ב. גילי גם הוא חיפש וחיפש תרגילים מעניינים:
"מצאתי, מצאתי!"
מהו הכלל שאותו גילה גילי ? נסחו את הכלל בצורה כללית והוכיחו נכונותו.
2. מתחלק ב-8
המורה גלית נתנה לתלמידיה משימה:
בחרו שני מספרים אי-זוגיים עוקבים, העלו אותם בריבוע וחשבו את ההפרש ביניהם.
"האם כולכם קיבלתם מספר המתחלק ב-8 ? "
א. האם זה תמיד נכון? הוכיחו טענתכם.
ב. עופר טען שאפשר לבחור כל שני מספרים אי זוגיים והקסם יעבוד. למשל:
176 = 49- 225 =72 - 152
הוכיחו כי הפרש ריבועים של שני מספרים אי-זוגיים כלשהם מתחלק ב-8.
3. זוגות - זוגות
א. בחרו ארבעה מספרים עוקבים.
כפלו את הזוג שבקצוות וכפלו את הזוג שבתווך.
בצעו זאת גם על רביעיות נוספות של מספרים עוקבים.
האם שמתם לב לקשר בין מכפלת הזוגות? נסחו את הכלל והוכיחו נכונותו.
ב. בחרו חמישה מספרים עוקבים.
כפלו את הזוג שבקצוות וכפלו את הזוג שלפניו (המספר השני והמספר שלפני אחרון).
בצעו זאת גם על רביעיות נוספות של מספרים עוקבים.
האם שמתם לב לקשר בין מכפלת הזוגות? נסחו את הכלל והוכיחו נכונותו.
ג. התוכלו לשער מה יקרה אם נבחר n מספרים עוקבים ונכפיל את הזוג שבקצוות ואת הזוג שלפניו (המספר השני והמספר שלפני אחרון).
תקציר| היקף כדור הארץ| פתרונות לשאלות הרחבה| مشروع عالمي لقياس محيط الكرة الارضية
כיצד חישב אֶרַטוֹסתֶנֶס את היקף כדור הארץ?
סרטים המסבירים ומדגימים את השיטה
כיצד נשחזר את המדידה של אֶרַטוֹסתֶנֶס?
שתפו את תוצאותיכם עם אחרים ברחבי העולם
מורים ומחנכים המעוניינים להצטרף ליוזמה ולשתף פעולה עם בתי ספר בחו"ל מוזמנים להירשם באתר: http://eratosthenes.ea.gr/ |
הוא ידע שצורתו של העולם היא צורת כדור. (קראו עוד על איך ידעו שהארץ היא כדור?)
רוב חייו של אֶרַטוֹסתֶנֶס עברו באלכסנדריה שם היה ספרן ראשי במוזיאון המדע והאומנות ושמש מורה לבנו של תלמי המלך. הוא הופתע לקרוא בספרייה הגדולה של אלכסנדריה, כי בעיר המצרית סיינה (היום אסוואן) ישנה באר עמוקה, בה פעמיים בשנה, בשעת צהרי ימי השוויון (הימים בהם היום והלילה שווים באורכם), ניתן לראות את השתקפות השמש במלואה ללא כל צל.
הוא הסיק שבשעה זו השמש מכה ישירות אנכית, כלומר השמש נמצאת מעל בדיוק במרכז השמיים, בזניט. הוא ידע שבאותה שעה ממש השמש באלכסנדריה כן יוצרת צל. השמש מספיק רחוקה לכן הניח שקרני השמש מקבילות והעולם עגול הוא החליט לערוך מדידות.
הוא חיכה לאותו יום מיוחד, יום השוויון בו הקיץ הופך לחורף בכדי לבדוק את מקום השמש בעיר
מגוריו, אלכסנדריה ומכאן להסיק על היקף כדור הארץ.
הוא העמיד באלכסנדריה עמוד אנכי ומדד את הזווית של הצל שהטיל העמוד בדיוק באותו זמן שבו עמוד בסיינה לא הטיל כל צל.
הוא מצא כי הזווית של הצל שנוצר היא ממעגל שלם (כ-7 מעלות).
אֶרַטוֹסתֶנֶס ידע מגיאומטריה שגודל זווית הצל שמדד שווה לזווית המרכזית של כדה"א בין סיינה לאלכסנדריה. (מדוע?)
אם מניחים שאלכסנדריה ניצבת במדויק מצפון לאסואן, נובע מן המדידות האלה כי המרחק מסיינה לאלכסנדריה הוא מהיקפו של כדור הארץ (במעגל העובר דרך מרכז הכדור, ודרך אסואן ואלכסנדריה).
אֶרַטוֹסתֶנֶס שלח שליחים כדי למדוד את המרחק בין סיינה לאלכסנדריה ומצא שהוא 5000 סטאדיות (סטאדיה היא מידה עתיקה בה השתמשו היוונים). הוא הכפיל מרחק זה ב-50 בכדי למצוא את היקף כדור הארץ. הערכתו הייתה 250,000 סטאדיות (שהן כ- 46,250 ק"מ). הערכתו די קרובה להערכות המודרניות למרות שלא השתמש בכלים מורכבים ומודרניים ושנים רבות נעזרו בה ככלי חשוב.
אֶרַטוֹסתֶנֶס השתמש למעשה בנוסחה:d= המרחק בין סיינה לאלכסנדריה
A= ע 360 מעלות בהנחה שכדור הארץ עגול
a= זווית הצל שיוצר מקל אנכי
D= היקף כדור הארץ
הידעתם ? ![]() יחידת המטר נקבעה באופן שרירותי בתקופת המהפכה הצרפתית. היא נקבעה כחלק העשרה מיליון של המרחק בין קו המשווה לקוטבי כדור הארץ. |
סרטים המסבירים ומדגימים את השיטה:
Eratosthene Sagan
צפו בסרט יפהפה של ה- BBC המסביר ומדגים את התגלית המפליאה של אֶרַטוֹסתֶנֶס.
אל תחמיצו את ההסבר מאיר העיניים "כיצד יתכן שבאותה שעה בדיוק יש בשני מקומות שונים בעולם אורך צל שונה?"
סרט קצרצר המסביר בבהירות את המסקנה המתבקשת של אֶרַטוֹסתֶנֶס כי העולם עגול. בסרט הדגמה יפה על חישובי הזוויות הכלולות בשיטה.
Circumference & More Geometry
סרטון של ערוץ NASA החינוכי, על מדידת היקף כדור הארץ על זוויות בין החותך של ישרים מקבילים ועוד גיאומטריה.
כיצד רעיונות פשוטים מובילים לתגליות מדעיות? (TED)
כיצד נשחזר את המדידה של אֶרַטוֹסתֶנֶס?
בכדי שנמדוד היום את הקף כדור הארץ אנחנו נשתמש באותם שיטות ועקרונות בהם השתמש אֶרַטוֹסתֶנֶס לפני יותר מ-2000 שנה. (ראשית נבצע את המדידה ביום השוויון equinox), בו היום והלילה שווים באורכם, החל ב-22 בספטמבר, אז מסתיים הקיץ ומתחיל הסתיו. בכדי לוודא שקרני השמש אנכיות מעל קוו המשווה, בדומה לבאר של סיינה, בצעו את הניסוי בחצות היום הזה.
מצאו את המרחק בין מקום המדידה שלכם לבין קו המשווה בעזרת האטלס או מקורות אחרים.
כעת תוכלו לחשב את היקף כדור הארץ.
כל מה שאתם צריכים זה מוט, מקל התקוע אנכית באדמה ומד זווית.
ב-22 בספטמבר, בחצות היום, כאשר השמש גבוהה בשמיים מדדו את הזווית של הצל שיוצר המוט.
תוכלו למדוד את הזווית בעזרת מד זווית, אך נוח לחשבה בעזרת טריגונומטריה:
טיפים:
1. השתמשו בפלס בכדי לוודא שהקרקע ישרה.
2. השתמשו בחוט הקשור למוט ובקצהו חברו אבן.
3. בכדי לדייק מצאו את זמן "חצות היום", הזמן בו השמש נמצאת בזניט.
4. בצעו כמה שיותר מדידות בכדי למצוא קירוב טוב יותר.
שתפו את תוצאותיכם עם אחרים ברחבי העולם:
1. הרשמו בין 1-22 לספטמבר באתר הפרוייקט "מדידת היקף כדה"א".
2. בצעו את הניסוי בין ה-19 ל-24 בספטמבר. (שימו לב שמומלץ לבצע ביום השוויון)
3. שתפו את תוצאותיכם בטופס של דוח הניסוי.
4. צפו גם בתוצאות הניסוי של האחרים.
1. מהו רדיוס כדור הארץ?
2. מהם גורמי השגיאה המשמעותיים במדידה?
3. אם כדור הארץ היה שטוח כיצד הניסוי היה מושפע מכך?
4. למזלו של אֶרַטוֹסתֶנֶס הוא הכיר מקום בו השמש נמצאת בזניט, בדיוק ב- 90˚ מעל קו המשווה בחצות היום. האם תוכלו לבצע את הניסוי ללא מידע זה? האם ניתן לבצע את המדידות משני מקומות כלשהם?
רמז- תוכלו להעזר באיור הבא:
5. קצרצרים... 2 חידות על חתול, ספורטאי וכדור הארץ.
אֶרַטוֹסתֶנֶס מקירנה- מאמר בגלילאו על האיש ותגליותיו.
" אֵרָטוֹסְתֶנֶּס תמיד ייזכר כאדם הראשון שהצליח לְחַשֵּׁב אֶת הֶיקֵּפוֹ של כדור הארץ."
מדע כדור הארץ : מהו היקף כדור הארץ? - מאמר מאת צביה לוטן.
שם מצטטים את אֶרַטוֹסתֶנֶס באומרו "מצפייה בכוכבים אנו למדים גם שהארץ לא די שהיא כדורית אלא שאין מידתה גדולה..."
מהו היקף כדור הארץ? פעילות חמד"ע
Real World Learning Objects - פעילות מתוקשבת (באנגלית) בה הסברים מעמיקים על שיטתו של אֶרַטוֹסתֶנֶס וביצוע הניסוי במצבים שונים. כולל אפלטים ואיורים גרפיים.
The Noon Day Project- פרוייקט עולמי נוסף למדידת הקף כדור הארץ, מלווה בהסברים ובסרטי וידאו וכמו גם תמונות רבות של משתתפים בניסוי.
The library of Eratosthenes- עוד פרוייקט עולמי נוסף בו משתתפים תלמידים מרחבי העולם. האתר מנוהל בשפות רבות (לא בעברית..). שם תוכלו למצוא סיפורי ניסוי בווידאו ובתמונות.
Eratosthenes Experiment_HighSchool - פעילות אינטראקטיבית לתלמידים המשולבת שימוש בGoogle Earth, סרטונים והסברים.