מדורי המרכז

מרובע חסום ועקשן, או נכדי מסר לטיפולי בעיה בגיאומטריה
כתב: אברהם בלוך
מדור: זה קרה לי בכיתה
תקציר: בעיה סטנדרטית מספר הלימוד בגיאומטריית המישור, אשר דרך הפתרון שלה מוגבלת לידע מסוים. עובדה זו מקשה על הפתרון ומאלצת שימוש בקווי עזר. תוך כדי הוכחה מתקבלות תכונות נוספות ומעניינות לריבוע החסום, עד כדי יצירת סדרות אינסופיות של ריבועים חוסמים וחסומים לסירוגין.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008. 


הוכחות מתמטיות בתיכון: מה, כמה ולמה? השקפות מורי 5 יח"ל
כתבו: נאווה גלבוע וטומי דרייפוס
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: במאמר מתואר מחקר שבדק מהי השקפתם של מורי תיכון, המלמדים קבוצות 5 יח"ל מתמטיקה, על מקומה של הוכחה בכיתת המתמטיקה  וכיצד זה משפיע על הוראתם, מבחינת כמות ההוכחות  שהם מציגים בכיתתם ואיכותן. המורים התייחסו לשימוש בהוכחה במהלך ההוראה בהיבט האפיסטמולוגי, דידקטי ופרקטי. 
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


פתרונות נכונים ושגויים לבעיה טריגונומטרית במישור, חלק ראשון: מחשבות על משפט הסינוסים
כתבו: אביגיל (גלי) פרקש ופסיה צמיר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: מאמר זה הוא הראשון מבין שני מאמרים העוסקים בפתרונות נכונים ושגויים של תלמידים, לבעיות במישור הניתנות לפתרון באמצעות משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים. במאמר זה מוצגים פתרונות שונים לבעיה סטנדרטית אחת, מהם נוכל ללמוד על דרכי חשיבה של תלמידים ועל שגיאות אופייניות, וכן להעמיק ולחדד את הידע המתמטי של תלמידים ומורים בנושא זה. המאמר מתמקד בשגיאות הקשורות לשימוש במשפט הסינוסים, אשר עלו בפתרונות של תלמידים לבעיה אחת שניתנה בבחינת בגרות בחורף תשס"ה, ברמת 4-5 יח"ל. 
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


פונקציות רציפות שאינן גזירות באף נקודה
כתב: יואב בנימיני
מדור: מעבר לאופק
תקציר: בלימודי המתמטיקה והפיסיקה בבית הספר התיכון עוסקים בפונקציות רציפות וגזירות, בפונקציות רציפות שאינן גזירות בנקודות מסוימות או בפונקציות שאינן רציפות כלל. במאמר זה מפגיש אותנו המחבר עם פונקציות רציפות שאינן גזירות באף נקודה של הפונקציה: פונקציית ווירשטראס ופונקציה המתארת מסלול אופייני של חלקיק הנע בתנועת בראון. המאמר הוא עיבוד של הרצאה שניתנה על- ידי המחבר בכנס השנתי של העוסקים בהוראה, מחקר ופיתוח של מתמטיקה בעל- יסודי בישראל. כפר המכבייה, מרץ 2007. 
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


שתי פעילויות לכיתה
כתב: שתי הפעילויות המוצגות כאן עובדו על- פי פעילויות שפרסם ג'רי רוזן ז"ל.
מדור: פעילויות לכיתה
תקציר: פעילות 1: "מספר- מגן- דוד"; פעילות 2: פתית השלג של קוך
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


 

מספר חזק

מדור: ממדף הספרים

כתב: אריה רוקח

תקציר: המלצה מאת אריה רוקח על הספר 'המוזיקה של המספרים הראשוניים' מאת מרכוס דו סוטוי, כפי שהתפרסמה במוסף לשבת, ספרות, ידיעות אחרונות 12.01.07

מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007


הבהרה 

מדור: קוראים כותבים

כתב: דן עמיר

תקציר: בחומר מוצגת הבהרה למאמר "בחינות הבגרות- מנין ולאן?" מאת דן עמיר, על"ה 37.

מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007


.C.V של מורה למתמטיקה

מדור: צימוקים

כתבה: ליאורה נוטוב

תקציר: המחברת מתארת סיפור אישי- מקרה שקרה לה עם תלמידה המאיר את תפקיד המורה המקצועי כמחנך.

מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007


ההגיון בשיבוץ מספרים במסגרות- מבט מתמטי- חשיבתי וחברתי בפתרון תשבצי "סודוקו"

מדור: צימוקים

כתבו: יחיאל פריש, משה סטופל, שלמה חריר

תקציר: במאמר מוצגים תשבצי הסודוקו ובצד הסבר לשיטה לפתרונם מובא חישוב למספר האפשרויות לשיבוץ מספרים. לאחר מכן, מוצגת תרומתם של תשבצי הסודוקו לפיתוח החשיבה ומידת חדירותם לתרבות הפנאי לאור בדיקה מחקרית. כמו כן, מדווח עלשילוב תשבצי סודוקו בקורסי ההכשרה המתמטית של המכללה שהניבו פיתוח משימות דומות ומעניינות מאוד לתלמידים בחטיבת הביניים.

מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007


חקירת המשוואה הדו-ריבועית

מדור: תכנים בתכנית

כתב: עופר ליבה

תקציר: המחבר מציג את הנושא: 'משוואה דו-ריבועית'. בדרך כלל נלמדת רק השיטה הטכנית לפתרון משוואות כאלה. במאמר מוצגת חקירה מקיפה המובילה לסיווג של המשוואות הדו-ריבועיות לסוגים לפי מספר הפתרונות שלהן.

מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos