התבונה שבהתבוננות: שיפור הראיה המרחבית באמצעות יחידת-התערבות בקרב תלמידי תיכון
כתבו: אסתי דיין ודורית פטקין
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: חקירה שנושאה הוא: האם ניתן לשפר את הראייה המרחבית של תלמידים על-ידי הוספת יחידת לימוד בנושא.
מקור: על"ה 44, תשע"א 2011.
"בעקבות טעות של תלמיד" – לאן היית מוביל את השיעור?
כתבו: מיכל רהט ופסיה צמיר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: מאמר המדווח על דרכי ההתמודדות של מורות עם טעויות של תלמידיהן.
מקור: על"ה 44, תשע"א 2011.
הוכחות גאומטריות אלטרנטיביות בשאלוני תכנית ההיבחנות החדשה
כתב: דוד צחור
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: במאמר מוצגות הוכחות אלטרנטיביות, לבעיות מספרי הלימוד בגאומטריית המישור.
מקור: על"ה 44, תשע"א 2011.
אצעדות ומחרוזות
כתב: דן בן שאול
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: תזכורת לגבי מיפוי המספרים הראשוניים, בעזרת אמצעי המחשה.
מקור: על"ה 44, תשע"א 2011.
סכום הזוויות במשולש הוא 1800 - האמנם?!?
כתבו: נצה מובשוביץ-הדר וג'רי רוזן ז"ל
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: תרגום ועיבוד של המאמר: "The angels sum of a triangle" ,שפורסם בכתב עת בריטי בשנת 1992. הוא עוסק בסכום הזוויות במשולש , אך לא בגיאומטריה האוקלידית במישור.
מקור: על"ה 43, תשע"א 2010.
משפט "עניבת הפרפר" במעגל ובאליפסה
כתב: אבי סיגלר
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: כיוון זרקור למשפט בגיאומטריה המוכר בשם: "עניבת הפרפר" . במאמר זה ניתנת הוכחה למשפט במעגל ובהמשך גם באליפסה. המחבר בונה תסריט אפשרי לאופן בו נוצרה ההשערה ואחר כך המשפט.
מקור: על"ה 43, תשע"א 2010.
קידום הוראת המתמטיקה בשילוב כלים טכנולוגיים, באמצעות המודל של Lesson Study
כתבו: שרה גרז'וטיס, חדוה הס, סמדר טבת ושרון פנר
מדור: מורים לומדים
תקציר: מאמר זה מתאר את כל המהלך של התנסות מורות בשיטת ה- Lesson Study. ההוראה התמקדה בנושא בעיות קיצון, כאשר אמצעי ההוראה היו מוחשיים ושולבו בהם טכנולוגיה לדוגמה שימוש בתוכנת ה- Geogebra. המורות משתפות את הקורא בכל הלבטים והחוויות בהם התנסו.
מקור: על"ה 43, תשע"א 2010.
עשייה מדעית במתמטיקה בבית הספר: "עיקרון ההשלמה"
כתבו: פיטר סמובול ונתן שטיינברג
מדור: זה קרה לי בכיתה
תקציר: עידוד החשיבה והיצירתיות עומד בראש מעיניו של המורה למתמטיקה. מחברי המאמר מציגים את "עיקרון ההשלמה" , כאחת הדרכים לפתרון בעיות שונות במתמטיקה. תוך כדי חשיפת התלמיד לעקרונות מסוג זה נפתח בפניו עולם המעודד חשיבה ומפתח את חווית הלמידה. במאמר אוסף של בעיות מתמטיות ופתרונות המבוססים על עיקרון זה.
מקור: על"ה 43, תשע"א 2010.
מיומנויות מתמטיות חדשות הנחוצות לבוגרי בתי הספר העל-יסודיים
כתב: אלכסנדר חייט
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: האם בלימודי המתמטיקה בבית הספר אנו מכשירים מספיק טוב את הנוער להתמודדות עם העולם האמיתי? המציאות השתנתה ובוגרי בית הספר נדרשים לחשיבה לוגית, יכולת הפשטה ויכולת פעולה ותיאור של פעולות באופן מדויק. הכותב מציג במאמר זה דוגמאות לבעיות בהן נדרשות מיומנויות אלה.
מקור: על"ה 43, תשע"א 2010.