כתב: יוסי עטיה.
מדור: מעבר לאופק.
תקציר: המאמר מציג, באמצעות כלים מתמטיים פשוטים, המצויים באמתחתם של תלמידים, ולא רק המצטיינים שבהם, רעיונות מתמטיים העומדים בבסיס האלגוריתם של שמיר לחלוקת סוד.
מקור: עלה 53, תשע"ו 2016.
חקירת מקומות גיאומטריים בסביבת גיאומטריה דינמית - מה ניתן ללמוד מזה?
כתבו: רותי סגל, משה סטופל וויקטור אוקמן
מדור: חקירה מתמטית
תקציר: המאמר מציג את התרומה של סביבה גאומטרית דינמית להוראת גאומטריה אנליטית. התרומה מודגמת באמצעות הרחבה של בעיות אחדות מתוכנית הלימודים לבעיות חקר ושימוש בגאוטריה דינמית להמחשת הפתרון. בנוסף, המאמר מציג קווי דמיון בין הבעיות השונות, ומסביר אותם כמקרים שונים של תופעה מתמטית אחת.
מקור: על"ה 52, תשע"ה 2015.
הבנה של סרטוטים דו-ממדיים המתארים אובייקטים תלת-ממדיים בהוראת הגאומטריה במרחב
כתב: מירלה וידר, אבי ברמן ובוריס קויצו
מדור: מהמחקר בחינוך המתמטי
תקציר: המאמר עוסק במכשולים חזותיים הניצבים בפני תלמידי תיכון בדרכם להבנה של סרטוטים המלווים בעיות בגאומטרית המרחב. המחקר המוצג במאמר מתמקד בשני סוגים של מידע הטמון בשרטוט דו-ממדי של אובייקט גיאומטרי תלת-ממדי: מידע העלול להטעות ולעכב הבנה (PMI) ומידע העשוי להועיל ולעורר הבנה (PHI).
מקור: על"ה 52, תשע"ה 2015.
הזדמנויות ללמידת מתמטיקה הנוצרות משילוב הערכת עמיתים בהוראה
כתב: יניב ביטון
מדור: מהמחקר בחינוך המתמטי
תקציר: המאמר עוסק בהזדמנויות הלמידה הנוצרות בעת שילוב של משימות הערכת עמיתים בתהליך הלמידה. חלקו הראשון של המאמר מתאר מחקר שהתקיים במרכז לחינוך קדם-אקדמי בטכניון, בו נבדקה תרומתן של משימות הערכת עמיתים בקרב סטודנטים, וזוהו 4 הזדמנויות למידה שיצרו משימות ההערכה. חלקו השני של המאמר מתאר מהלך של שילוב הערכת עמיתים בקרב תלמידי 5 יחידות לימוד במתמטיקה, הלומדים בתיכון הוירטואלי, ומראה כיצד ארבע ההזדמנויות ללמידה שזוהו במחקר שנערך בקרב סטודנטים, באות לידי ביטוי גם בפעילויות הערכת עמיתים בקרב תלמידי 5 יחידות לימוד במתמטיקה בתיכון הווירטואלי.
מקור: על"ה 52, תשע"ה 2015.
תוכנית לימודים חדשה - תכנית הלימודים במתמטיקה לחט"ע - מבנה ועקרונות
כתבו: רוזה לייקין ורון ליבנה
תקציר:המאמר מציג את המבנה והעקרונות של תוכנית הלימודים החדשה לחטיבה העליונה.
מקור: על"ה 51, תשע"ה 2015.
אפשר גם אחרת - פתרונות שונים לבעיות הספק באמצעים גרפיים
כתבו:אביטל אלבוים-כהן וג'יסון קופר
תקציר: המאמר מציג שלושה פתרונות לבעית הספק. לצד הצגת פתרונות מבוססי כלים גרפים, שצמחו מתוך גישות שונות מאד זו מזו, המחברים דנים בפוטנציאל של הפתרונות לקשר בין תחומי דעת מתמטיים וחוץ מתמטיים שונים.
מקור: על"ה 51, תשע"ה 2015.
מהכיתה לג'ונגלים של בוליביה - שיעור על קריאת נתונים מתוך גרפים
כתבה:יערה פלד
תקציר: מתוך מטרה ליצור עניין ומתח בשיעור על קריאת גרפים, נחשפו תלמידי כיתה ז' לשפה הוויזואלית לייצוג נתונים, שפת הגרפים, דרך סיפור ההישרדות "בחזרה מטואיצ'י".
הם עשו בה שימוש כדי לפענח סיטואציות מתוך העלילה שנבנתה בהדרגתיות במהלך השיעור, במקביל למדו גם לזהות גרף שמתאים לסיטואציה מסוימת מתוך אוסף גרפים.
תהליך הלמידה התרחש לצד תהליך חברתי ובו נוצרה תחושת מעורבות בקבוצה הטרוגנית, כך שכל תלמיד יכול היה להתחבר אל השיעור בהיבט אחר.
מקור: על"ה 51, תשע"ה 2015.
משולחנו של המורה- שילוב פרדוקסים בהוראת מתמטיקה כאמצעי לפיתוח סקרנות
כתבו: פיטר סמובול ונתן שטיינברג
תקציר:המאמר מציג שיעור מתמטיקה מיוחד המבוסס על פרדוקסים, ומנתח את תרומתם של שיעורים לא שגרתיים למשיכת תלמידים להתעניין במתמטיקה.
מקור: על"ה 51, תשע"ה 2015.