חינוך מתמטי באווירה משפחתית
המרואיינים: אברהם בלוך, לאה דולב וניב דולב
המראיינות: גאולה סבר ושולמית אליקן
מדור: ישראל בת 60
תקציר: לרגל שנת ה 60 למדינת ישראל התארחנו בבית משפחת בלוך, משפחה של מורי מתמטיקה במשך שלושה דורות. השיחה המרתקת היוותה מעין סיור בנדבכי החינוך המתמטי בארץ במהלך השנים. היא הציפה עבורנו התלבטויות וקשיים אותם חווים המורים למתמטיקה בארץ, ויחד עם זאת שיקפה את האהבה למקצוע ההוראה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
כיצד פותרים... תרגילים? הצעה לתרגול מיומנויות אלגבריות
כותב: אלכס פרידלנדר
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: מאמר זה מציג דוגמאות ותרגילים לשימוש המורים, הלקוחים מתוך "מאגרי משימות לתרגול מיומנויות אלגבריות" שפותחו על- ידי המרכז להוראת המדעים במכון ויצמן. דוגמאות אלו משקפות את השילוב בין הצורך להביא תלמידים לשליטה בתחום התוכן ובין השאיפה לפתח כישורים של חשיבה מתמטית. כל כרטיסיה של פעילות מציגה אבן דרך אחרת במגוון תהליכי החשיבה בהוראה ולמידת המתמטיקה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
על אינדוקציה מתמטית- חלק ראשון
כתב: אלכסנדר חייט
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: מאמר זה הוא חלקו הראשון של מאמר העוסק בהוכחה בעזרת עיקרון האינדוקציה, כאשר חלקו השני עוסק בהרחבת הנושא ובעיקרון האינדוקציה המורחבת. חלק זה מציג מבוא לאינדוקציה ,הוכחת עיקרון האינדוקציה בדרך השלילה ,דרכי הוכחה הנדרשים מתלמידים וסוגיות הכרוכות בכך. סוף המאמר עוסק בהוכחת אי- שוויונות באינדוקציה, בשלוש שיטות שונות ודיון ביתרונות ובחסרונות של שיטות אלה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
בידינו סרגל בלבד, כיצד נבנה אנך לישר?
כתב: דוד פרייברט, משה סטופל ושלמה חריר
מדור: זרקור מהעבר
תקציר: בתכנית הלימודים במתמטיקה בנושא גיאומטריית המישור, לא ניתן ביטוי לבניות הנדסיות בעזרת סרגל ומחוגה בלבד. אין ספק כי בעיות אלו מהוות אתגר לפיתוח החשיבה. במאמר זה מוצגת בעיית בנייה בעזרת סרגל בלבד: בניית ישר העובר דרך נקודה כלשהי ומאונך לקוטר מעגל נתון, כאשר בפתרון מתייחסים למיקומים שונים של הנקודה ביחס למעגל. חלק גדול מההוכחה מתבסס על משפט שטיינר לטרפז.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
טענה מתחום האלגברה- איך פיתגורס היה מנסח?
כתב: אבי סיגלר
מדור: זרקור מהעבר
תקציר: לאחרונה עוסקים אנשי החינוך המתמטי בחיזוק השילוב שבין תחומים שונים במתמטיקה. במאמר זה מציג המחבר בעיה בנושא טכניקה אלגברית טהורה, המנוסחת וניתנת לפתרון בדרכים של גיאומטריה אוקלידית.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
חפיפת משולשים, התנאים המספיקים והתנאים שאינם מספיקים
כתבו: דורית פטקין ואולגה פלקסין
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: להוראת משפטי חפיפת המשולשים בחטיבת הביניים ניתן משקל רב. כיצד ניתן ללמד נושא זה על ידי הצגת שאלות חקר ויצירת מגוון רחב של דוגמאות? מאמר זה עונה על שאלה זו, תוך כדי התייחסות לשלוש שאלות: האם מרכיב אחד זהה בשני משולשים יכול להיות תנאי מספיק לחפיפתם? האם שני מרכיבים שווים בהתאמה מהווים תנאי מספיק? האם שלושה מרכיבים שווים בהתאמה מהווים תנאי מספיק? ולבסוף, מה עם חמישה מאפיינים שווים בהתאמה...?
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
משחקים כסביבה להצגת מושגים ומשפטים מתמטיים ולפתרון בעיות- חלק ראשון
כתבה: נצה מובשוביץ-הדר
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: מאמר זה הוא חלקו הראשון של מאמר המציג שלוש דוגמאות למשחקים. באופן טבעי יש במשחק משום יצירת יחס אוהד ללמידה ותוך כדי נוצרת תשתית אינטואיטיבית להבנת מושגים מתמטיים מורכבים, כגון: פולינומים וטורים גיאומטריים. המשחקים המודגמים כאן הם " קפיצות על לוח דמקה" ו" צביעה של מפות". בחלק השני יודגם משחק נוסף.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
שלוש תוכנות מתמטיות, כלי עבודה למורה ולתלמיד
כתבה: שרה גרז'וטיס
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: הצגת שלוש תוכנות מתמטיות, שימושיות,ידידותיות וניתנות בחינם. תוכנות אלו משמשות ככלי עזר בעבודת המורה. הן מתאימות לכתיבת דפי עבודה, מבחנים ומצגות מתמטיות . כמו כן מספקות סביבת למידה עשירה, רבת ייצוג ,המאפשרת הבנת מושגים ועבודה עצמית. במאמר מוצגות דוגמאות שונות מספרי הלימוד.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
מה בין תחום הגדרה, קבוצת הצבה וטווח ערכים? או כיצד לפתור משוואות אי-רציונאליות?
כתבה: חמוטל דוד
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: במאמר מוצגת סקירה של דרכי פתרון מקובלות למשוואות אלגבריות פשוטות ולמשוואות אי- רציונאליות שונות. ביצוע פעולות מסוימות על המשוואה משנה את קבוצת האמת. במהלך סקירה זו מתחדדת ההבנה בין המושגים: תחום הגדרה, קבוצת הצבה, טווח ערכים ותחום ההיתכנות של משוואה. הבנה זו היא חלק בלתי נפרד מהוראת הנושא בכתה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
כיצד לסרטט אסימפטוטה משופעת, ממקרה בכיתה לחקירה מעניינת
כתבה: קלרה זיסקין
מדור: זה קרה לי בכיתה
תקציר: במאמר מתוארת סצנה מתוך שיעור מתמטיקה בה תלמידה מציגה דרך שונה ומפתיעה למציאת אסימפטוטה משופעת. האם התלמידה צודקת? הניתן להוכיח את נכונות השיטה עבור משפחת הפונקציות הרציונאליות? על כל אלה במאמר.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.