ביטול המיקוד במתמטיקה וצמצום חומר הלימוד
כתב: דוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: הצגת התכנית לביטול המיקוד במתמטיקה בשנת הלימודים הבאה ופירוט הלבטים במהלך הביצוע וההיערכות לקראת צעד זה.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
נקודת פיתול- דימויים שונים של המושג
כתבו: רגינה אובודנקו, פסיה צמיר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: מאמר זה מתאר מחקר שנערך בקרב סטודנטים הלומדים לתואר ראשון במקצועות עתירי מתמטיקה. המחקר עוסק בתפישות שגויות של לומדים בהקשר למושג נקודות פיתול. הדיון מתמקד בניתוח הקשר בין הגדרת מושג אישית ודימויי המושג לבין הגדרתו הפורמאלית.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
"קטעים מיוחדים במשולש"- השימוש בקיפול נייר להבנת מושגים בקרב תלמידות חטיבת הביניים
כתבו: דורית פטקין, ברוריה קנר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: לימודי גיאומטריה בחטיבת הביניים מהווים גשר בין לימודי ההנדסה הנלמדת בבית הספר היסודי באופן אינטואיטיבי לבין לימודי הגיאומטריה הדדוקטיבית בתיכון. מעבר זה דורש מהתלמיד להכיר הגדרות של מושגים, לטעון טענות ולהוכיח הוכחות בצורה פורמאלית ומופשטת בלבד. מחקר זה בחן את מידת ההשפעה של לימוד המושגים המופשטים כמו "קטעים מיוחדים במשולש" בעזרת המחשות של קיפולי נייר.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010
נספח: קטעים מיוחדים במשולש- קיפולי נייר, גיא פז
יישומים סלולאריים תומכים בלמידת פונקציות בחט"ב
כתבו: נימר ביאעה, וג'יה דאהר
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: הטלפון הנייד הפך זה מכבר לחלק בלתי נפרד מעולמם של המתבגרים. במאמר זה מוצג ניסוי שנערך בקרב תלמידי חט"ב, החושף את שיעורי המתמטיקה בסביבת הטלפון הנייד. השימוש ביישומונים שניתן להוריד לטלפון בפעילויות בתוך הכתה ומחוצה לה. התלמידים משתמשים בכלים ייחודיים למכשיר הטלפון וחוקרים תופעות מתמטיות. בהמשך מוצג מודל ללמידת מתמטיקה בסביבת הטלפון הנייד.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
הקשר שבין המחזוריות של פונקציה מתמטית לבין המחלק המשותף הגדול ביותר
כתבו: רחל מוגילבסקי, משה סטופל
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: ידיעת המחזוריות של הפונקציה, מקלה מאוד על ההתמודדות עם פתרון משוואות או אי-שוויונות טריגונומטריים, חקירה ותאור גרפים של פונקציות בעלות מרכיבים טריגונומטריים, או חישוב שטח שבין גרפים. מאמר זה דן במציאת מחזוריות של פונקציות טריגונומטריות, סכום, הפרש, מכפלה של פונקציות והקשר ביניהן בעזרת שימוש בטענות הקשורות במושגים :המחלק המשותף הגדול ביותר והכפולה המשותפת הקטנה ביותר.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
פתרון אי-שוויונות לוגריתמיים ומעריכיים על-ידי המרתם לאי-שוויונות פולינומיאליים
כתב: אברהם בלוך
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: בפתרון אי- שוויונות לוגריתמיים ומעריכיים מפרידים בין המקרה בו הבסיס גדול מאחד ובין המקרה בו הבסיס קטן מאחד וחיובי. מאמר זה מציג שיטה לפתרון בה ניתן לאחד בין המקרים ולפתור מערכת "וגם" של אי- שוויונות פולינומיאליים.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
תוכנית הלימודים החדשה לחטיבת הביניים יצאה לדרך
כתבו: ניצה שיאון ודוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: סקירה קצרה על הצעדים הראשונים בשינוי תכנית הלימודים בחטיבת הביניים ותזכורת לגבי שינוי שיטת ההיבחנות בחטיבה העליונה.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.
צעדים ראשונים בדרך לאלגברה
כתבו: צוות המרכז הארצי למורים למתמטיקה
מדור: מתחדשים בחטיבת הביניים
תקציר: במאמר זה מוגש הרציונאל לשימוש בסדרות של צורות גיאומטריות כמנוף לפיתוח חשיבה אלגברית בקרב התלמידים החדשים בחטיבת הביניים. על פי הפריסה של תכנית הלימודים החדשה, הנושא הראשון הוא חוקיות כמבוא לאלגברה. במאמר ניסינו להאיר יחידת לימוד זו מבחינת דרך ההוראה, דגשים במהלכה והמלצה לפעילות נוספת לכתה.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.
הוכחות ויזואליות: השקפותיהם ואמונותיהם של התלמידים
כתבו: רז הראל וטומי דרייפוס
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: אין ספק כי הוכחות ויזואליות יוצרות עניין בכתה, אך מעבר לכך יש להן יתרונות נוספים. במאמר מוצגות דוגמאות שונות להוכחות מסוג זה. כמו כן מתואר מחקר שנערך בקרב תלמידי תיכון הבודק את נקודת מבטם של התלמידים על שימוש בהוכחות ויזואליות. תוך כדי תיאור המחקר נחשף הקורא למשמעויות נוספות שקיימות בדרך הוראה זו.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.
משחקים כסביבה להצגת מושגים ומשפטים מתמטיים ולפתרון בעיות חלק ב'
כתבו: נצה מובשוביץ-הדר
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: מאמר זה הוא חלקו השני של מאמר שהופיע בגיליון 39. באופן טבעי יש במשחק משום יצירת יחס אוהד ללמידה ותוך כדי נוצרת תשתית אינטואיטיבית להבנת מושגים מתמטיים מורכבים. במאמר זה מוצג המשחק של סרפינסקי באמצעותו מתוודעים לכברת סירפינסקי ולרעיון מפתיע בהסתברות. בהוכחת המסקנות העולות מן המשחק נעשה שימוש בגיאומטריית המישור ובגיאומטריה אנליטית.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.