כיצד הופכים מעגל לישר: על הקשר בין הנדסת המישור והנדסת מכונות
כתבו: דוד בלנק
מדור: מעבר לאופק
תקציר: מאמר זה מסביר את המתמטיקה העומדת מאחורי מנגנונים מכאניים. מנגנונים ההופכים תנועה סיבובית לישר מבוססים על משפטים מהנדסת המישור. במאמר מתוארת פעולת ההיפוך במעגל ולמתעניינים ניתנות הוכחות בעזרת גיאומטריית המישור, גיאומטריה אנליטית ,מספרים מרוכבים והספירה של רימן.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.
צעדים ראשונים בדרך לאלגברה
כתבו: צוות המרכז הארצי למורים למתמטיקה
מדור: מתחדשים בחטיבת הביניים
תקציר: במאמר זה מוגש הרציונאל לשימוש בסדרות של צורות גיאומטריות כמנוף לפיתוח חשיבה אלגברית בקרב התלמידים החדשים בחטיבת הביניים. על פי הפריסה של תכנית הלימודים החדשה, הנושא הראשון הוא חוקיות כמבוא לאלגברה. במאמר ניסינו להאיר יחידת לימוד זו מבחינת דרך ההוראה, דגשים במהלכה והמלצה לפעילות נוספת לכתה.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.
תוכנית הלימודים החדשה לחטיבת הביניים יצאה לדרך
כתבו: ניצה שיאון ודוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: סקירה קצרה על הצעדים הראשונים בשינוי תכנית הלימודים בחטיבת הביניים ותזכורת לגבי שינוי שיטת ההיבחנות בחטיבה העליונה.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.