פונקציות רציפות שאינן גזירות באף נקודה
כתב: יואב בנימיני
מדור: מעבר לאופק
תקציר: בלימודי המתמטיקה והפיסיקה בבית הספר התיכון עוסקים בפונקציות רציפות וגזירות, בפונקציות רציפות שאינן גזירות בנקודות מסוימות או בפונקציות שאינן רציפות כלל. במאמר זה מפגיש אותנו המחבר עם פונקציות רציפות שאינן גזירות באף נקודה של הפונקציה: פונקציית ווירשטראס ופונקציה המתארת מסלול אופייני של חלקיק הנע בתנועת בראון. המאמר הוא עיבוד של הרצאה שניתנה על- ידי המחבר בכנס השנתי של העוסקים בהוראה, מחקר ופיתוח של מתמטיקה בעל- יסודי בישראל. כפר המכבייה, מרץ 2007.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
פתרונות נכונים ושגויים לבעיה טריגונומטרית במישור, חלק ראשון: מחשבות על משפט הסינוסים
כתבו: אביגיל (גלי) פרקש ופסיה צמיר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: מאמר זה הוא הראשון מבין שני מאמרים העוסקים בפתרונות נכונים ושגויים של תלמידים, לבעיות במישור הניתנות לפתרון באמצעות משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים. במאמר זה מוצגים פתרונות שונים לבעיה סטנדרטית אחת, מהם נוכל ללמוד על דרכי חשיבה של תלמידים ועל שגיאות אופייניות, וכן להעמיק ולחדד את הידע המתמטי של תלמידים ומורים בנושא זה. המאמר מתמקד בשגיאות הקשורות לשימוש במשפט הסינוסים, אשר עלו בפתרונות של תלמידים לבעיה אחת שניתנה בבחינת בגרות בחורף תשס"ה, ברמת 4-5 יח"ל.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.
הוכחות מתמטיות בתיכון: מה, כמה ולמה? השקפות מורי 5 יח"ל
כתבו: נאווה גלבוע וטומי דרייפוס
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: במאמר מתואר מחקר שבדק מהי השקפתם של מורי תיכון, המלמדים קבוצות 5 יח"ל מתמטיקה, על מקומה של הוכחה בכיתת המתמטיקה וכיצד זה משפיע על הוראתם, מבחינת כמות ההוכחות שהם מציגים בכיתתם ואיכותן. המורים התייחסו לשימוש בהוכחה במהלך ההוראה בהיבט האפיסטמולוגי, דידקטי ופרקטי.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.