גרפים כאמצעי עזר לפתרון בעיות תנועה והספק
כתב: מרדכי בן ארי.
מדור: אפשר גם אחרת.
תקציר: מאמר זה מציע להסתייע בגרפים כדי לפתור בעיות תנועה, ומציג פתרונות של בעיות מבחינות הבגרות ברמת 5 יחידות לימוד, שבהן יש לגרף תרומה משמעותית.
מקור: על"ה 56 תשע"ח, 2018.
העצמת השימוש בשטח להעשרת "ארגז הכלים" לפתרון בעיות והוכחות במתמטיקה
כתבו: שולה וייסמן, משה סטופל, אבי סיגלר.
מדור: אפשר גם אחרת.
תקציר: המאמר מציג משימות מתמטיות שונות שההוכחה שלהן מסתמכת על חישוב שטחים. זאת, במטרה להבליט את העוצמה של השימוש בשטח ככלי לפתרון בעיות, שבמקרים רבים מאפשר השגת פתרונות מהירים, יפים ואלגנטיים יותר מאלו המושגים בדרכים אחרות.
מקור: על"ה 56 תשע"ח, 2018.
חמסה חמסה - פרפראות מתמטיות לכבוד הגיליון ה- 55
כתבו: צוות מרכז המורים.
מדור: לקינוח.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
תלמידים מפתחים משחקים במסגרת התחרות "בואו נשחק מתמטיקה"
כתבו: צוות מרכז המורים.
מדור: מהנעשה במרכז המורים.
תקציר: התחרות: "בואו נשחק מתמטיקה" ע"ש אלעד שיאון היא כבר מסורת במרכז המורים. תלמידים מרחבי הארץ מפתחים משחקים מתמטיים יפים, מלמדים ומהנים. התלמידים הציגו את עבודותיהם בטקס הסיום שנערך בבית מיקרוסופט בחיפה. כאן תוכלו למצוא מבחר מן המשחקים הזוכים.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
אל הנגזרות של הפונקציות הטריגונומטריות בדרך הקלה
כתב: פיוטר ג'וסביץ.
מדור: אפשר גם אחרת.
תקציר: המאמר מציע דרך להוכחת נוסחאות הגזירה של פונקציות טריגונומטריות, באמצעות וקטורי המהירות של נקודה, הנעה על גבי מעגל. ערך מוסף של הוכחה זו הוא שהיא מבהירה היטב מדוע נוסחאות הגזירה תקפות רק כאשר הזווית נמדדת ברדיאנים.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
זהו את הזהות - הצעה להוכחה ויזואלית ומשימת פיענוח
כתבו: יוסי כהן ואביטל אלבוים - כהן.
מדור: אפשר גם אחרת.
תקציר: המאמר מציע הוכחה של זהות טריגונומטרית, שונה מזו המקובלת בספרי הלימוד, ומשימת פענוח המזמינה את התלמידים לפתח את ההוכחה באמצעות איור.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
מפעילות מתמטית מבוססת דף עבודה למשחק תחרותי בין קבוצות -
כתבה: גילה רון.
מדור: אפשר גם אחרת.
תקציר: המשחק "כוכבים בשטח" הוא עיבוד של פעילות חקר למשחק תחרותי פעיל בין קבוצות, שבמהלכו חוקרים אובייקט גאומטרי בעל תכונות מיוחדות. המאמר מתאר את המשחק, את פעילות החקר עליה הוא מבוסס, את השיקולים הדידקטיים שעיצבו את חוקי המשחק, ואת הערך המוסף של הפלטפורמה המשחקית ללמידה.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
נקודת מבט גאומטרית מול נקודת מבט אלגברית
כתבו: אסתר גרונהט ולוי ינובסקי.
מדור: עיון ודיון.
תקציר: המאמר מציע גישה לטיפול במשוואות ואי שוויונות עם ערך מוחלט, ומקשר בין גישות הנהוגות בחטיבת הביניים עם אלו הנהוגות בחטיבה העליונה, בין פתרון של משוואות במשתנה אחד למשוואות בשני משתנים, ובין משוואות במשתנה ממשי למשוואות במשתנה מרוכב.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
הוראת משפחות של פונקציות בחטיבה העליונה ובחטיבת הביניים בתיווך של נקודות עוגן
כתבה: אורלי גוטליב.
מדור: עיון ודיון.
תקציר: המאמר מציע מהלך להוראת טרנספורמציות של הפונקציה הריבועית בחטיבת הביניים, ומציע לאמץ מהלך זה, גם להוראת משפחות של פונקציות בחטיבה העליונה, לפני השימוש בחשבון דיפרנציאלי, במטרה לתרום לרצף הוראה בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה, לפתח אוריינות לפונקציות, ולהדגיש קשרים בין הפונקציות לבין הייצוג האלגברי והגרפי שלהן.
מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.
חמש יחידות בלמידה וירטואלית, הילכו שתיהן יחדיו?
למידת מתמטיקה ופיזיקה בתיכון הוירטואלי הראשון בישראל
כתבו: יניב ביטון ודפנה רביב.
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי.
תקציר: התיכון הווירטואלי הוקם במטרה להנגיש את לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת, לתלמידים הלומדים בבתי ספר שאין באפשרותם לעשות זאת אם בשל מספר מצומצם של תלמידים המעוניינים בכך, ואם בשל מחסור במורים מתאימים. הלמידה בתיכון הווירטואלי משולבת בתוך מערכת הלימודים הפורמאלית ומתואמת עם מערכת השעות של בתי הספר שבהם התלמידים לומדים. במאמר מתארים המחברים את מודל ההוראה בתיכון הווירטואלי, ומציגים ממצאי מחקר שנערך בקרב מורים המלמדים בתיכון הווירטואלי ותלמידים הלומדים בו, במטרה ללמוד על עמדותיהם כלפי הוראה ולמידה בתיכון.
מקור: עלה 55 תשע"ז, 2017.