1. סידור המטבעות
חמישה מטבעות זהים נוגעים זה בזה, ומסודרים כך שמרכזיהם יוצרים שני משולשים שווה צלעות. (ראו איור)
הזיזו שני מטבעות בלבד, כך שבסידור החדש, עדיין המטבעות יהיו צמודים זה לזה ויצרו שני משולשים שווה צלעות שונים.
2. עיגולים על עיגולים
באיור עיגולים צבעוניים המסודרים בריבוע, באופן שהם מכסים חלקית זה את זה.
איזהו הצבע שתופס את השטח הגדול ביותר?
איזהו הצבע שתופס את השטח הקטן ביותר?
3. סבך הנחשים הצבעוניים
באיור ארבעה נחשים צבעוניים מתפתלים בין המעגלים: אדום, כחול, ירוק וסגול.
מבין הנחשים הצבעוניים מיהו הקצר ביותר?
מקור: http://www.puzzles.com
באיזה פרח העיגול האדום גדול יותר?
צפו ברמז לפתרון:
מהו מרכז המעגל ?
האם הנקודה הימנית או אולי הנקודה השמאלית היא מרכז המעגל?
צפו ברמז לפתרון:
מישהו אכל לי מהעוגה...
אבל למעשה היא עדיין שם.
התוכלו למצוא את חתיכת העוגה הנעלמת?
צפו ברמז לפתרון:
אשליות אופטיות – אוסף אשליות מאת מתי"א חולון
מה שרואים מכאן לא רואים משם – מצגת על אשליות אופטיות מלווה בהסברים פשוטים.
מדוע כשמסתכלים על ספיראלה נראה שהיא זזה ולמעשה היא לא? - דוידסון אונליין - שאל את המומחה.
אל תאמין למראה עיניך שתי דוגמאות בהן קטעים שווים נראים שונים, וקו והמשכו נראים כבלתי רצופים. שמואל אביטל, גליונות לחשבון 51.
תעתועי ראיה אוסף אשליות אופטיות גיאומטריות, המרכז הארצי למורים יסודי.
תקציר| טיול רציונלי ללונה פארק - חלק א'
1. תכנון הטיול
בבית ספרנו מתארגנת קבוצת "מועדון המתמטיקה" לצאת לטיול ללונה פארק. עלות הטיול, הכוללת הסעות ודמי כניסה קבוצתיים, היא 1200 שקלים. הוחלט כי עלות הטיול תתחלק באופן שווה בין כל התלמידים שיוצאים לטיול.
א. כמה ישלם כל תלמיד אם יצאו לטיול 10 תלמידים? 30 תלמידים?
ב. השלימו את הטבלה.
200 |
120 |
100 |
60 |
50 |
40 |
30 |
20 |
10 |
0 |
מספר התלמידים |
התשלום לתלמיד |
ג. מהי הפונקציה המתארת את עלות הטיול לתלמיד?
ד. סמנו את הנקודות המתאימות במערכת הצירים ושרטטו את הגרף המתאר את עלות הטיול לתלמיד כתלות במספר המשתתפים. הרחיבו את הגרף של הפונקציה גם לתחום המספרים השליליים.
ה. כיצד תשתנה הפונקציה וישתנה הגרף בכל אחד מהמקרים:
תוכלו להיעזר ביישום הדינאמי .
1. אם תתקבל תרומה של 900 שקלים לסיוע בהוצאות הטיול?
2. אם כל תלמיד צריך לשלם בנוסף 10 שקלים עבור פיצה.
3. אם הוחלט לממן 3 תלמידים בוגרים מהמועדון שילוו את הטיול.
ו. התקבלה תרומה מקרן חובבי המתמטיקה לעידוד פעילות מתמטיות מאתגרות והוחלט כי הקרן תשתתף בהוצאות הנסיעה לטיול. התרומה תתכן בשלוש אפשרויות שונות:
1. מימון כל ההוצאות עבור 10 תלמידים.
2. השתתפות בהוצאות בסה"כ של 500 שקלים.
3. השתתפות בהוצאה של כל תלמיד ב-10 שקלים.
התאימו לכל גרף את הסיפור והפונקציה המתאימה לו. הסבירו באיזו תוכנית הייתם בוחרים ובאיזה מקרה.
מקורות נוספים
התנהגות פונקצית מנה סביב נקודת אי הגדרה – משולחנו של מורה, שושנה הלוי, רחל סילבצקי ואנה ספרד, על"ה 2
חקירת פונקציה רציונלית – קשר ח"ם , חקירה בעזרת מחשב – אוסף דפי עבודה לתלמיד , מאת דפנה אשרת ואלה שמוקלר, בהנחיית אורית זסלבסקי. func3.pdf , func4.pdf , func5.pdf , func6.pdf .
מנה של פונקציות לינאריות – יישום דינאמי המלווה בדף עבודה מאת מרכז המורים.
טיול רציונאלי ללונה פארק – חלק ב'