חדשות מתחום החינוך המתמטי בישראל ומן המתמטיקה בעולם
מדור: חדשות
כתבו: מערכת על"ה/ נצה מובשוביץ-הדר
תקציר: חדשות המתמטיקה: במדור חדשות המתמטיקה שלושה דיווחים: הדווח הראשון עוסק בתגלית של תלמיד תיכון ייא-סון שפיתח נוסחה לקביעת התוחלת של מספר הצעדים של מסלול הליכה אקראית בשריג דו-ממדי. הדווח השני עוסק בהתלבטות שליוותה את ההוכחה של היילס לבעיית האריזה (אופן האריזה החסכוני ביותר). הדווח השלישי עוסק במרוץ לגילוי המספר הראשוני הגדול ביותר. לשאלות שהופיעו בשלבים שונים של התחרויות בשנה"ל תשס"ו.
מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006
צ.צ.ז (מול הקטנה בין השתיים) הזדמנות לקישוריות
מדור: תכנים בתוכנית
כתבה: חמוטל דוד
תקציר: המאמר עוסק בניתוח דרכי פתרון אפשריות, בעזרת משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים, לשתי שאלות שגרתיות בנושא 'יישומי טריגונומטריה במישור לפתרון משולשים'. החיפוש אחר ההקבלה בין דרכי הפתרון השונות מוביל ליצירת מערכת קשרים מסועפת ומעניינת בין מספר לא מבוטל של נושאים, אשר הקשר בינם לבין טריגונומטריה אינו מיידי. הנושאים הנקשרים הם: משפט הסינוסים, משפט הקוסינוסים, משוואה טריגונומטרית, משפט החפיפה: 'צלע, צלע וזווית מול הגדולה בין השתיים', משוואה ריבועית, בניות בגיאומטריה.
מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006
מתרגול אלגוריתמי להוראה הדורשת הבנה באמצעות 'היפוך' של שאלות
מדור: זה רעיון
כתבה: רותי רייז
תקציר: במאמר מוצעת דרך הוראה המזמנת לתלמיד אפשרות של העמקת ההבנה של הנושא הנלמד. הגישה מבוססת על בניית שאלות חדשות מתוך שאלות קיימות, באמצעות 'היפוכן'. במאמר מובאות דוגמאות להפעלת אמצעי זה בתחומי תוכן שונים מתכנית הלימודים, המתאימות לחטיבת הביניים או לחטיבה העליונה: מספרים מכוונים, שאלות מילוליות, פונקציה קווית ואנליזה- חקירת פונקציות.
מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006