תקצירהמלך מתיא חובב המתמטיקהפתרונות|  الملك متيا مُحب للرياضيات

 

Sample Image1. גינת השושנים 

בחצר המלך גינת ורדים נדירה ובה שבעה שיחי ורדים השתולים בשורה. המלך ביקש לגדר סביב כל שיח ורד במוטות עץ ייחודיים ויקרים, כמתואר באיור:

Sample Image

המלך אמר כי כרגע בגינה 7 שיחי ורדים, אך כבר בחודש הקרוב הוא יגדיל את הגן ל-25 שיחי ורדים, ובתכנון הסופי יהיו אף 100 שיחים!

א. כמה מוטות צריך בכדי לגדר 7 שיחי ורדים? 25 שיחים? 100 שיחים?
    הסבירו כיצד מצאתם?

ב. נפלה מחלוקת בין שלושת יועציו כמה מוטות עץ דרושים למשימה וכיצד לספור את מוטות העץ.

ראו כיצד היועץ תחכמוני ספר את המוטות: 

    

 

ראו כיצד היועץ חשבוני ספר את המוטות:

 

ראו כיצד היועץ אין-כמוני ספר את המוטות:

 

התאימו לכל יועץ את תרגיל החשבון  שלפיו ספר את מוטות העץ והסבירו במילים כיצד ספר.

1 +7.3                           4 +6.3                      7.2 + 8

מי מהיועצים צודק?

ג.  כיצד לדעתכם יספור כל יועץ מוטות עבור 25 שיחים?  100 שיחים? רשמו תרגילים מתאימים. 

ד. האם אתם ספרתם את מוטות העץ בדומה לאחד היועצים? הסבירו את שיטתכם.

ה. רועי טען שהוא ספר אחרת את מוטות הגדר של שבעת השיחים. הוא ספר כך: 7.4 - 6. הסבירו את שיטתו.

ו. כמה מוטות צריך בכדי לגדר מספר כלשהו של שיחי ורדים?  רשמו במילים ובתבנית אלגברית.

מקור: Nrich


2. שולחן הסעודה הגדולה

המלך מתיא אהב לארח לארוחות חגיגיות בחדר האוכל המלכותי. שם היו לו למכביר שולחנות ריבועיים לארבעה, והמון כסאות. כשערך סעודה גדולה בקש מיועציו המתמטיים לחבר את השולחנות זה לזה לשורה אחת ארוכה של שולחן ארוך.

Sample Image

נא ענו על השאלות הבאות:

א. כמה כיסאות ניתן לסדר סביב שולחן אחד? שני שולחנות מחוברים? שלושה שולחנות מחוברים?

ב. כמה כיסאות ניתן לסדר סביב 10 שולחנות? 20 שולחנות? כיצד מצאתם את מספר הכיסאות?

ג. כיצד תקבעו כמה כיסאות ניתן להושיב סביב מספר כלשהו (n) של שולחנות? הסבירו.

ד. כמה שולחנות יש להצמיד עבור 18 אנשים?

ה. האם ניתן להושיב בסידור שולחנות זה בדיוק 25 אנשים?

ו. כיצד תקבעו  כמה שולחנות יש להציב עבור מספר כלשהו של אנשים (p)?

להרחבה:

לקראת נשף פתיחת שנת הלימודים בממלכה, המלך מתיא מתכוון לערוך סעודה גדולה רבת משתתפים, ובקש שיארגנו לו לכבוד המאורע שולחן מלבני. (כמתואר באיור)

Sample Image

א. חקרו כמה כסאות ניתן לסדר סביב שולחן מלבני כזה?

ב. תכננו שולחן לארוחה בת 1000 מוזמנים.

 

מקור: illumination- Chairs Around The Table


3. שביל המלך

המלך בקש מיועציו לתכנן בגנו שביל ייחודי המרוצף מאבנים בצורת מצולעים משוכללים (משושה משוכלל, ריבוע, משולש שווה צלעות). אורך כל צלע של אבן מצולע משוכלל היא: 10 ס"מ. השביל יהיה מרוצף בסידור של תבניות החוזרות על עצמן.

Sample Image

 

יועצי המלך המתמטיים, זולו ומולו, הגישו למלך שתי תוכניות ריצוף.
השביל של זולו:

Sample Image
 
 

השביל של מולו:

Sample Image
 
 

ענו עבור כל אחד מהשבילים:

א. זהו את התבנית שחוזרת על עצמה וצבעו אותה.

ב. כמה אבנים מכל סוג צריך עבור תבנית אחת? מהו אורכה?

ג. כמה אבנים מכל סוג צריך בכדי לבנות שביל משתי תבניות? שלש תבניות?

ד. כמה אבנים מכל סוג צריך בכדי לבנות שביל מעשר תבניות? מה יהיה אורך השביל?

ה. כמה אבנים מכל סוג צריך בכדי לבנות שביל באורך 50 מטר ?

ו. כמה אבנים מכל סוג צריך בכדי לבנות שביל מ-n תבניות?

תכננו גם אתם עיצובים נוספים לשביל המלך וענו על השאלות א-ו.

תוכלו להיעזר בתכנון השביל בכלי האינטראקטיבי:  "שמיכת טלאים", ולהוסיף גם צורות אחרות.

מקור: Teacher to Teacher Press - The king's Pathway


למתעניינים, מקורות נוספים:

אוסף מאמרים מתורגמים- על ראשית האלגברה של המרכז היסודי. 

דפוסים גיאומטריים- התייחסות וניתוח פריאל, מרקוורט .

צעדים ראשונים בדרך לאלגברה- מאמר מתוך גיליון מס' 41 של כתב העת על"ה.

 

תקציר|משלוש (בעיות) יוצא אחד|من ثلاث (مسائل) ينتج واحدة |

 

1. טקס לחיצות ידיים

Sample Image

א. שבעה מתמטיקאים נפגשו במסיבה. ובטקס מסורתי לחצו זה לזה ידיים. הראשון לחץ ידיים עם כל השאר. השני לחץ ידיים לכל השאר, פרט לראשון איתו כבר לחץ.

    השלישי לחץ ידיים לכל השאר פרט לראשון ולשני. וכך הלאה. כמה לחיצות ידיים היו בסה"כ?

ב. שבוע לאחר מכן נפגשו שמונה מתמטיקאים במסיבה. כמה לחיצות ידיים היו אז? ואם היו מגיעים למסיבה תשעה?

ג. שגיא ניסה לחשב כמה לחיצות ידיים תהיינה אם יהיו 20 מתמטיקאים במסיבה. 
   הוא טען שכל אחד מהם לוחץ ידיים 19 פעמים, לכן יהיו Sample Imageלחיצות ידיים בסה"כ.
   הילה לא הסכימה עמו. היא חישבה כך: Sample Image.  
   הסבירו כיצד לדעתכם כל אחד מהם ספר? מי לדעתכם צודק?

ד. יום אחד, 161 מתמטיקאים נפגשו במסיבה. כמה לחיצות ידיים היו בסה"כ בטקס לחיצות הידיים.
    התוכלו לתאר דרך קצרה לחישוב?

Sample Image

ה. האם יתכנו 4851 לחיצות ידיים בטקס? כמה מתמטיקאים נפגשו אז?
    האם יתכנו 6214? 3655? 7626? 8656?

   

 

 

מקור: Nrich,Handshakes


2. השושן המסתורי 

Sample Image

התבוננו באנימציה כיצד בנוי פרח השושן המסתורי Mystic Rose :

 

 

 

 

 

 

 

 

Sample Image

א. תארו כיצד בנוי פרח השושן בעל שבעה עלי כותרת. כמה מיתרים בשושן זה? (מיתר- קטע שקצותיו על הקף המעגל)

 

 

 

 

 

 

Sample Image

ב. שגיא ניסה לחשב כמה קווים יהיו בשושן בעל 10 עלי כותרת (10 נקודות על המעגל), וטען שמכל נקודה יוצאים 9 מיתרים לכן יהיו Sample Imageמיתרים בסה"כ. הילה לא הסכימה עמו. היא חישבה Sample Image.

הסבירו כיצד לדעתכם כל אחד מהם ספר? מי לדעתכם צודק?

 

 

ג.  כמה מיתרים יש בשושן בעל 100 עלי כותרת?

ד. לפרח השושן המסתורי יש 4851 מיתרים.  כמה עלי כותרת יש לו? (כמה נקודות על הקף המעגל?)  האם יתכנו פרחים בהם 6214 מיתרים? 3655? 7626? 8656?

מקור:Nrich,  Mystic Rose


Sample Image

3. מספרים משולשים

כבר ביוון העתיקה התעניין פיתגורס בקשר בין צורות גיאומטריות ומספרים. פיתגורס סידר אבנים במבנה של משולשים וקרא למספר האבנים מספרים משולשים. (הוא חשב גם על מספרים מרובעים, מחומשים וכדומה).

  

 

Sample Image

 

א. כמה אבנים יהיו במבנה המשולש הבא? כלומר, מהו המספר המשולש החמישי?

ב. הילה ניסתה לחשב כמה אבנים יהיו במשולש ה- 10 וטענה שבכדי לבנות את המשולש העשירי יש להוסיף למשולש התשיעי 10 אבנים. וכך הלאה. ולכן חישבה: Sample Image

שגיא מצא שיטה אחרת. הוא טען שאם יכפיל את מספר האבנים יוכל ליצור מבנה מלבני בו יהיה לו קל יותר לחשב. לכן חשב ומצא שבמשולש העשירי יהיו Sample Imageאבנים בסה"כ.התבוננו ביישום הבא Picturing Triangle Numbers:

Inline Frames

הסבירו כיצד לדעתכם כל אחד מהם ספר? מי לדעתכם צודק?

ג.  כמה אבנים יש במשולש ה- 100?

ד.  אחד העוזרים של פיתגורס בנה משולש ובו 4851 אבנים, אך התבלבל בספירה. התוכלו לדעת איזה משולש בנה?

האם יתכנו משולשים בהם 6214 אבנים? 3655? 7626? 8656?

מקור: Nrich, Picturing Triangle Numbers


 

למתעניינים, מקורות נוספים:

מספרים פירמידליים, שמואל אביטל, גליונות לחשבון מס 43.קצת על הסתברות, קומבינטוריקה ומספרים משולשים - דוד רץ, על"ה 32.שיבוץ מספרים לפי תכונות - משחק מאת מרכז המורים למתמטיקה ביסודי.לא רק גאוס יכול - בעיית החודש מס 23.לחשוב באופן אלגברי, מעבר לתוכנית הלימודים של ביה"ס היסודי - קאפוט, בלנטון וסוארס - מאמר מתורגם.אותה הגברת בשינוי אדרת - הרצאה של דן עמיר.סדרות, אינדוקציה ונוסחאות נסיגה, הזדמנות לקישוריות בין התחומים במתמטיקה - ד"ר חמוטל דוד, על"ה 32.


תקצירפתרונות|

Sample Imageחידה 1

נדמיין  לעצמינו שאנו מקיפים את כדור- הארץ, בסרט, לאורך קו המשווה (כמו חגורה סביב כדה"א). נוסיף לסרט זה מטר אחד, כך ייווצר רווח בין הסרט לבין קו המשווה. 
א. האם ברווח זה יכול לעבור חתול (בעמידה זקופה או בזחילה)? 
הסבירו את טענתכם.
ב. על קו המשווה מוצבת אנטנה בגובה 7 מטרים, כמה מטרים יש להוסיף לסרט בכדי שהאנטנה תהיה מתחתיו?


Sample Imageחידה 2

נדמיין  לעצמינו ספורטאי המקיף  את כדור- הארץ, לאורך קו המשווה.
האם נכון להגיד שראשו עובר מרחק גדול יותר מרגליו? אם כן, אז בכמה?
מה יקרה אם הספורטאי "יקיף"  לאורך קו המשווה של .... כדור טניס?

 

תקציר|בארץ יצורי הפרא המתמטיים |פתרונות|في بلاد الكائنات العجيبة الرياضية | حلول

 

בארץ יצורי הפרא המתמטיים חיים יחדיו שני סוגי יצורים  Sample Image
אך כאשר שניהם פוגשים זה את זה הם בולעים זה את זה, לכן כשהם ביחד Sample Imageהם נקראים "זוג האפס".

היצורים הללו מתאספים יחד כדי להציג מספרים שלמים.


Sample Image

1. הנה שלושה מפגשים המייצגים את אותו מספר:

 

 

 

 

Sample Image

ציירו יצורים נוספים המייצגים את אותו מספר:

 

 


Sample Image

2. ושוב שלושה מפגשים המייצגים את אותו מספר. מהו?

 

 

 

 

Sample Image

ציירו יצורים נוספים המייצגים את אותו מספר.

 

 


Sample Image

3. איזה מפגש מייצג מספר גדול יותר?

 

 


4. יצורי הפרא המתמטיים יודעים גם להציג תרגילי חשבון, לדוגמה תרגיל חיבור:

 צפו בסרטון "חיבור בארץ יצורי הפרא המתמטיים" 

 

Sample Image

 

 

 

 

Sample Image

השלימו:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוכלו לשחק ולפתור בעיות במשחק האינטראקטיבי של חיבור יצורי הפרא. (נדרש תוסף ג'אווה בדפדפן שאינו כרום)


5. יצורי הפרא המתמטיים יודעים גם להציג תרגילי  חיסור :

צפו בסרטון "חיסור בארץ יצורי הפרא המתמטיים".

 

Sample Image

 

 

 

 

 

 

 

Sample Image

השלימו:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


6.  אך מה יעשו היצורים בתרגילי חיסור, כאשר לא ניתן "לקחת" מתוכם?  

     איך ניתן לקחת  ( -2) מתוך 5 ?

Sample Image

יצורי הפרא הנבונים הציעו להוסיף שני "זוגות האפס" כדי שאפשר יהיה לבצע את החיסור. 

 

 

 

Sample Image

השלימו:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


קצת היסטוריה

Sample Image

הסינים היו הראשונים שהתייחסו למספרים השליליים כבר במאה השנייה לפני הספירה לשם חישובים מסחריים. הם ייצגו את המספרים החיוביים (זכות) עם מקלות שחורים והשליליים (חוב) עם מקלות אדומים.

 

 

 

Sample Image

במאה השמינית לספירה, ההודים שהכניסו את שיטת הספירה הערבית ואת האפס, התייחסו גם הם למספרים השליליים. המתמטיקאי ההודי ברַהמַגוּפְטַה כתב:"הסכום של שתי זכויות הוא זכות, של שני חובות הוא חוב, הסכום של זכות וחוב הוא ההפרש שלהם".

 

 

 

 

Sample Image

אך במשך מאות בשנים גרמו המספרים השליליים למתמטיקאיים מבוכה ואלו התקשו לקבלם וקראו להם "דמיוניים ושקריים ...".  רק במאה ה-19 התקבלו המספרים השליליים כחלק ממערכת המספרים כאשר המילטון, מתמטיקאי אירי ואחרים, ייסדו בסיס מתמטי מלא למערכת המספרים השליליים.

 

 

 


משחקים ועוד עם מספרים שליליים:

 

Sample Image

"שלושה ברצף" - משחק מדליק לתרגול חיבור וחיסור מספרים שליליים. ניתן לשחק עם חבר או נגד המחשב, וכן לקבוע את רמת המשחק. 

 

 

 

Sample Imageמעבדת הבטריות - משחק המלווה גם במערך שיעור. מודל נוסף להצגת המספרים השליליים המלווה במערך שיעור מאת ה- NCTM. 

 

 

  

Sample Image"מאזניים לפתרון משוואות הכוללות מספרים שליליים" - משחק אינטראקטיבי לפתרון משוואות אלגבריות.

 


מקורות


תקציר|קיפולי נייר גיאומטריים |פתרונות|طي الورق هندسيًا | حلول

 

1. שטח משולש ועוד תכונות

Sample Image

1) גזרו לכם משולש וקפלו גובה h ופיתחו בחזרה את הקפל.

 

 

 

 

Sample Image

2) קפלו את הקודקוד של המשולש אל הצלע שממול.
    צבעו את קו הקיפול באדום.
    מה תוכלו לומר על קו הקיפול שקיבלתם?      
    מהו המרובע שקיבלתם?

 

 

Sample Image

3) קפלו גבהים למרובע לאורך קווי הקיפול כמתואר בתרשים. 
    צבעו את בסיס המשולש בכחול.

 

 

התבוננו במרובע שקיבלתם, ממנו נוכל ללמוד על תכונות חשובות של המשולש.

Sample Image

א. מה תוכלו לומר על סכום שלושת הזוויות המסומנות? 
    איזו מסקנה ניתן להסיק לגבי זוויות המשולש?

 

ב. איזה מרובע קיבלתם לאחר הקיפול? 
    מהן מידותיו?  
    מה תוכלו לומר על שטחו של המרובע ושטחו של המשולש?

 

Sample Image

ג. מה תוכלו לומר על אורך קו הקיפול m ביחס לאורך בסיס המשולש? הסבירו.נסחו מסקנותיכם במילים ובאופן מתמטי.

 

 

 


2. שטח טרפז

Sample Image

1) גזרו לכם טרפז מנייר וצבעו את שני בסיסיו בצבעים שונים.

2) קפלו גובה h כלשהו בטרפז ופיתחו בחזרה את הקפל.

 

 

 

Sample Image

3) קפלו את הבסיס הקטן של הטרפז על הבסיס הגדול. 
    מהו קו הקיפול שקיבלתם?

 

 

 

 

Sample Image

4) התבוננו בשני המשולשים שנוצרו לאחר הקיפול. 
    מה תוכלו לומר על שני המשולשים הללו?

 

 

5) קפלו לאורך קווי הקיפול כמתואר בתרשים. התבוננו במרובע שקיבלתם.   

Sample Image

    א. איזה מרובע קיבלתם? נמקו.

    ב. מה תוכלו להסיק לגבי אורך קטע האמצעים? (הביעו באמצעות בסיסי הטרפז a,b וגובהו h)

    ג. מהו שטחו של המרובע? (הביעו באמצעות בסיסי הטרפז a,b וגובהו h) 

        מה היחס בין שטחו של המרובע המקופל לשטח הטרפז הנתון? הסבירו! 

 

מקור: הפעילות מבוססת על עבודתה של יפית אביטל.


3. שטח מקבילית

Sample Image

1) גזרו לכם טרפז ישר זווית מנייר. 

    (לשם הנוחות הקפידו ש DG יהיה גדול מEC , מצורף דגם)

 

2) קפלו כך שקודקוד A יתלכד עם קודקוד B. 

    מה תוכלו לומר על הקטע FG ?

 

Sample Image

3) קפלו לאורך הגובה h בטרפז לפי האיור וסמנו את הנקודה C' המתלכדת עם C.

 

 

 

 

 

Sample Image

4) קפלו באלכסון לפי הקו 'BC.

 

 

 

 

 

 

Sample Image

5) פתחו את כל הקיפולים, והתבוננו בנייר המקופל:

    א. אילו מצולעים תוכלו לזהות ? 

    ב. מה תוכלו לומר על שני המשולשים המסומנים?

 

 

 

 

6) קפלו לאורך הקו h, איזה מרובע קיבלתם? מה תוכלו לומר על שטחו?

    קפלו לאורך הקו k, איזה מרובע קיבלתם? מה תוכלו לומר על שטחו?

    מה ניתן להסיק מהשוואת שטחי המרובעים הללו?

 

מקור: Mathematics through Paper Folding by ALTON T. OLSON


4. משולש מצרי

Sample Image

במצרים העתיקה ידעו ליצור משולש ישר זווית בעל צלעות 3:4:5 באמצעים פשוטים: 

במשטח ריבועי הם מתחו חבלים מכל קודקוד של הריבוע אל אמצע שתי הצלעות שממול.

כך נוצר כוכב מתומן ובו כלוא משולש מצרי, משולש ישר שווית 3:4:5.

 

 

בואו ניצור משולש מצרי- קחו נייר ריבועי וסמנו את נקודות האמצע של כל צלע ע"י חצייתם.

קפלו מנקודת האמצע אל הקודקודים שממול.

Sample Image

א.  מצאו משולשים מצריים (ישרי זווית 3:4:5) בנייר המקופל.

ב.  הראו כי הזווית המשולש AFB הוא משולש מצרי.

    תוכלו להיעזר באיור הבא כהוכחה ללא מילים. נמקו!

 

ג. האם מצאתם משולשים מצריים נוספים? מכמה סוגים?

ד. כמה משולשים מצריים ישנם בסה"כ בקיפול הנייר של הכוכב המתומן?

 

מקור: http://www.cut-the-knot.org/


 

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos