חדשות מתחום החינוך המתמטי בישראל ומן המתמטיקה בעולם
מדור: חדשות
כתבו: מערכת על"ה/ נצה מובשוביץ-הדר
תקציר: חדשות המתמטיקה: במדור חדשות המתמטיקה שלושה דיווחים: הדווח הראשון עוסק בתגלית של תלמיד תיכון ייא-סון שפיתח נוסחה לקביעת התוחלת של מספר הצעדים של מסלול הליכה אקראית בשריג דו-ממדי. הדווח השני עוסק בהתלבטות שליוותה את ההוכחה של היילס לבעיית האריזה (אופן האריזה החסכוני ביותר). הדווח השלישי עוסק במרוץ לגילוי המספר הראשוני הגדול ביותר. לשאלות שהופיעו בשלבים שונים של התחרויות בשנה"ל תשס"ו.
מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006
תגובה למאמר: "הוכחה בדרך אחרת"
מדור: קוראים כותבים
כתבו: מארק אפלבאום, פטר סמובול.
תקציר: במאמר מובאות טענות מתמטיות והוכחות להן. הטענות המובאות הן כאלה אשר נהוג להוכיחן באמצעות אינדוקציה מתמטית. ההוכחות המוצגות במאמר אינן נשענות על רעיון זה. מן הפתרונות המוצגים ניתן לאמץ דרכים גם לפתרון שאלות אחרות.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
התנהגות מתמטית בעלת גוון של שימור
מדור: זה רעיון
כתבו: שלמה חריר, משה סטופל.
תקציר: המחברים סוקרים מגוון רחב של בעיות מתמטיות, מוכרות בחלקן הגדול, אשר ניתן להציגן כמצביעות על 'גדלים שמורים'- 'אינווריאנטים'. נקודת מבט כזו מזמנת חקירה דינאמית של מצבים מתמטיים ויכולה להוביל להבנה עמוקה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
עזרי לימוד להמחשת מקרה פרטי של המשפט הקטן של פרמה
מדור: צימוקים
כתב: דן בן שאול.
תקציר: המחבר מציע המחשה- הוכחה שקופה- לטענה כי לכל n טבעי המספר: n^3-n מתחלק בשש.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
טרנספורמציות, חבורות וסימטריה או מהו סוד הסדרה: 7, 17, 230, 4783....
מדור: צימוקים
כתבה: נצה מובשוביץ-הדר.
תקציר: במאמר חקירה מתמטית של קישוטי פס, קישוטים במישור או קישוטים תלת ממדיים בעלי חוקיות דומה. החקירה המתמטית מתמקדת בבחינת הטרנספורמציות- העתקות שנעשות על צורות בסיסיות היוצרות את הקישוטים. מכאן מתגלה קשר הדוק למושג החבורה ונוצרת סדרת מספרים מעניינת, אשר גילוי האיבר הבא שלה אינו משימה קלה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
מאפיינים למורי המתמטיקה בבית הספר היסודי במגזר הערבי
מדור: מחקר
כתב: זידאן ראיד.
תקציר: במאמר דיווח על מחקר שנערך בקרב מורים בבתי ספר יסודיים במגזר הערבי. נתוני המחקר נאספו בשנים 2003-2005 באמצעות שאלון. מטרת המחקר הייתה לתאר את המאפיינים האישיים והמקצועיים של המורים למתמטיקה בביה"ס היסודי הערבי כפי שהם מדווחים מפי המורים עצמם. בסיום המאמר מביא המחבר המלצות והצעות למחקר המשך.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
חגיגות יום הפאי בישיבת "שדה יעקב" (מחוויות המורה)
מדור: מנסיוננו
כתבה: אביבה אלחנן.
תקציר: במאמר דיווח על אירוע מתמטי מאתגר ולא שגרתי- 'חגיגות יום ה- pile' שהתקיימו בבית הספר בו מלמדת המחברת. האירוע המתואר תורם, לדעת המחברת, להגברת ההנעה ללימודי המתמטיקה ולהגברת ההנאה מהם.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
למידה משמעותית בעקבות טעות של תלמיד
מדור: מנסיוננו
כתבה: סיגל יגרמן.
תקציר: המחברת מתארת שיעור בנושא סדרה חשבונית. השיעור התחיל כשיעור שגרתי בבדיקת שיעורי בית. התייחסות רצינית להערה בלתי צפויה של תלמיד, שהייתה יכולה להתפרש כטעות ולהיזנח, הובילה להתפתחות שלשיעור דיון חוקר מעניין ומשמעותי במיוחד. הפעילות בשיעור, בנוסף לעיסוק מעמיק במושגים הרלוונטיים לסדרה חשבונית, הביאה את התלמידים לחוש את הצורך בהוכחה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
אליפסה, היפרבולה ופרבולה מנקודת ראות מישורית ומרחבית
מדור: היסטוריה
כתבה: חמוטל דוד.
תקציר: במאמר מובאות הוכחות לשקילות בין ההגדרות המישוריות כמקומות גיאומטריים של העקומים: אליפסה, היפרבולה ופרבולה, לבין הגדרותיהם כחתכי חרוט. הדיון בשקילות מאשר, למעשה, את הזכות לכנות עקומים מישוריים, המצוידים בהגדרה מישורית כמקום גיאומטרי, בשם המתייחס לצורה מרחבית - חרוט.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
מדור: היסטוריה
כתב: ערן רביב.
תקציר: המחבר מתחקה אחר שיטות לחישוב ערכים מקורבים לשורשים של מספרים רציונאליים, בהם השתמשו מתמטיקאים ואחרים במשך השנים.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005