מדורי המרכז

שפת המתמטיקה

מדור: עיון ודיון

כתב: דן עמיר

תקציר: דיון בשאלות: האם המתמטיקה היא שפה? במה דומה המתמטיקה לשפות דיבור רגילות ובמה היא שונה מהן? איזו שפה היא שפת המתמטיקה, ואיזו שפה היא שפתם של המתמטיקאים?

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


חדשות מתחום החינוך המתמטי בישראל ומן המתמטיקה בעולם

מדור: חדשות

כתבו: מערכת על"ה/ קלרה זיסקין ונצה מובשוביץ הדר

תקציר: חדשות המתמטיקה: בחלקו הראשון של הכתבה דיווח על מענק פרס אבל למתמטיקה לפיטר לקס על תרומתו לפתרון משוואות דיפרנציאליות בשיטות רב גוניות המשלבות תחומי תוכן שונים. חלקה השני של הכתבה מוקדש למרטין גרדנר, אשר חגג באוקטובר 2004 את יום הולדתו ה-90. בכתבה מתואר פועלו ומובאת דוגמה לתעלול מתמטי אשר ניתן לשלבו במהלך שיעור בכיתה.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


האם יש פה סתירה? - המשך סיפור

מדור: קוראים כותבים

כתב: מיכאל בלאוסוב.

תקציר: המאמר הנו המשך למאמר: 'האם יש פה סתירה?' שהופיע בגיליון הקודם (32) של על"ה. המאמר המקורי מטפל בקונפליקט הנוצר מהצעה של שני פתרונות שונים למשוואה מעריכית. הצורך בהמשך נבע משתי סיבות: במאמר נפלה טעות באחד מהשיקולים המתמטיים; טעות זו הובילה לתגובה מעניינת, של אחד הקוראים. במאמר המשך זה מובא תיקון לטעות, והתייחסות לתגובתו של הקורא, המחדדת את המסר של המאמר המקורי.

מקור: על"ה 33, תשס"ה 2004


על גלגלים לא עגולים

מדור: בעיה לעניין

כתבה: נצה מובשוביץ-הדר

תקציר: במאמר מוצגת חקירה מתמטית הדנה בשאלת הקיום של צורה חליפית יעילה לגלגל. בעזרת מעט מאוד מתמטיקה והרבה שכל ישר מובילה אותנו המחברת לגלות, כצפוי, שהגלגל העגול הוא יחיד ומיוחד, אבל יש מקרים רבים בהם עדיף להשתמש בגלגלים לא עגולים.

מקור: על"ה 33, תשס"ה 2004


סדרות, אינדוקציה ונוסחאות נסיגה הזדמנות לקישוריות בין תחומים במתמטיקה, חלק ב'

מדור: חקירה מתמטית

כתבה: חמוטל דוד

תקציר: בחלק זה של המאמר מוצגות שתי בעיות המזמנות אפשרות קישור בין הנושאים הבאים: סדרות, נוסחאות נסיגה ואינדוקציה מתמטית, המופיעים בתכנית הלימודים במסגרת לימוד האלגברה. שתי הבעיות מוצגות בצירוף פתרון מלא, המאפשר דיון באפשרות הקישור ובערכים מוספים, שניתן לשלב במהלך ההוראה. חלק מהדיון המופיע במאמר זה פורסם כ"בעיית החודש" על-ידי המרכז הארצי "קשר-חם"- לקידום, שיפור וריענון החינוך המתמטי. הבעיה השניה עוסקת מעט גם בקומבינטוריקה.

מקור: על"ה 33, תשס"ה 2004


בחירת כלים לפתרון משוואות בסביבת למידה טכנולוגית

מדור: מחקר

כתבו: אלכס פרידלנדר, חנה שטיין.

תקציר: המאמר מציג ממצאים של מחקר שעסק בבדיקת יכולתם של תלמידים בחטיבת הביניים הלומדים מתמטיקה בסביבה המשלבת כלים טכנולוגיים לפתור משוואות. המחקר מתמקד ביכולתם של התלמידים לעבור בין הייצוגים השונים האפשריים לכל משוואה: ייצוג אלגברי וייצוג גרפי, בעזרת כלים שונים: מחולל פונקציות וגרפים, גיליון אלקטרוני מניפולאטור אלגברי ונייר עיפרון.

מקור: על"ה 33, תשס"ה 2004


שטח לארנבות- בעיות אופטימיזציה, סביבה ממוחשבת כמעבדה מתמטית

מדור: מנסיוננו

כתבו: אירנה מאלקיס, לודמילה טקץ, בנצי סלומון.

תקציר: המאמר מתאר חוויה של למידה והוראה בסביבה ממוחשבת בנושא התנהגות פונקציות, המתאימה לרמה של 3 יח"ל. במהלך ההוראה התנסו התלמידים בבניה של גרפים כמודל למצב המתואר בבעיה מילולית. חקירת תבנית והגרף של הפונקציה נעשתה בסביבה הממוחשבת ותרמה להעמקת ההבנה.

מקור: על"ה 33, תשס"ה 2004


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos