חגיגות יום הפאי בישיבת "שדה יעקב" (מחוויות המורה)
מדור: מנסיוננו
כתבה: אביבה אלחנן.
תקציר: במאמר דיווח על אירוע מתמטי מאתגר ולא שגרתי- 'חגיגות יום ה- pile' שהתקיימו בבית הספר בו מלמדת המחברת. האירוע המתואר תורם, לדעת המחברת, להגברת ההנעה ללימודי המתמטיקה ולהגברת ההנאה מהם.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
למידה משמעותית בעקבות טעות של תלמיד
מדור: מנסיוננו
כתבה: סיגל יגרמן.
תקציר: המחברת מתארת שיעור בנושא סדרה חשבונית. השיעור התחיל כשיעור שגרתי בבדיקת שיעורי בית. התייחסות רצינית להערה בלתי צפויה של תלמיד, שהייתה יכולה להתפרש כטעות ולהיזנח, הובילה להתפתחות שלשיעור דיון חוקר מעניין ומשמעותי במיוחד. הפעילות בשיעור, בנוסף לעיסוק מעמיק במושגים הרלוונטיים לסדרה חשבונית, הביאה את התלמידים לחוש את הצורך בהוכחה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
אליפסה, היפרבולה ופרבולה מנקודת ראות מישורית ומרחבית
מדור: היסטוריה
כתבה: חמוטל דוד.
תקציר: במאמר מובאות הוכחות לשקילות בין ההגדרות המישוריות כמקומות גיאומטריים של העקומים: אליפסה, היפרבולה ופרבולה, לבין הגדרותיהם כחתכי חרוט. הדיון בשקילות מאשר, למעשה, את הזכות לכנות עקומים מישוריים, המצוידים בהגדרה מישורית כמקום גיאומטרי, בשם המתייחס לצורה מרחבית - חרוט.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
מדור: היסטוריה
כתב: ערן רביב.
תקציר: המחבר מתחקה אחר שיטות לחישוב ערכים מקורבים לשורשים של מספרים רציונאליים, בהם השתמשו מתמטיקאים ואחרים במשך השנים.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
לשמחה מה זו עושה? - על השגי ילדי ישראל במבדקים הבינלאומיים במתמטיקה בשנת 2003
מדור: עיון ודיון
כתבה: חנה דוד.
תקציר: למאמר שלושה חלקים, המנתחים היבטים שונים של תוצאות המחקר הבינלאומי 2003 TIMSS. ביניהן הבעייתיות שבניתוח התוצאות ובהסקת המסקנות מהן כאשר המדגם אינו מייצג והסוגייה המגדרית.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
מדור: עיון ודיון
כתבה: עטרה שריקי.
תקציר: המחברת מספרת על מחקר שמטרתו לגלות האם בין יתר הגנים האנושיים קיים 'גן מתמטי'- כזה האחראי על נטייתו של אדם לעסוק במתמטיקה ואף להצליח ולהינות מעיסוק זה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
אפשר גם בלי טריגונומטריה - דרך אחרת לחישוב אורכי המחוגים של מעגל חוסם ומעגל חסום של משולש
מדור: חקירה מתמטית
כתבו: קלרה זיסקין, עטרה שריקי.
תקציר: במאמר מוצגת דרך לחישוב אורך המחוג של המעגל החסום במשולש, אם ידוע הקשר בין היקפו של משולש לבין שטחו, וכן דרך לחישוב אורך המחוג של המעגל החוסם את המשולש אם ידועה מכפלת אורכי הצלעות. החישובים מתבצעים ללא שימוש בטריגונומטריה. החקירה המתמטית הזו מהווה דוגמא לחקירה שמתפתחת מעיסוק בבעיה שגרתית אותה ניתן למצוא בספרי לימוד רבים.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005