מה מגלה לנו הזמן המוקצה ללמידה לגבי הקושי החזותי?
כתבה: מירלה וידר.
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי.
תקציר: האמונה האינטואיטיבית כי הקושי הקוגניטיבי מגדיל את זמן-הלמידה מנחה פרקטיקות הוראה רבות. אולם, ממצאים אמפיריים מראים שאין הדבר נכון תמיד. מטרת מחקר זה הייתה בחינה אמפירית של הקצאת זמן-הלמידה להבנת סרטוטים דו-ממדיים בדרגות קושי חזותי שונות לאור שתי תיאוריות מטה- קוגניטיביות. הממצאים מראים כי היפוך אנכי של הסרטוטים הוביל לשינוי מהותי במנגנונים המטה-קוגניטיביים המעורבים בהקצאת זמן-הלמידה. לממצאים אלו השלכות תיאורטיות ומעשיות לתחום ההוראה משום שיש בכוחם לקעקע אמונות רווחות לגבי הקצאת זמן-למידה, ואף להצביע על מורכבות קוגניטיבית גבוהה יותר בהבנת סרטוטים תלת-ממדיים בעלי אוריינטציה לא נורמטיבית.
מקור: על"ה 57 תשע"ט, 2019.
ייצוג גרפי דינמי להתרת בעיות תערובת
כתבו: מריטה ברבש.
מדור: אפשר גם אחרת.
תקציר: המאמר מדגים שימוש בווקטורים ובגרפים של פונקציות ליניאריות להתרת מגוון של בעיות ריכוז תערובת של שני מרכיבים. שילוב של יישומונים דינמיים הופך את השיטה הגרפית לגמישה ומגוונת ומאפשר לא רק מציאת פתרון אלא גם ניתוח הקשר בין הפרמטרים של הבעיה, וכן את הכללתה. במאמר משולבים יישומונים דינמיים שניתן להפעיל צעד אחר צעד, באופן המאפשר להתחקות גם אחר בניית היישומונים וגם אחר תהליך פתרון הבעיות.
מקור: על"ה 57 תשע"ט, 2019.
מתחדשים – תכנים חדשים ומדורים חדשים באתר מרכז המורים
כתבו: צוות מרכז המורים.
מדור: מהנעשה במרכז המורים.
תקציר: אתר מרכז המורים התחדש השנה במשאבי הוראה ולמידה רבים: התחדשנו בפעילויות לתלמידים בליווי מדריך למורה לכל אחת מהן, וביישומונים דינמיים מגוונים. רוב היישומונים משולבים בתוך הפעילויות לתלמידים. לחלק מהיישומונים הוספנו מדריכים למורה, במטרה לעודד שימוש גמיש ככל האפשר, גם בצמוד לפעילויות וגם בהקשרים אחרים. הוספנו מאגר של שאלות דמויות בגרות עם פתרונות מלאים והערות דידקטיות להעשרת ההוראה. בדף זה העלינו, לנוחיותכם, קישורים אל המשאבים החדשים.
מקור: על"ה 57 תשע"ט, 2019.