מדורי המרכז

המתמטיקה בראי הזמן - הוראת המקצוע הלכה למעשה

מדור: היסטוריה

כתבו: אמירה קופר ודורית פטקין

תקציר: המאמר מציג מחקר הערכה לתוכנית השתלמות שנתית למורים שעסקה בשילוב נושאים מן ההיסטוריה של המתמטיקה בתוכנית הלימודים בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים. ההשתלמות התקיימה במרכז המורים האזורי לטכנולוגיה ומדעים בנתניה. נבדקו עמדות המורים לפני ההשתלמות ואחריה באשר ליתרונות השילוב של נושאים מן ההיסטוריה של המתמטיקה בהוראת המקצוע הלכה למעשה, ונערך מעקב במהלך השנה על הטמעת הנושא בקרב המורים ויישומו בבית הספר. לדעת החוקרות עשוי להביא לשדרוג ההוראה והלמידה.

מקור: על"ה 25, תש"ס 2000


תוצאות אולימפיאדה מתמטית לנוער

מדור: חדשות

כתבו: מכון ויצמן

תקציר: הרשימה מכילה את התוצאות של  האולימפיאדה לנוער במתמטיקה תשנ"ט, על שם פרופ' גיליס, שנערכה במכון ויצמן למדע ב-17.2.99.

מקור: על"ה 25, תש"ס 2000


על חלוקת זוויות לשלוש והצעתו של אדריכל

כתבו: בנו ארבל וגדעון צבס

תקציר: המאמר מתאר את שלוש בעיות הבניה הקלאסיות בגיאומטריה ומסביר בקצרה כיצד הוכח שהן אינן פתירות. בנוסף מוצגת הצעה של אדריכל לפתרון הבעיה באמצעות מכשיר הבנוי מקורות ישרות ומעגלים - פתרון אשר לא קל לראות את העובדה שאינו עומד בדרישות הקשיחות לפתרון רק בסרגל ומחוגה.

מקור: על"ה 25, תש"ס 2000


על בעיות קלות ובעיות קשות

כתב: דודו אמזלג

תקציר: המאמר מציג בעיות בסיסיות בתורת הגרפים כמציאת מסלול המילטוני ומציאת שידוך מושלם ודן באפשרויות הפתרון שלהם באמצעות אלגוריתמים ממוחשבים וביעילותם של האלגוריתמים. במאמר מתבצעת הערכה ל'זמן הריצה' של האלגוריתם כאמד ליעילותו.

מקור: על"ה 25, תש"ס 2000


תגובה למאמרו של דן בוחניק (עמ' 2-4)

מדור: קוראים כותבים

כתב: אבי סיגלר

תקציר: במאמר מוצגת הוכחה נוספת למשפט העיקרי שהוצג במאמרו של דן בוחניק -  "משימה בגיאומטריה אוקלידית", (מאמרו של דן בוחניק התפרסם בעלה 21 ). בסוף המאמר הכותב מעלה שאלה נוספת ומשאיר אותה פתוחה.

מקור: על"ה 24, תשנ"ט 1999 


פתרון מקורי למשוואה

מדור: קוראים כותבים

כתבה: קרן גרוסמן

תקציר: ברשימה מוצגת דרך לפתרון משוואה טריגונומטרית מהצורה  asinx + bcosx = c .

מקור: על"ה 24, תשנ"ט 1999 


תופסים זהב ברשת

מדור: אינטרמטיקה

כתב: עופר ליבה

תקציר: ברשימה מופיעים קישורים לאתרי אינטרנט הדנים בחתך הזהב מהיבטים שונים: מתמטיים, מדעיים ואמנותיים.

מקור: על"ה 24, תשנ"ט 1999


חדו"את היצירה (חלק ב)

מדור: ספרים

כתב: עופר ליבה

תקציר: המאמר הוא מאמר המשך (חלק א' פורסם בעל"ה 23) לסקירה של הספר: A Tour Of Calculus מאת (1995)  David Berlinski . הטיול בארץ החדו"א לוקח את הקורא לעיון בהתפתחות ההיסטורית של מושג הנגזרת, משפטי ערך הביניים של רול ושל לגרנז', הגדרת מושג האינטגרל, משפט ערך הביניים עבור אינטגרל והמשפט היסודי של החשבון האינטגרלי.

מקור: על"ה 24, תשנ"ט 1999


ציור על צג מחשב בעזרת פונקציות כפעילות לימודית בחטיבת הביניים

מדור: מורים מציעים

כתב: ג'אד באדר

תקציר: במאמר דיווח על פרוייקט אישי של מורה ועל עבודתם של תלמידיו בעקבותיו. המורה התוודע אל האפשרות של ציור ציורים בעזרת פונקציות על צג מחשב. הציורים מובאים במאמר. הם מורכבים מישרים, גרפים של פונקציות ריבועיות, פונקציות שורש ופונקציות טריגונומטריות. לדעת המחבר ציור באמצעות פונקציות על צג מחשב הוא משימה שמעמיקה את ההבנה של מושגי היסוד בנושא של פונקציות.

מקור: על"ה 24, תשנ"ט 1999


בעיות הקשורות למיקום שורשי המשוואה הריבועית

מדור: מורים מציעים

כתב: אנטולי שטרקמן

תקציר: במאמר מוצגת שיטה לפתרון בעיה העוסקת במיקום השורשים של משוואה ריבועית ביחס לנקודות על ציר ה-X השונות מראשית הצירים. השיטה המוצעת משלבת שיקולים אלגבריים ושיקולים גרפיים; מתבססת על סימן הדיסקרימיננטה, מיקום הקדקוד של הפרבולה המתאימה וערך הפונקציה הריבועית המתאימה למשוואה בנקודות המוזכרות בבעיה.

מקור: על"ה 24, תשנ"ט  1999


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos