גילוי היופי שבהוכחות משפט פיתגורס- תוך שימוש במאגרי מידע
מדור: מאמרים פרי עטן של חברות צוות "קשר חם"
כתבה: רותי רייז
תקציר: במאמר מוצגת פעילות מתמטית לתלמידים בנושא: "הוכחות שונות למשפט פיתגורס" כדוגמא להפעלה תוך שימוש במאגרי מידע. איסוף מידע עצמאי על-ידי תלמידים במאגרי מידע מזמן להם התמודדויות מגוונות, שונות מאלה אשר בהוראה הקונבנציונאלית. במאמר מובאות הוכחות שונות למשפט פיתגורס אשר נבחרו על-ידי תלמידים, פרחי-הוראה ומורים משתלמים כהוכחות יפות.
מקור: על"ה 37, תשס"ז 2007
תרומתו של אוילר להתפתחות תורת המספרים
מדור: 300 שנה להולדת אוילר
כתבה: אלה שמוקלר
תקציר: לרגל יום הולדתו ה-300 של ליאונרד אוילר, שנחשב לגדול המתמטקיאים בכל הדורות, נכתב המאמר, המכיל סקירה נרחבת על תרומתו בתחום תורת המספרים. המאמר מכיל גם הצעה לפעילות בכיתה בנושא: משפטי פרמה ואוילר. הפעילות מציגה לתלמידים קטע קריאה ומשימות מונחות.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
שימוש בשגיאות של תלמידים כמנוף לשיפור הלמידה ולהעמקת הידע המתמטי
מדור: מאמרים פרי עטן של חברות צוות "קשר חם"
כתבה: חמוטל דוד
תקציר: המאמר דן במושגים: הבנה, ידע וחשיבה מתמטיים, בהגדרותיהם ובקשרים ביניהם, דרך סקירה של תיאוריות הנזכרות בספרות המחקרית. לאור התיאוריות מוצגת במאמר גישה לניתוח שגיאות של תלמידים כשלבים בבניית הבנה. התייחסות כזו מאפשרת להשתמש בשגיאה כמנוף ללמידה. במאמר מובאות דוגמאות לניתוח שגיאות של תלמידים. הדוגמאות נלקחות מנושאים בתכנית הלימודים של חטיבת הביניים ושל החטיבה העליונה.
מקור: על"ה 37, תשס"ז 2007
מדור: מאמרים פרי עטן של חברות צוות "קשר חם"
כתבה: עטרה שריקי
תקציר: במאמר מוצגים שלושה סיפורים על גילויים מתמטיים של תלמידים בבתי ספר על-יסודיים. גילויים אלה הם תולדה של עבודה מודרכת בסביבת למידה המזמנת ביצוע פעילויות חקר. הסיפורים תומכים בטענה, שאם נרבה ביצירת סביבות למידה כאלה, נצליח לפתח את הסקרנות האינטלקטואלית של התלמידים, ולהביא אותם לידי למידה משמעותית של מתמטיקה. סביבות למידה אלה מספקות אף למורים עצמם חווית למידה, המזינה את ההוראה שלהם ומשנה את הדרך שבה הם תופסים את המשמעות של הוראת המתמטיקה.
מקור: על"ה 37, תשס"ז 2007