פיתוח חשיבה כמותית לקראת תכנית לימודים ספיראלית במתמטיקה ועמידה בסטנדרטים בין-לאומיים בחטיבת הביניים
מדור: תכנים בתכנית
כתבו: יעקב כץ ועופר רימון
תקציר: במאמר מציגים המחברים את ניתוח הנתונים שנאספו מתוצאות המחקר הבינלאומי 1999 TIMSS, בו השתתפה ישראל. בעקבות התוצאות שהתקבלו בישראל הוחלט במשרד החינוך ליזום מהלך הוראתי בשם: 'פיתוח החשיבה הכמותית במתמטיקה ובניית מודל ספיראלי ללמידה'- מהלך המלווה בניסוי מבוקר.
מקור: על"ה 32, תשס"ד 2004
הקניית המושג 'מספרים מכוונים'- שילוב נימוקים חוץ-מתמטיים ופנים-מתמטיים
מדור: תכנים בתכנית
כתב: מיכאל קורן
תקציר: במאמר מציע המחבר מהלך להוראת הנושא של מספרים מכוונים. המהלך כולל שימוש במודלים (נימוקים חוץ-מתמטיים) ובהגדרות פורמליות (נימוקים פנים-מתמטיים).
מקור: על"ה 32, תשס"ד 2004
מדור: צימוקים
כתב: מיכאל בלאוסוב
תקציר: במאמר מטפל הכותב בקונפליקט הנוצר מהצעה של שני פתרונות שונים למשוואה:
מקור: על"ה 32, תשס"ד 2004
מתמטיקה מהסרטים הדיאלוגים של אבוט וקוסטלו
מדור: צימוקים
כתב: יוחנן אחיטוב
תקציר: בחומר מובאים שלושה דיאלוגים מתמטיים שנונים ומצחיקים, מתוך הסרט: Black Privates משנת 1941, בכיכובם של אבוט וקוסטלו.
מקור: על"ה 32, תשס"ד 2004
קשרי גומלין בין המרכיבים הפורמאליים, האלגוריתמיים והאינטואיטיביים של פעילות מתמטית
מדור: חדשות
כתב: אפריים פישביין (ז"ל)
תקציר: המאמר עוסק בניתוח קשרי הגומלין בין המרכיבים הפורמאליים, האלגוריתמיים והאינטואיטיביים של הפעילות המתמטית האנושית. המחבר מביא דוגמאות מתחומים שונים במתמטיקה להדגמת קשרי גומלין אלו.
מקור: על"ה 32, תשס"ד 2004
תגובה למאמר: "לא על החשבון הדיפרנציאלי לבדו" (אריה רוקח, על"ה 29)
מדור: קוראים כותבים
כתב: יוסף בראל
תקציר: בחומר מתייחס הכותב למאמר של אריה רוקח, שפורסם בעל"ה 29. המאמר עסק בפתרון בעיית ערך קיצון תוך שימוש בשיקולים גיאומטריים בלבד. בחומר מובאת הוכחה נוספת לכך שבין כל המשולשים החסומים במעגל נתון, הגדול ביותר בשטחו הוא המשולש שווה הצלעות.
מקור: על"ה 31, תשס"ד 2004
מדור: בעיה לעניין
כתבה: רוזה לייקין
תקציר: במאמר מזמינה המחברת את הקוראים למצוא את העקום התוחם פריסה של גליל קטום ומציעה חמש דרכים שונות לפתרון הבעיה.
מקור: על"ה 31, תשס"ד 2004