תיאור: פעילות זו היא חלק ממקבץ של שלוש פעילויות שעוסקות בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בחטיבה העליונה התלמידים יעסקו בפתרון בעיות ערך קיצון מסוגים שונים, וירכשו כלים נוספים למצוא את הפתרון הטוב ביותר.
הפעילויות בנויות באופן שמאפשר עיסוק בפונקציות ממעלה שנייה בהקשר מציאותי, הבנה של מהות הבעייה לפני שלב הפתרון הטכני, הצמחת הרעיון של חיפוש המינימום או המקסימום באמצעות קודקוד של פרבולה, המחשת החשיבות של תחום ההגדרה של הפונקציה המתאים לבעיה.
ברוב הבעיות משולבים יישומונים שממחישים את הדינמיות של הבעיות, ומאפשרים לתלמידים לחקור ולהעלות השערות לפני פתרון בכלים אלגבריים.
בפעילות זו שתי בעיות: בעיה בה מחפשים את המלבן בעל השטח הגדול ביותר, מבין כל המלבנים בעלי היקף נתון. ובעיה בה מתכננים גינה המורכבת ממדשאות וערוגות פרחים בשטח מלבני נתון. גם פעילות זו מלווה ביישומון.
תיאור: פעילות זו היא חלק ממקבץ של שלוש פעילויות שעוסקות בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בחטיבה העליונה התלמידים יעסקו בפתרון בעיות ערך קיצון מסוגים שונים, וירכשו כלים נוספים למצוא את הפתרון הטוב ביותר.
הפעילויות בנויות באופן שמאפשר עיסוק בפונקציות ממעלה שנייה בהקשר מציאותי, הבנה של מהות הבעייה לפני שלב הפתרון הטכני, הצמחת הרעיון של חיפוש המינימום או המקסימום באמצעות קודקוד של פרבולה, המחשת החשיבות של תחום ההגדרה של הפונקציה המתאים לבעיה.
ברוב הבעיות משולבים יישומונים שממחישים את הדינמיות של הבעיות, ומאפשרים לתלמידים לחקור ולהעלות השערות לפני פתרון בכלים אלגבריים.
בפעילות זו מוצגת בעיה שעוסקת במציאת מלבן בעל שטח גדול ביותר, כאשר נתון סכום האורכים של שלוש מצלעות המלבן, ולא היקפו, ולכן, בשונה מבעיה קודמת ומצפיות התלמידים, הפתרון הטוב ביותר מתקבל עבור מלבן שאינו ריבוע.
תיאור: פעילות זו היא חלק ממקבץ של שלוש פעילויות שעוסקות בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בחטיבה העליונה התלמידים יעסקו בפתרון בעיות ערך קיצון מסוגים שונים, וירכשו כלים נוספים למצוא את הפתרון הטוב ביותר.
הפעילויות בנויות באופן שמאפשר עיסוק בפונקציות ממעלה שנייה בהקשר מציאותי, הבנה של מהות הבעייה לפני שלב הפתרון הטכני, הצמחת הרעיון של חיפוש המינימום או המקסימום באמצעות קודקוד של פרבולה, המחשת החשיבות של תחום ההגדרה של הפונקציה המתאים לבעיה.
ברוב הבעיות משולבים יישומונים שממחישים את הדינמיות של הבעיות, ומאפשרים לתלמידים לחקור ולהעלות השערות לפני פתרון בכלים אלגבריים.
הבעיות: 'מופע בפארק', 'זוגות מספרים' ו'בין שתי פרבולות' מגוונות את התכנים בהן מטפלות בעיות ערך קיצון – הן לא עוסקות במלבנים וריבועים כפי שהוצג בשני החלקים הקודמים.
כיתה: ט
תיאור: היישומון מופיע בפעילות: למצוא את הפתרון הטוב ביותר – חלק ג. פעילות זו עוסקת בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. היישומון מראה את השתנות אורך קטע בין שתי נקודות על שתי פרבולות, כאשר גוררים את אחת הנקודות.
כיתה: ט
תיאור: היישומון מופיע בפעילות: למצוא את הפתרון הטוב ביתר – חלק ב. פעילות זו עוסקת במציאת מלבן בעל שטח גדול ביותר. היישומון מאפשר לעקוב אחר השתנות שטח הגינה כאשר משנים את צלעותיה.
כיתה: ט
תיאור: היישומון מופיע בפעילות: למצוא את הפתרון הטוב ביותר – חלק א העוסקת בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. הישומון מתאים לבעיה העוסקת בשטח של גינה. ניתן לעקוב אחר שינוי בשטח הגינה בצמוד לשינוי בגרף הפונקציה המתארת אותו.
כיתה: ט
תיאור: הישומון מופיע בפעילות: למצוא את הפתרון הטוב ביותר – חלק א העוסקת בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בישומון ניתן לעקוב אחר השינוי בשטח הרצפה בצמוד לשינוי בגרף הפונקציה המתארת אותו.
מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה
אופי הפעילות: יישומון
תאור: מתבסס על שאלה מתוך דוגמאות למבחני פיזה 2012. היישומון מדמה דלת מסתובבת עם שלש כנפיים. ניתן לשנות את מספר הכנפיים בדלת וכן את מימדי הפתחים.
מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה
אופי הפעילות: יישומון
תאור: מתבסס על שאלה מתוך משימות האוריינות לכיתה ט בגלגל הענק בנושא שאלות מילוליות.
המשימה אינטגרטיבית ומשלבת נושאים שונים כגון: היקף מעגל ומקטע, גיאומטריה של משולשים ומרובעים, סימטריה במעגל ועוד.
היישומון מדמה את סיבובי גלגל הענק ושני רוכבים עליו. ניתן לשנות את מימדי הגלגל ואת מספר המושבים בו.
![]()