הפונקציה הקווית


מקור:
 
MEIישר

תאור: משחקון אינטראקטיבי למחשב או לנייד בו על המסך רצות נקודות על הישר.
עליך להיות מהיר ולזהות איזה ישר מתואר בגרף. או לחלופין יהיה נתון ישר ושלושה גרפים ען נקודות נעות ועליך לבחור את הגרף הנכון.
המשחק הוא עם ניקוד ועל זמן.

בחרו מהתפריט את המשחקון: Straight Line Graphs

 

 


 

מקור: Desmos Teachercatch the stars

תאור: משחקון אינטראקטיבי למחשב או לטאבלט בו צריך לתפוס כוכבים ע"י הפלת כדור. הכדור נופל וגולש על גבי גרפים של פונקציות קוויות אותם צריך התלמיד לבנות לפי מיקום הכוכבים.
הפעילות מתרגלת את משמעות השיפוע בשריג לפי יחס בין גובה מדרגה לרוחבה, ומייצרת תפיסה ויזואלית למספר החופשי בביטוי של הפונקציה הקווית לפי נקודת החיתוך המשוערת של הגרף הנבנה עם ציר ה- Y. 

 

 


 

מקור: GeoGebraCapture5

תאור: פעילות עם יישומון שמדגימה בעיה של חקר פונקציות קוויות ומציאת נקודות חיתוך של ישרים.

היישומון מאפשר לשנות נתונים ולפתור בעיות רבות. 

מחבר: Judah L Schwartz

 


 

match my lineמקור:Desmos Teacher

אופי הפעילות: שאלות אינטראקטיביות בדסמוס

תאור: אוסף פעילויות אינטראקטיביות מדורגות אך מאתגרות לבניית ישרים בייצוגיו השונים תוך שימוש בתוכנה Desmos. הפעילות במערכת Desmos Teacher, ניתן להגדיר כיתה ולעקוב אחר התקדמות התלמידים.

 

 


מקור: Dan Meyer

אופי הפעילות: סרטונים, פעילות חקר

תאור: פעילות של דן מאייר "מתמטיקה בשלש מערכות". בסרטון נראה מבנה של אבני דומינו הולכות וגדולות. מה יקרה אם נפיל את סדרת אבני הדומינו ? במערכה השנייה מעלים את השאלות איזה מידע יש צורך בכדי לפתור את הבעיה? אילו כלים מתמטיים? ופותרים את הבעיה. הפעילות מלווה בסרטונים.

ניתן לשלב את הבעיה במציאת חוקיות וכן בהכרות עם הפונקציה הלינארית.


מקור: PhET

אופי הפעילות: יישום דינאמי ואינטראקטיבי.

תיאור: חקירה של הקשר בין משוואת הישר ומשוואתו. התרגול מתנהל כמשחק.

 


מקור: Khan academy

אופי הפעילות: תרגול אינטראקטיבי באקדמיית קאהן, מתורגם לעברית.

תיאור: בהינתן משוואת ישר, על התלמיד ליצור גרף ישר על ידי קביעת שתי נקודות עליו. התרגול מלווה בסרטון הסבר וברצף נושאי של משוואת הישר בסרטונים ובתרגול.

 


מקור: Mangahigh

אופי הפעילות: משחק אינטראקטיבי בו עשר רמות.

תיאור: לתרגול בניית משוואת הישר דרך שתי נקודות. המורה יכול לבנות כיתה ולעקוב אחר תוצאות התלמידים.

 


מקור: nrich

אופי הפעילות: יישום דינאמי ובו סימולציה למכונת מספרים בה הקשר הוא לינארי.

תיאור: ניתן להכניס למכונה מספרים שונים, לצפות בתהליך החישוב ולנחש על פי התוצאות את הכלל לפיו עובדת המכונה. ביישום ניתן לחקור את הקשר לגרף הפונקציה ולטבלת המספרים. ניתן גם לבנות מכונות לפונקציות לינאריות שונות.

 

 

 

 

 


מקור: nrich

אופי הפעילות: יישומים דינאמיים לחקירת המצב ההדדי של ישרים: ישרים מקבילים , ישרים מאונכים , שיקוף של ישרים לציר ה-x ולציר ה-y. 

תיאור: ביישום ישרים מקבילים עליכם להזיז את הנקודות כך שיתקיים התנאי שהישרים יקבילו ולחקור את הקשר של הישרים במשוואות האלגבריות שלהם.

 


מקור: nrich

אופי הפעילות: משחק אינטראקטיבי מול המחשב או נגד חבר.

תיאור: האתגר הוא לחבר שלוש משוואות ישרים כך שיעברו דרך כמה שיותר נקודות בהן יהלומים.

 

 


מקור: Fun Based Learning

אופי הפעילות: משחק אינטראקטיבי לתרגול זיהוי ישרים ברמת מתחילים.

תיאור: יש להתאים משוואת ישר לנקודות נתונות במערכת הצירים. מטרתכם לאסוף כמה שיותר נקודות.

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

אופי הפעילות: יישום דינאמי לחקירת עליה וירידה של הישר.

תיאור: ביישום סימולציה של שני שטחים מלבניים, האחד מתמלא בצבע באופן קבוע והשני מתרוקן מצבע באופן קבוע. ניתן לעקוב אחר השתנות גובה הצבע בטבלאות המספריות, ובנקודות המתארות את גובה הצבע כפונקציה של הזמן. תוך האנימציה ניתן לראות בבירור את תהליך העליה והירידה ולחקור את הקשר לייצוג האלגברי.

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

אופי הפעילות: דף עבודה אינטראקטיבי בגאוגברה לחקירת השפעת הפרמטרים על משוואת הישר y=ax+b.

תיאור: כמו כן יש אפשרות לשרטט מדרגות שונות על פי שתי נקודות על הישר ולחקור את שיפוע הישר כיחס בין הפרש ה-y להפרש ה-x.

 


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos