תוכנית הלימודים המוארת לחטיבת הביניים

מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

אופי הפעילות: יישום דינאמי בגאוגברה, בו ניתן להדגים ולחקור סכום של מספרים שליליים.
במודל זה כל רישום מספרי מתואר על-ידי חץ (וקטור) שלו גודל וכוון. כאשר אורך החץ מבטא את ערכו המוחלט של המספר וכיוונו מבטא את סימנו:
חץ ימינה מספר חיובי, חץ שמאלה מספר שלילי. מכאן גם השם מספרים מכוונים.

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

אופי הפעילות: יישום דינאמי בגאוגברה, בו ניתן להדגים ולחקור סכום של מספרים שליליים במודל הקשתות. המחובר הראשון מוצג כנקודה על ציר המספרים והמחובר השני מייצג תנועה בצעדים ימינה או שמאלה- תלוי בסימן המחובר השני. תנועה ימינה- המחובר השני חיובי ותנועה שמאלה- המחובר השני שלילי. תוצאת החיבור היא הנקודה אליה הגענו.

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

אופי הפעילות: הפיצוח "בארץ יצורי הפרא המתמטיים" עוסק בפעולות החיבור והחיסור של מספרים שליליים באמצעות מודל אסימונים, בו מספר חיובי מיוצג ע" אסימון כחול ומספר שלילי ע"י אסימון אדום ושניהם יחד מהווים את זוג האפס. הפיצוח ערוך כדפי עבודה לתלמיד ומלווה בסרטונים קצרים ובמשחקים אינטראקטיביים לתרגול פעולות החיבור והחיסור. כמו כן, תמצאו סקירה קצרה על ההיסטוריה של המספרים השליליים, משחקים ומקורות מגוונים בנושא. שימו לב בפרט ליחידת השתלמות מורים המציגה את המודל על יתרונותיו וחסרונותיו.

 

 

 


מקור: playposit.

אופי הפעילות: סרטון אינטראקטיבי  וגרסת הסרטון 

תיאור: סרטון אינטראקטיבי בנושא יחס פרי יצירתו של עמרי נווה. הסרטון מציג סיפור מסיבת יומולדת ובו משולבות בעיות שונות והסבר בהיר לפתרונן וכולן בנושא היחס.


מקור: משימות אוריינות, עקרון המנוף

אופי הפעילות: מצגת ויישום דינאמי 

תיאור: מצגת המציעה פעילות המלווה את המשימה האוריינית "עקרון המנוף" המציג בעיה של שינוי יחס בשיווי משקל בנדנדה. הפעילות מציעה חקר וגילוי של עקרון המנוף בעזרת מאזני מספרים. יישומון המנוף בהפקת אלנט עבור אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך.


מקור: שאלות לדוגמא ממבחן פיזה 

אופי הפעילות: המרכז הישראלי למצויינות בחינוך עבור אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך.

תיאור: יישומון המציע חקירה של אומדן שטחים וקנה מידה של שטחים כלשהם, כגון כתם הנפט שבמשימת האוריינות שמבחני פיזה. ביישומון ניתן לשנות את קנה המידה, ליצור שטחים שונים, גם על פי תמונה, ולאמוד את שטחם. היישומון מלווה בסרטון הסבר.

 

 

 

 


מקור: שאלות לדוגמא ממבחני פיזה

יישומונים: המרכז הישראלי למצויינות בחינוך עבור אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך.

אופי הפעילות: סרטון ויישומון .

תיאור: יישומון המציע חקירה של בעיות שונות של חישובי הנחות באחוזים, והשוואה בין מבצעים שונים. ביישומון מודל ויזואלי פשוט לחשוב אחוזים מכמות. היישומון מלווה בסרטון הסבר. בסרטון הצעה כיצד ניתן להכליל שאלות מסוג זה ולפתור אותן אלגברית.

 

 


מקור: MEI

משחקון אינטראקטיבי למחשב או לנייד בו יש להעריך את הממוצע והחציון בגרף עמודות.

המשחק הוא עם ניקוד ועל זמן.

 

 

 


מקור: gapminder 

תאור: תוכנה סטטיסטית הממירה נתונים ממקורות בינלאומיים שונים לגרפים ויזואליים, דינאמיים ואינטראקטיביים המסייעים לפישוט והבנת תהליכים מורכבים. כלי זה התפרסם ברבים אחרי שהמפתח הראשי שלו Hans Rosling נתן הרצאה באירוע המרכזי של 2007 Ted וקיבל את הכותרת החצי רשמית The best stats you've ever seen. הכלי שרוסלינג פיתח נרכש על ידי חברת Google וכיום אפשר להציג ולהצליב בעזרתו נתונים ממאגרים שונים. באתר סרטונים רבים, גרפים דינאמיים מוכנים ומדריכים למורה. לדוגמה הגרף הדינאמי: האם יש קשר בין שכר לבריאות? בו תוכלו לשנות פרמטרים שונים, ייצוגים גרפיים שונים ולעקוב אחר המגמות.


מקור: gapminder 

אופי הפעילות: סרטון הדרכה  

תאור:סרטון באורך 4 דקות בנושא סטטיסטיקה וייצוגים שונים של נתונים. הצצה לתוכנה הסטטיסטית והחינמית GAPMINDER. בסרטון יש ניתוח מרתק כיצד השתנו המגמות בעולם של אורך החיים בארצות שונות כתלות בהכנסה, לאורך 200 השנים האחרונות. הייצוג הגרפי מעניין ולא שגרתי: כל בועה מייצגת מדינה וגודל הבועה מייצג את גודל האוכלוסין בה, צבע הבועה מייצג את היבשת. 

.הסרטון מלווה במדריך למורה ובסדרת סרטונים נוספת בנושא, המשלבים נושאים כלכליים וחברתיים וסטטיסטיקה.


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos