תיאור: פעילות הפתיחה שלפניכם מפגישה את התלמידים, באמצעות שתי "מכונות" עם שתי טרנספורמציות פשוטות: האחת מבצעת, לכל נקודה על הגרף, שיקוף ביחס לציר ה-x, האחרת מבצעת שיקוף ביחס לציר ה-y. מבחינה אלגברית: האחת מתאימה לכל מספר את המספר הנגדי לזה המותאם בפונקציה המקורית, האחרת מתאימה לכל מספר את המספר שמותאם בפונקציה המקורית למספר הנגדי שלו.

מטרת הפעילות היא  פיתוח יכולת זיהוי של גרף שהתקבל מהפעלה של שיקוף ביחס לאחד הצירים והתאמת הקשר האלגברי המתאים. העיסוק והדיון בתכונות הנשמרות והמשתנות בעקבות ההפעלה של כל אחת מהטרנספורמציות הנ"ל מעמיקים את ההבנה של מושג הפונקציה. לשיקול המורה קישור למושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.

לפעילות מצורפים יישומונים.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  دوال عبر المرآة إنعكاسات نسبةً للمحاور


תיאור: פעילות זו מובילה את התלמידים, צעד אחר צעד, אל הנגזרת של פונקציית השורש הריבועי.
הפעילות "אל גרף הפונקציה y=√x" זרעה את הזרעים להבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי והענף החיובי של גרף הפונקציה y=x^2 מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים.
פעילות זו מרחיבה את הרעיון, ומדגישה את העובדה שגם המשיקים לגרפים של הפונקציות, בנקודות מתאימות, מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים, ולכן שיפועי המשיקים לשני הגרפים בנקודות אלה הם מספרים הופכיים.
הפעילות מלווה ביישומון המספק הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי של הנגזרת.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית مشتقّة الدّالّة


תיאור: פעילות זו מציגה את פונקציית השורש הריבועי ואת הגרף שלה באמצעות הקשר בין פונקציה זו לבין הענף החיובי של הפונקציה y=x^2. ההיכרות עם הקשרים בין שתי הפונקציות האלה זורעת זרעים לקראת פעילות המשך, העוסקת בין הנגזרות של שתי הפונקציות האלה.
מטרה מרכזית של הפעילות היא לפתח את ההבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי מתקבל מגרף הפונקציה y=x^2 באמצעות החלפת תפקידי הצירים. הבנה זו תוביל, בהמשך, בפעילות שתעסוק בנגזרת של פונקציית השורש הריבועי, להבנה שהשיפועים של פונקציות אלה, בנקודות מתאימות, הם מספרים הופכיים.
בפעילות משולבים יישומון ושני אמצעי המחשה נוספים.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית نحو الخطّ البيانيّ للدّالّة


תיאור: פעילות זו עוסקת בשיקופים של פונקציות ביחס לציר ה-x וביחס לציר ה-y. לתלמידים מוצגות שתי מכונות המבצעות את השיקופים. עליהם לחקור את התכונות שנשארות ואת התכונות שמשתנות תחת כל אחד מהשיקופים. לפעילות מצורף יישומון, בו אפשר להחליף פונקציות ולראות את השיקופים שלהן בעזרת סימון – "הראה גרף הפלט" או בעזרת סימון עקבות. התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים, כך שיוכלו להשתמש בהן עבור פונקציות אחרות. הפעילות מניחה בסיס גם להבנה של המושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.
מומלץ לבצע פעילות זו אחרי פעילות הפתיחה "פונקציות מבעד למראה - שיקופים" המופיעה באתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  صندوق الأدوات انعكاسات 


תיאור: פעילות זו עוסקת בפונקציות הופכיות לפונקציות פולינומיות בלבד המוגדרות לכל x.
הפונקציה (g (x המתקבלת מהפונקציה (f(x על ידי ביצוע הפעולה: (g(x) = 1/ f(x נקראת פונקציה הופכית לפונקציה (f(x.
התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים וישמשו אותם גם בפונקציות אחרות בהמשך לימודיהם וכן יניחו בסיס להבנה של מושגים שיילמדו בהמשך ובמיוחד אסימפטוטות אנכיות. מטרות הפעילות: להעמיק את ההבנה של הקשר בין גרף פונקציה פולינומית לבין גרף הפונקציה ההופכית לה, לפתח "חוש לפונקציות", לזהות ולנתח פונקציה הופכית באופן איכותני, להכיר ולהרחיב את מאגר הפונקציות והפונקציות ההופכיות להן, ליצור שיח מתמטי סביב מושג הפונקציה ההופכית כתשתית להבנת מושגים באנליזה.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית صندوق الأدوات دالّة عكسيّة- قسم "أ"


תיאור: פעילות זו הינה פעילות פתיחה לנושא המעגל בגיאומטריה אנליטית ומתאימה לכל רמות הלימוד 4,3 ו-5 יח"ל.
הפעילות עוסקת בהגדרת המעגל הקנוני x^2+y^2=R^2 ובמשוואת המעגל הכללית x-a)^2+(y-b)^2=R^2) כמקום גיאומטרי של כל הנקודות שמרחקן מנקודה מסוימת קבוע וממחישה הגדרה זו באמצעות סיפור מחיי היום-יום.
הגדרת המעגל נבנית יחד עם התלמידים מתוך סיפור מחיי היום יום ומתוך הבנה, התלמידים ממיינים דרך הסיפור נקודות שנמצאות על מעגל נתון, בתוך המעגל או מחוץ למעגל, רושמים משוואת מעגל על פי מרכזו ורדיוסו ומזהים מרכז ורדיוס של מעגל על פי משוואת המעגל.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  معادلة الدّائرة


תיאור: זוהי פעילות ראשונה שמציגה את הפונקציות הלוגריתמיות ואת הגרפים שלהן באמצעות הקשר ביניהן לבין הפונקציות המעריכיות המתאימות להן. חלק זה עוסק בפונקציות הלוגריתמיות עם בסיס גדול מ-1.

הפעילות יכולה להתאים למפגש הראשון עם הלוגריתמים, עוד לפני העיסוק באלגברה שלהם. לחילופין, בכיתה שלמדה כבר על פעולות אלגבריות עם לוגריתמים הפעילות מתאימה למפגש הראשון עם הגרפים של הפונקציות הלוגריתמיות.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  إلى الخطوط البيانيّة للدّوال اللّوغاريتميّة - القسم الأوّل 

 


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos