כיתה מדעית טכנולוגית - תוכנית של משרד החינוך לקידום תלמידים בחט"ב לקראת לימודיהם ברמה של 5 יחל בחטיבה העליונה ולהגדלת מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמות הגבוהות.
באתר הממפ"ר חומרי העשרה, הרחבה והעמקה לכיתות ז'- ט'.
להל"ן חומרים לכיתה המדעית שפותחו במרכז המורים.
תקציר: יחידת לימוד מתוקשבת, ללמידה עצמית מלווה בגפי עבודה, יישומונים וסרטונים. מטרת היחידה להכיר ולהתנסות בבניות ההנדסיות היסודיות בעזרת סרגל ומחוגה ולתרגלן ברמת החומר הנלמד בכיתה ט. לקראת הלמידה כדאי להצטייד בסרגל ומחוגה בכדי להתנסות ולחוות. השיעור מבוסס על שש הבניות היסודיות, אותן תכירו בעזרת אנימציות, ותוכלו לעקוב צעד אחר צעד אחר תהליך הבניה. מומלץ לכם לשחזרן בעצמכם בעזרת סרגל ומחוגה ולהוכיח את נכונתן. לאחר כל בניה יש מספר משימות המתבססות על הבניה והקודמות לה. המשימות ברמות קושי שונות ומכוונות גם להסתכלות במיומנויות הנדרשות (ראו פירוט בתוכנית הלימודים).
2. בניות בסרגל ומחוגה בגאוגברה.
3. בניות גאומטריות ודינאמיות – חלק ב.
4. סרטוני הדרכה לבניות בגאוגברה.
כתיבה מדעית לתלמיד| כתיבה מדעית למורה
יחידת לימוד לכיתה המדעית.
שאלות תנועה וגרפים לתלמיד| שאלות תנועה וגרפים למורה
יחידת לימוד לכיתה המדעית.
היחידה "שאלות תנועה וגרפים", כוללת קריאת גרפים, בניית גרפים ועיסוק בשאלות מילוליות שאפשר לפתור בעזרת חישוב או בעזרת אלגברה.
פעילויות רבות עוצמה לתלמיד| פעילויות רבות עוצמה למורה
יחידת לימוד לכיתה המדעית.
בחוברת זו ארבע יחידות הכוללות פעילויות רבות עוצמה. הפעילויות עוסקות בנושאים שונים אך כולן חושפות את העוצמה של המתמטיקה ככלי חשיבה, ייצוג ופתרון. במהלך פתרון הפעילויות מומלץ (אך לא הכרחי) להשתמש ביישומונים הדינאמיים המשולבים ביחידה, המאפשרים לראות את פעולת ההזזות והמתיחות באופן חזותי ומוחשי וכתנועה חיה של הגרפים. ניתן להשתמש ביישומים האינטרנטיים או להוריד גאוגברה (תוכנה חינמית) מהאתר.
1. עניין של זמן
2. מצא את הממוצע
3.מה במערך?
4. פרבולה וכפל - מה הקשר?
הרחבת עולם הפונקציות לתלמיד| הרחבת עולם הפונקציות למורה| لطالب باللغة العربية
יחידת לימוד לכיתה המדעית.
ביחידה זו נעסוק בהרחבה ובהעמקה של מושג הפונקציה. בפרט נחקור הזזות ומתיחות של פונקציות שונות. נתחיל בהכרות של הזזות ומתיחות בהקשר של בעיות אורייניות, בעיות מילוליות המתארות מצבים מחיי היום יום. נבחן את המשמעות של הזזות ומתיחות של פונקציות בגרפים ובביטויים האלגבריים. בהמשך נתבונן בהזזות ומתיחות של גרפים שונים, שלא בהכרח אנו מכירים את התבנית האלגברית שלהן. נבחין בין פעולות אנכיות לאופקיות. בחלק האחרון של היחידה, נכיר את פונקצית השורש כפונקציה ההפוכה לפונקציה הריבועית, ושוב נעמיק ונחקור כיצד באות לידי ביטוי פעולות ההזזות והמתיחות על פונקצית השורש. במהלך היחידה מומלץ (אך לא הכרחי) להשתמש ביישומונים הדינאמיים המשולבים ביחידה, המאפשרים לראות את פעולת ההזזות והמתיחות באופן חזותי ומוחשי וכתנועה חיה של הגרפים.
פונקצית ערך מוחלט לתלמיד| פונקצית ערך מוחלט למורה
יחידת לימוד לכיתה המדעית
ביחידה זו נעסוק בהרחבה ובהעמקה במושג הערך המוחלט , נכיר ונחקור את פונקצית הערך המוחלט.
לראשונה נפגשנו במושג, כשלמדנו מספרים שליליים. הערך המוחלט של מספר מבטא בציר המספרים את מרחקו של המספר מהאפס. כך למשל, למדנו כי |-4|=4 .
ביחידה זו נלמד דרכים שונות לפתור משוואות ואי שוויונות בערך מוחלט. נכיר את גרף הפונקציה ערך מוחלט ופעולות שונות עליה. נפגוש ביישומים שונים של הרך המוחלט בבעיות מחיי היום יום.
במהלך היחידה מומלץ (אך לא הכרחי) להשתמש ביישומונים הדינאמיים המשולבים ביחידה, המאפשרים לראות את פעולת ההזזות והמתיחות באופן חזותי ומוחשי וכתנועה חיה של הגרפים.