כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.

אודות / הנחיות להגשת מאמרים


 

חמסה חמסה - פרפראות מתמטיות לכבוד הגיליון ה- 55

כתבו: צוות מרכז המורים.

מדור: לקינוח.

מקור: על"ה 55 תשע"ז, 2017.


משולחנה של המפמ"רית

כתבה: נרית כץ.

מדור: משולחן המפמ"ר.

מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.


ברכה לשנה החדשה

כתבו: מערכת על"ה , מרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי.

מקור:  על"ה 54, תשע"ו 2016.


הגדרות שונות ל"אותו מושג" - מנוף או מכשול? המקרה של הטרפז

כתבו: קרני שיר ואורית זסלבסקי.

מדור: עיון ודיון.

תקציר: הגדרת הטרפז כמרובע שיש לו זוג אחד בלבד של צלעות נגדיות מקבילות, שונה מהגדרות אחרות המופיעות בתכנית הלימודים בגאומטריה, ולכן גם מעוררת שאלות בקרב תלמידים.

במאמר דנות המחברות במושג ההגדרה, בהגדרות שונות לטרפז, הנהוגות במקומות שונים בעולם, בהשלכות שיש להגדרה על המושג טרפז, על תכונות הטרפז, ועל ההירארכיה במשפחת המרובעים.

מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.


בעקבות מאמרו של ד"ר יניב ביטון מעלה 53

כתבו:  מערכת על"ה.

מדור: בעקבות.

מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.


על מעגלים משיקים ומספרי פיבונאצ'י

כתבו: אסתר גרונהט ולוי ינובסקי.

מדור: חקירה מתמטית.

תקציר: במאמר משתפים אותנו המחברים בחקירה מתמטית שנקודת המוצא שלה היא בעיה המתאימה לתלמידים המכירים את משפט פיתגורס,

ותכונות של מעגלים משיקים. החקירה, שכולה מבוססת על כלים שהם בהישג ידם של תלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות הניבה תוצאות יפות ומפתיעות, המקשרות בין תחומי מתמטיקה אחדים.

מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.


טכניקה בצד הבנת מושגים מתמטיים

כתב: יוסף עוואבדי.

מדור: משולחנו של המורה.

תקציר: המאמר מציג סיטואציה שבה תלמידים פותרים מערכת משוואות, מבצעים פעולות שמנקודת ראותם הן שגרתיות ולגיטימיות,

ובכל זאת מקבלים פתרונות שונים. המחבר מפרש את הסיטואציה מנקודות מבט שונות ומציע לנצל סיטואציות מסוג זה כפתח לדיון בפתרון מערכת משוואות ובמשמעויות שניתן לייחס לתהליך הפתרון.

מקור: על"ה 54, תשע"ו 2016.


מה בין "האתגר 5" להצטיינות בהוראה?

כתב: יניב ביטון.

מדור: אפשר גם אחרת.

תקציר: המאמר מציג את הפרויקט "האתגר 5", מיזם שמטרתו לספק מאגר תוכן איכותי עבור מורים למתמטיקה ותלמידים הלומדים ברמת 5 יחידות לימוד, ומדגים 6 עקרונות הוראה המשתקפים בסביבת ההוראה/ למידה של הפרויקט.

מקור: על"ה 53, תשע"ו 2016.


 

על פרקטלים, שטחים וטורים גאומטריים אינסופיים

כתבו: עטרה שריקי וליאורה נוטוב.

מדור: אפשר גם אחרת.

תקציר: המאמר מציג בקצרה את הגאומטריה הפרקטלית, ומדגים כיצד ניתן לשלבה בהוראת הנושא 'סדרות גאומטריות' במטרה לפתח אינטואיציה להתכנסות של סדרות.

מקור: על"ה 53, תשע"ו 2016.


 

 

שיטה למציאת המשיק המשותף לשני מעגלים משיקים והרחבתה למעגלים נחתכים וזרים

כתב: אמיר בן בסט.

מדור: חקירה מתמטית.

תקציר: המאמר מציג דרך לא שגרתית למציאת משוואת המשיק המשותף לשני מעגלים המשיקים זה לזה, בנקודת ההשקה שלהם, ובודק כיצד ניתן ליישם את דרך הפתרון ולפרש אותה, גם במקרה של מעגלים נחתכים, ובמקרה של מעגלים זרים.

מקור: עלה 53, תשע"ו 2016.


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos