הפעילות עוסקת בגיאומטריה חישובית בהקשר של ישרים מקבילים וישר חותך, בבעיות אורייניות. המשימות מתאימות לתלמידי כיתות ח' בתחילת השנה.
המשימות כולן כתובות באופן מדורג, בדרגת קושי עולה, כך שכל התלמידים יכולים להתקדם במענה עליהן.
הפעילות מתאימה לשלב בו לומדים גיאומטריה בגישה קדם דדוקטיבית, אך מזמנת דיון גם במושגים כמו משפט ומשפט הפוך, כהכנה לשלב הדדוקטיבי.
תיאור: מטרתו של דף העבודה הוא להתנסות ביישום הדרכים השונות להוכיח שמרובע הוא מקבילית. מתאים לבצע את הפעילות בקבוצות במטרה שתלמידים שונים יציעו דרכי פתרון שונות. אחד היתרונות של פתרון בעיה אחת בדרכים שונות (לעומת פתרון של יותר תרגילים, ללא הבקשה למצוא יותר מדרך פתרון אחת), הוא פיתוח גמישות מחשבתית. תלמידים רבים נוטים לאמץ לעצמם דרך הוכחה מועדפת (למשל, חיפוש משולשים חופפים), והם משתמשים בה גם במקרים שקיימת דרך מהירה ופשוטה להוכיח את המבוקש. הדרישה להוכיח טענה בדרכים אחדות מחייבת לסקור דרכי פתרון נוספות, ולחפש תנאים מספיקים מגוונים.
תיאור: מטרתה הראשונית של הפעילות "הכל זהב" היא לשמר ידע קודם מלימודי הגאומטריה לקראת נושאים מרכזיים שילמדו בהמשך. כך משלבת הפעילות נושאים בגאומטריה (דמיון משולשים וסכום זוויות במצולע) שהתלמידים רכשו בכיתה ח' ובתחילת כיתה ט' עם תוכן אלגברי ופתרון משוואות ריבועיות הנמצא בלב חומר הלימודים של כיתה ט' כאן גם פוגשים התלמידים משוואה ריבועית שפתרונותיה הם מספרים אי-רציונליים כזריעת זרעים לעתיד.
תיאור: דף הפעילות עוסק בקשר שבין טענות והיפוכן. הפעילות מזמנת שימוש באלגברה למטרת הוכחה, הן בטענות אלגבריות והן בטענות גאומטריות, וכן חיפוש דוגמאות נגדיות לשם הפרכה. נציין שהפרכה של טענות שגויות באמצעות דוגמאות נגדיות אינו המוקד העיקרי של הפעילות. לנושא של הפרכות תוקדש פעילות אחרת.
תיאור: אוסף המשימות – שאלות מתפתחות – שלפניכם עוסק בתכונות של מרובעים לכיתה ט' (ללא קטע אמצעים), תכונות של משולש ישר זווית, שטחים של משולשים ומרובעים, שימוש בפרמטרים. הפעילות תומכת בעידוד הוכחה בדרכים שונות, יצירת שיח מתמטי של גילוי ומספקות אפשרות לחזרה מקיפה על כל הנושאים הנ"ל. אוסף המשימות מתאים לרמות הגבוהות, בהתאם לשיקול הדעת של המורה.
![]()