מקור: illuminations
תאור: פעילות אינטראקטיבית לחקירה מהו סכום הזוויות במשולש, במרובע , מחומש והכללתו למצולע בעל n צלעות. כולל סרטוני אנימציה קצרים (למטה מימין) להמחשת ההוכחה במשולש ובמרובע.
מקור: מתמטיקה משולבת
תאור: דף עבודה אינטראקטיבי (גאוגברה), לבדיקה וחקירה של סכום הזוויות במשולש. דף עבודה נוסף גם בנושא סכום זוויות במרובע
מקור: UCSMP
אופי הפעילות: חקר בעזרת יישום דינאמי
תאור: יחידת לימוד אינטראקטיבית לזיהוי זוויות קדקודיות הכוללת ישומים דינאמיים ושאלות עם משוב אינטראקטיבי.
מקור: גלים – לומדים גיאומטריה עם כלי גאוגברה
אופי הפעילות: חקר בעזרת יישום דינאמי
תאור: יחידת לימוד אינטראקטיבית ובה יישומים דינאמיים בגאוגברה ושאלות לתלמיד עם משוב. היחידה עוסקת בבניית משולשים לפי צלעות (מהתכונה לצורה).
מקור: מרכז מורים ארצי למתמטיקה בחינוך העל יסודי
אופי הפעילות:
תאור: דף עבודה אינטראקטיבי ויישומון דינאמי לחקירה של אי שוויון המשולש. בהנתן שלשה של אורכי צלעות, האם ניתן לבנות מהם משולש?
תיאור: אוסף המשימות שלפניכם עוסק בחפיפה ודמיון של משולשים ומיועד לתלמידים בכיתות ח'. בקובץ יש התייחסות גם למשפט פיתגורס. השאלות מדורגות, מתחילות במשימות פשוטות ומתפתחות למשימות מורכבות יותר, כך שהן יכולות להתאים לתלמידים ברמות שונות.
הפעילות עוסקת בגיאומטריה חישובית בהקשר של חפיפת משולשים בבעיות אורייניות. הנתונים במשימות נמסרים באמצעות תיאור מצב מחיי היום-יום (לדוגמה מרחק בין צמתים) ולא "מוגשים" באופן ישיר באמצעות שמות של נקודות או שיוויון בין אורכי קטעים, אלא מסתתרים בתוך הכתוב. אי לכך, נדרש תהליך של קריאה יסודית ופיענוח של הנתונים מתוך הסיטואציה המתוארת.
המשימות מתאימות לתלמידי כיתה ח' ברמות הנמוכות, אך ניתן, כמובן, להיעזר בהן גם בראשית ההוראה של הנושא, גם ברמות הגבוהות יותר.
תיאור: פעילות זו היא אחת מתוך 3 פעילויות שעוסקות במשפט החפיפה הרביעי: צ.צ.ז. שילובן מתאים לאחר שלומדים על משפט פיתגורס. בתחילת כיתה ח לומדים את שלושת משפטי החפיפה הראשונים: צ.ז.צ, ז.צ.ז, צ.צ.צ.
לאחר שמכירים את משפט פיתגורס, מוכיחים מקרה פרטי של משפט החפיפה הרביעי: שני משולשים ישרי זווית השווים בניצב וביתר חופפים זה לזה. מייד לאחר מכן מתאים להכיר גם את המקרה הכללי של משפט החפיפה הרביעי – צ.צ.ז (הזווית מול הצלע הגדולה בין השתיים). ההכרות היא ללא הוכחה לעת עתה. בכיתה ט' יחזרו התלמידים אל המשפט ויוכיחו אותו בדרך השלילה, כאשר יעסקו במשפטים שדנים באי-שוויונות במשולש. ההכרות עם המשפט בכיתה ח' אינה דדוקטיבית.
הפעילות הראשונה ביחידה עוסקת בשאלת החשיבות של סדר הנתונים השווים בין שני משולשים ושל מספר הנתונים השווים.
הפעילות השנייה ביחידה חושפת את משפט החפיפה הרביעי ומשלבת שימוש ביישומון.
הפעילות השלישית היא פעילות תרגול.
תיאור: פעילות זו היא אחת מתוך 3 פעילויות שעוסקות במשפט החפיפה הרביעי: צ.צ.ז. שילובן מתאים לאחר שלומדים על משפט פיתגורס. בתחילת כיתה ח לומדים את שלושת משפטי החפיפה הראשונים: צ.ז.צ, ז.צ.ז, צ.צ.צ.
לאחר שמכירים את משפט פיתגורס, מוכיחים מקרה פרטי של משפט החפיפה הרביעי: שני משולשים ישרי זווית השווים בניצב וביתר חופפים זה לזה. מייד לאחר מכן מתאים להכיר גם את המקרה הכללי של משפט החפיפה הרביעי – צ.צ.ז (הזווית מול הצלע הגדולה בין השתיים). ההכרות היא ללא הוכחה לעת עתה. בכיתה ט' יחזרו התלמידים אל המשפט ויוכיחו אותו בדרך השלילה, כאשר יעסקו במשפטים שדנים באי-שוויונות במשולש. ההכרות עם המשפט בכיתה ח' אינה דדוקטיבית.
הפעילות הראשונה ביחידה עוסקת בשאלת החשיבות של סדר הנתונים השווים בין שני משולשים ושל מספר הנתונים השווים.
הפעילות השנייה ביחידה חושפת את משפט החפיפה הרביעי ומשלבת שימוש ביישומון.
הפעילות השלישית היא פעילות תרגול.
![]()