הפעילות עוסקת בגיאומטריה חישובית בהקשר של ישרים מקבילים וישר חותך, בבעיות אורייניות. המשימות מתאימות לתלמידי כיתות ח' בתחילת השנה.

המשימות כולן כתובות באופן מדורג, בדרגת קושי עולה, כך שכל התלמידים יכולים להתקדם במענה עליהן.

הפעילות מתאימה לשלב בו לומדים גיאומטריה בגישה קדם דדוקטיבית, אך מזמנת דיון גם במושגים כמו משפט ומשפט הפוך, כהכנה לשלב הדדוקטיבי.

תיאור: הפעילות עוסקת ביחסי שטחים של משולשים בעלי גובה משותף. פעילות זו היא חלק מסדרת פעילויות בנושא יחס ופרופורציה במטרה לפתח בהדרגה כישורים שיהיו דרושים לתלמידים בחטיבה העליונה.


תיאור: מטרתו של דף העבודה הוא להתנסות ביישום הדרכים השונות להוכיח שמרובע הוא מקבילית. מתאים לבצע את הפעילות בקבוצות במטרה שתלמידים שונים יציעו דרכי פתרון שונות. אחד היתרונות של פתרון בעיה אחת בדרכים שונות (לעומת פתרון של יותר תרגילים, ללא הבקשה למצוא יותר מדרך פתרון אחת), הוא פיתוח גמישות מחשבתית. תלמידים רבים נוטים לאמץ לעצמם דרך הוכחה מועדפת (למשל, חיפוש משולשים חופפים), והם משתמשים בה גם במקרים שקיימת דרך מהירה ופשוטה להוכיח את המבוקש. הדרישה להוכיח טענה בדרכים אחדות מחייבת לסקור דרכי פתרון נוספות, ולחפש תנאים מספיקים מגוונים.


תיאור: מטרתה הראשונית של הפעילות "הכל זהב" היא לשמר ידע קודם מלימודי הגאומטריה לקראת נושאים מרכזיים שילמדו בהמשך. כך משלבת הפעילות נושאים בגאומטריה (דמיון משולשים וסכום זוויות במצולע) שהתלמידים רכשו בכיתה ח' ובתחילת כיתה ט' עם תוכן אלגברי ופתרון משוואות ריבועיות הנמצא בלב חומר הלימודים של כיתה ט' כאן גם פוגשים התלמידים משוואה ריבועית שפתרונותיה הם מספרים אי-רציונליים כזריעת זרעים לעתיד.


תיאור: מטרת הפעילות היא להשתמש בתכונה של התיכון במשולש: "תיכון במשולש מחלק אותו לשני משולשים שווי שטח", במטרה להכשיר את הקרקע לקראת פעילויות מתקדמות יותר העוסקות ביחסי שטחים.


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos