כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.
כיצד תופסים תלמידי כיתות ט' ו-י' את המושגים 'תבנית מספר' ו'תבנית פסוק' ואת הפעולות המתבצעות עליהן
מדור: שיטות חדשות, תכנים חדשים
כתבה: ברכה מוזיקנט
תקציר: במאמר מוצג מחקר שבדק את רמת ההבנה של המושגים: 'תבנית מספר' ו'תבנית פסוק' בקרב תלמידי כיתות ט'-י'. המחקר הראה שתלמידים שולטים בביצוע אלגוריתמים שלטכניקה האלגברית, אך מבצעים פעולות זהות על תבניות מספר ועל תבניות פסוק. לטענת החוקרת הכשלים נובעים מכשל בהבנה של ההבדל בין שני המושגים ומכשל בהבנה של האלגוריתמים. החוקרת ממליצה למורים לקשור בין האלגוריתם ומשמעותו לבין המושגים ומשמעותם ולחדד את ההבחנה בין שני המושגים.
מקור: על"ה 25, תש"ס 2000
מדור: שיטות חדשות, תכנים חדשים
כתב: עמוס גואטה
תקציר: המחבר טוען על סמך נסיונו, כי הקשר בין הבנת תהליך של פתרון בעיה, ובין היכולת לבצע את התהליך אינו הכרחי. לדעתו תלמידים משתמשים באלגוריתמים לפתרון ללא הבנת הקשר בין האלגוריתם לבין הבעיה. הוא מוצא אישוש מחקרי לטענה במסגרת מחקר שעסק בהבנת הנושא: מספרים עשרוניים. המחבר מציע להעמיק הבנה על-ידי חיבור שאלות.
מקור: על"ה 25, תש"ס 2000
'אוטומטיזם במציאת פתרון' אצל תלמידי חטיבת הביניים
מדור: שיטות חדשות, תכנים חדשים
כתבו: בת-שבע אילני ונורית שמואלי
תקציר: המאמר מציג מחקר שהתמקד באופן בו תלמידי חטיבת הביניים ומוריהם מבצעים משימות אלגבריות הקשורות לפתרון משוואות ולפישוט תבניות מספר. מטרת המחקר הייתה לאפיין את תהליך העבודה- עד כמה הוא אלגוריתמי רוטיני ועד כמה יש בו גמישות בראיה המבנית. תוצאות המחקר מצביעות על כך שככל שמתקדם תהליך לימוד האלגברה כך מתפתחת גם היכולת של הראיה המבנית.
מקור: על"ה 25, תש"ס 2000
ניתוח גישות תלמידים, מהיחידה הקדם-אקדמית, בפתרון משוואות ואי-שיוויונים
מדור: עיון ומחקר
כתבה: ענת סוזן
תקציר: במאמר מתואר מחקר שהתמקד בהוראת הנושא 'פתרונות משוואות ואי-שיוויונים' על ידי תלמידים ביחידה הקדם-אקדמית באוניברסיטת חיפה. מטרת המחקר היתה לבדוק את תרומתה של סביבת למידה רבת ייצוגים ונתמכת מחשב, שפותחה על-ידי החוקרת, להבנת התהליכים האלגבריים הנדרשים לפתרון בעיות המשלבות 'פתרון משוואות ואי-שיוויונים'. ממצאי המחקר מצביעים על תרומה משמעותית.
מקור: על"ה 25, תש"ס 2000
מדור: שיטות חדשות, תכנים חדשים
כתב: שי פוקס
תקציר: המאמר מציג תהליך חיפוש של הגדרה למושג נקודת פיתול. המשפטים המהווים מבחן לנקודות כאלה לא מספקים הגדרה. המחבר מציג שתי חלופות להגדרה, שאינן שקולות. לכל אחת יתרונות משלה. המחבר ממליץ על ההגדרה לפיה נקודת פיתול היא נקודת רציפות של פונקציה, בה מתבצע מעביר בין קמירות לקעירות כהגדרה נוחה מבחינה דידאקטית היות והיא מתיישבת עם התפיסה האינטואיטיבית של המושג.
מקור: על"ה 25, תש"ס 2000