כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.
השפעת השימוש במחשבונים גראפיים על הבנה של תלמידים בדואים את המושג 'משפחה של פונקציות'
מדור: מחקר
כתב: מחמד אבו נג'א
תקציר: במאמר מוצג מחקר המתמקד בבדיקת ההשפעה של השימוש במחשבון גרפי, על החשיבה של תלמידים בדואים מחטיבות הביניים בנגב ועל הבנתם את המושג 'משפחה של פונקציות (ליניאריות)'. המחקר משווה את הישגיהם של תלמידים שהשתמשו רק בנייר ועפרון.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005
השיחה המתמטית- שיח אחד או יותר?
מדור: מחקר
כתבו: חיותה רגב, שרה שמעוני
תקציר: במאמר מתואר מחקר איכותני, אשר בחן מזוויות שונות את המתרחש בשיח המתמטי הנערך בפועל בכיתה. מטרתו לשקף למורות ולסטודנטיות, המנהלות שיח כזה את הקורה בו דרך 'משקפיים' מקצועיים שונים, כדי שתוכלנה לבחון את המעשה ולשפרו.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005
חוש למבנה באלגברה תיכונית- מקרה של סוגריים
מדור: מחקר
כתבו: מורין הוך, טומי דרייפוס
תקציר: במאמר מוגדר המושג 'חוש למבנה' באלגברה ומתואר מחקר שבדק את מיומנות השימוש בטכניקה אלגברית באמצעות מושג זה. במחקר נבדקה למעשה מידת השימוש של תלמידים במבניות כזו בפתרון משוואות והשפעתה על נכונות הפתרון.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005
על פתרון משוואות ממעלה שלישית ורביעית סיפור היסטורי ועיבוד דידקטי לצדו
מדור: היסטוריה
כתבו: נצה מובשוביץ-הדר, איריס נגלר-גרוסמן
תקציר: במאמר מסופר הסיפור ההיסטורי של פתרון משוואות ממעלה שלישית ורביעית על ידי מתמטיקאים איטלקיים במאות ה-16 וה-17 ומוצע מערך לשילוב הנושא בהוראה בכיתה.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005
שברי יחידה, שלשות פיתגוריות ומספר המחלקים של מספרים טבעיים
מדור: חקירה מתמטית
כתב: עלי עותמאן
תקציר: במאמר מתוארות שלוש בעיות הקשורות למספר המחלקים של מספר טבעי: בעיות ההצגה של שבר יחידה כסכום או הפרש של שני שברי יחידה שונים; ושלשות פיתגוריות. הבעיות מתאימות לשילוב בהוראת האלגברה בחטיבת הביניים.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005
שיעור בכיתה 'מעושרת' תפקידי הנגזרת השנייה והנגזרת השלישית
מדור: מנסיוננו
כתבה: לאה לטנר
תקציר: במאמר: דיווח על שיעור בכיתה הלומדת לקראת בחינת בגרות ברמת 5 יח"ל, בה לומדים תלמידים בעלי יכולת גבוהה במיוחד. השיעור עסק בנגזרת השנייה ונערך בו דיון בשאלה מה אפשר להסיק מנגזרת שנייה של פונקציה.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005
מה יכול מורה בית הספר העל יסודי ללמוד ממורת בית- הספר היסודי
מדור: עיון ודיון
כתב: רון אהרוני
תקציר: המחבר פורש לפנינו עצות להוראה טובה אותן עיצב לעצמו בשנים האחרונות בעת שהתנסה בהוראה בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים. לתחושתו, המפגש עם שיטות ההוראה של מורות בבית הספר היסודי, תורם רבות לשיפור ההוראה ברמות הגבוהות. הוא מביא דוגמאות למהלכי הוראה בנושאים שונים, כמו: פתרון משוואות פשוטות, זהויות אלגבריות ותבניות מספר, משוואות ריבועיות ואפילו לוגריתמים.
מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005