כתב עת על"ה - עלון למורי המתמטיקה

כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.

אודות / הנחיות להגשת מאמרים


 

מדברי המברכים

מדור: בעקבות הסימפוזיון: החינוך המתמטי בישראל- לאן?

כתבו: יולי תמיר, משה סידי, נדב לירון, ניל שרמן, דוד בן חיים, יצחק גת וחנה פרל.

תקציר: דברי המברכים בסימפוזיון בנושא: חינוך מתמטי בישראל- לאן?

מקור: על"ה 37, תשס"ז 2007


עשרים שנה למרכז הארצי "קשר חם" 

מדור: בעקבות הסימפוזיון: החינוך המתמטי בישראל- לאן?

כתבה: נצה מובשוביץ-הדר

תקציר: המרכז הארצי קשר-חם נועד, כפי ששמו מעיד עליו, לפעול לקידום, שיפור ורענון החינוך המתמטי במערכת החינוך העל-יסודי בישראל. האמצעי היסודי להשגת היעד הוא גיבוש וטיפוח הקהילייה המקצועית העוסקת בחינוך מתמטי בישראל בליווי פיתוח אמצעים וכלים ראויים לכך. צוות המרכז חותר לכך שיהיו ברשותו האמצעים הדרושים להרחיב את הפעילות ולהעצים כל בית ספר על-יסודי במדינה שישתף עמו פעולה ויתברך בתוצריו.

מקור: על"ה 37, תשס"ז 2007


על ארבעה סוגים של קשרים מתמטיים ופתרון בעיות בדרכים שונות

מדור: תכנים בתוכנית

כתבה: רוזה לייקין

תקציר: במאמר מוצגות ארבע בעיות מתמטיות, בצירוף פתרונות שלהן במספר דרכים, המדגימים מערכות קשרים בין מושגים במתמטיקה. הקישורים המוצגים במאמר הם משלושה סוגים: קישורים בין ייצוגים שונים, קישורים בין מושגים שונים וקישורים בין ענפי המתמטיקה השונים.. הבעיות המקוריות לקוחות מנושאים שונים בתכנית הלימודים: בעיית תנועה, הגדרת מושג, משפט בגיאומטריה, בעיית ערך קיצון.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


מתמטיקה וספרות- הילכו השניים יחדיו?

מדור: עיון ודיון

כתבו: קלרה זיסקין, אלה שמוקלר, נצה מובשוביץ-הדר

תקציר: במאמר נפרשת רשת קשרים ענפה בין מתמטיקה לספרות- שני תחומים שמקובל לחשוב עליהם כזרים לחלוטין, ומובאות עצות מעשיות למורה ומשימות לתלמידים המיועדות לשילוב בין ספרות לבין פתרון בעיות מתמטיות.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


חיתוך הזהב

מדור: עיון ודיון

כתב: דן עמיר

תקציר: המאמר עוסק בחיתוך הזהב- נושא המופיע בהקשרים שונים של המתמטיקה ומתקשר גם לתחומי תוכן מחוץ למתמטיקה, כמו אמנות או אדריכלות. בנוסף להקשרים המוכרים, מובא במאמר שימוש ממספר המתאר את יחס הזהב במשחק 'מחשבת' על לוח אינסופי- פתרון שהוצע על ידי ג'ון קונוויי (John Conway).

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


"מה שרואים משם, לא רואים מכאן"- שלוש אפיזודות מתמטיות ובעיה מאתגרת אחת

מדור: עיון ודיון

כתב: אברהם בלוך

תקציר: במאמר דיון בשלוש עבודות מתמטיות (שלוש אפיזודות), המהוות דוגמה לתופעת ה- Exogenesis- יצירת פתרון על ידי פרימת גבולות ההגדרה המוכרת של מושג. הדוגמאות מתאימות לתכנית הלימודים ברמת 5 יח"ל ומזמנות עיסוק מתמטי מרענן ומאתגר וכן פיתוח ראייה מקשרת בין תת-נושאים של חומר הלימוד. בדוגמה הראשונה ניתוח הדרך של בומבלי לפתרון משוואה ממעלה שלישית, בדוגמה השניה ניתוח הדרך למציאת הנוסחה לאיבר הכללי של סדרת פיבונצ'י, ובדוגמה השלישית דיון בהוכחה של טענה בגיאומטריה הידועה כטענת דסארג.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


מבחן התוצאה או האם יש טעויות צודקות?

מדור: צימוקים

כתב: יונתן אחיטוב

תקציר: במאמר מוצגות שלוש דוגמאות לתוצאות נכונות המתקבלות בדרכים מפוקפקות מבחינה מתמטית. ניתוחן תורם להעמקת ההבנה. הדוגמאות לקוחות מתחום הטריגונומטריה, האריתמטיקה ופתרון משוואה ריבועית.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos