כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.
צ.צ.ז (מול הקטנה בין השתיים) הזדמנות לקישוריות
מדור: תכנים בתוכנית
כתבה: חמוטל דוד
תקציר: המאמר עוסק בניתוח דרכי פתרון אפשריות, בעזרת משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים, לשתי שאלות שגרתיות בנושא 'יישומי טריגונומטריה במישור לפתרון משולשים'. החיפוש אחר ההקבלה בין דרכי הפתרון השונות מוביל ליצירת מערכת קשרים מסועפת ומעניינת בין מספר לא מבוטל של נושאים, אשר הקשר בינם לבין טריגונומטריה אינו מיידי. הנושאים הנקשרים הם: משפט הסינוסים, משפט הקוסינוסים, משוואה טריגונומטרית, משפט החפיפה: 'צלע, צלע וזווית מול הגדולה בין השתיים', משוואה ריבועית, בניות בגיאומטריה.
מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006
חדשות מתחום החינוך המתמטי בישראל ומן המתמטיקה בעולם
מדור: חדשות
כתבו: מערכת על"ה/ נצה מובשוביץ-הדר
תקציר: חדשות המתמטיקה: במדור חדשות המתמטיקה שלושה דיווחים: הדווח הראשון עוסק בתגלית של תלמיד תיכון ייא-סון שפיתח נוסחה לקביעת התוחלת של מספר הצעדים של מסלול הליכה אקראית בשריג דו-ממדי. הדווח השני עוסק בהתלבטות שליוותה את ההוכחה של היילס לבעיית האריזה (אופן האריזה החסכוני ביותר). הדווח השלישי עוסק במרוץ לגילוי המספר הראשוני הגדול ביותר. לשאלות שהופיעו בשלבים שונים של התחרויות בשנה"ל תשס"ו.
מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006
תגובה למאמר: "הוכחה בדרך אחרת"
מדור: קוראים כותבים
כתבו: מארק אפלבאום, פטר סמובול.
תקציר: במאמר מובאות טענות מתמטיות והוכחות להן. הטענות המובאות הן כאלה אשר נהוג להוכיחן באמצעות אינדוקציה מתמטית. ההוכחות המוצגות במאמר אינן נשענות על רעיון זה. מן הפתרונות המוצגים ניתן לאמץ דרכים גם לפתרון שאלות אחרות.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
התנהגות מתמטית בעלת גוון של שימור
מדור: זה רעיון
כתבו: שלמה חריר, משה סטופל.
תקציר: המחברים סוקרים מגוון רחב של בעיות מתמטיות, מוכרות בחלקן הגדול, אשר ניתן להציגן כמצביעות על 'גדלים שמורים'- 'אינווריאנטים'. נקודת מבט כזו מזמנת חקירה דינאמית של מצבים מתמטיים ויכולה להוביל להבנה עמוקה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
עזרי לימוד להמחשת מקרה פרטי של המשפט הקטן של פרמה
מדור: צימוקים
כתב: דן בן שאול.
תקציר: המחבר מציע המחשה- הוכחה שקופה- לטענה כי לכל n טבעי המספר: n^3-n מתחלק בשש.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
טרנספורמציות, חבורות וסימטריה או מהו סוד הסדרה: 7, 17, 230, 4783....
מדור: צימוקים
כתבה: נצה מובשוביץ-הדר.
תקציר: במאמר חקירה מתמטית של קישוטי פס, קישוטים במישור או קישוטים תלת ממדיים בעלי חוקיות דומה. החקירה המתמטית מתמקדת בבחינת הטרנספורמציות- העתקות שנעשות על צורות בסיסיות היוצרות את הקישוטים. מכאן מתגלה קשר הדוק למושג החבורה ונוצרת סדרת מספרים מעניינת, אשר גילוי האיבר הבא שלה אינו משימה קלה.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005
מאפיינים למורי המתמטיקה בבית הספר היסודי במגזר הערבי
מדור: מחקר
כתב: זידאן ראיד.
תקציר: במאמר דיווח על מחקר שנערך בקרב מורים בבתי ספר יסודיים במגזר הערבי. נתוני המחקר נאספו בשנים 2003-2005 באמצעות שאלון. מטרת המחקר הייתה לתאר את המאפיינים האישיים והמקצועיים של המורים למתמטיקה בביה"ס היסודי הערבי כפי שהם מדווחים מפי המורים עצמם. בסיום המאמר מביא המחבר המלצות והצעות למחקר המשך.
מקור: על"ה 35, תשס"ו 2005