כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.
ביטול המיקוד במתמטיקה וצמצום חומר הלימוד
כתב: דוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: הצגת התכנית לביטול המיקוד במתמטיקה בשנת הלימודים הבאה ופירוט הלבטים במהלך הביצוע וההיערכות לקראת צעד זה.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
יישומים סלולאריים תומכים בלמידת פונקציות בחט"ב
כתבו: נימר ביאעה, וג'יה דאהר
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: הטלפון הנייד הפך זה מכבר לחלק בלתי נפרד מעולמם של המתבגרים. במאמר זה מוצג ניסוי שנערך בקרב תלמידי חט"ב, החושף את שיעורי המתמטיקה בסביבת הטלפון הנייד. השימוש ביישומונים שניתן להוריד לטלפון בפעילויות בתוך הכתה ומחוצה לה. התלמידים משתמשים בכלים ייחודיים למכשיר הטלפון וחוקרים תופעות מתמטיות. בהמשך מוצג מודל ללמידת מתמטיקה בסביבת הטלפון הנייד.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
נקודת פיתול- דימויים שונים של המושג
כתבו: רגינה אובודנקו, פסיה צמיר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: מאמר זה מתאר מחקר שנערך בקרב סטודנטים הלומדים לתואר ראשון במקצועות עתירי מתמטיקה. המחקר עוסק בתפישות שגויות של לומדים בהקשר למושג נקודות פיתול. הדיון מתמקד בניתוח הקשר בין הגדרת מושג אישית ודימויי המושג לבין הגדרתו הפורמאלית.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
הקשר שבין המחזוריות של פונקציה מתמטית לבין המחלק המשותף הגדול ביותר
כתבו: רחל מוגילבסקי, משה סטופל
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: ידיעת המחזוריות של הפונקציה, מקלה מאוד על ההתמודדות עם פתרון משוואות או אי-שוויונות טריגונומטריים, חקירה ותאור גרפים של פונקציות בעלות מרכיבים טריגונומטריים, או חישוב שטח שבין גרפים. מאמר זה דן במציאת מחזוריות של פונקציות טריגונומטריות, סכום, הפרש, מכפלה של פונקציות והקשר ביניהן בעזרת שימוש בטענות הקשורות במושגים :המחלק המשותף הגדול ביותר והכפולה המשותפת הקטנה ביותר.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010.
"קטעים מיוחדים במשולש"- השימוש בקיפול נייר להבנת מושגים בקרב תלמידות חטיבת הביניים
כתבו: דורית פטקין, ברוריה קנר
מדור: מהמחקר בחינוך מתמטי
תקציר: לימודי גיאומטריה בחטיבת הביניים מהווים גשר בין לימודי ההנדסה הנלמדת בבית הספר היסודי באופן אינטואיטיבי לבין לימודי הגיאומטריה הדדוקטיבית בתיכון. מעבר זה דורש מהתלמיד להכיר הגדרות של מושגים, לטעון טענות ולהוכיח הוכחות בצורה פורמאלית ומופשטת בלבד. מחקר זה בחן את מידת ההשפעה של לימוד המושגים המופשטים כמו "קטעים מיוחדים במשולש" בעזרת המחשות של קיפולי נייר.
מקור: על"ה 42, תש"ע 2010
נספח: קטעים מיוחדים במשולש- קיפולי נייר, גיא פז