כתב עת על"ה - עלון למורי המתמטיקה

כתב העת על"ה - עלון למורי המתמטיקה, הוא כתב עת שפיט היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ.

אודות / הנחיות להגשת מאמרים


 

בניות מפתיעות בסרגל בלבד
כתב: אבי סיגלר
מדור: זרקור מהעבר
תקציר: המשפטים המפורסמים של מנלאוס וצ'בה, בגיאומטריה אוקלידית , משמשים במאמר בסיס לבניות בעזרת סרגל בלבד. בניות אלה מאפשרות הצגת ניסוחים חלופיים של משפט שטיינר. במאמר מתוארים מהלכי הבנייה באופן מילולי ולחלק מהן צורפו גם ההצגות הדינמיות שלהן. 
מקור: על"ה 40, תשס"ט 2009.
תלמידים חוקרים מתמטיקה בבית הספר- יש דבר כזה!
כתבו: פיטר סמובול, יפים קיג'נר, טל קגלובסקי 
מדור: זה קרה לי בכיתה
תקציר: בחוגי העשרה המתקיימים בבית הספר "אשל הנשיא" בדרום הארץ, צמחה קבוצת חוקרי מתמטיקה צעירים. קבוצה זו מתפקדת כקבוצת מדענים לכל דבר. במאמר מתארים המורים האחראים על הפרויקט, את החזון העומד מאחורי הפעילות, את דרך העבודה של הקבוצה וכיצד מתנהלת החקירה המתמטית. עוד מוצגת במאמר דוגמה מעבודה של תלמיד המשתתף בקבוצת החוקרים הצעירים, והפניה למאגר של עבודות נוספות. 
מקור: על"ה 40, תשס"ט 2009.
על אינדוקציה מתמטית- חלק שני
כתב: אלכסנדר חייט
מדור: מעבר לאופק
תקציר: מאמר זה, הוא  חלקו השני של מאמר שפורסם בגיליון 39. חלק זה דן בעיקרון האינדוקציה המורחבת, באופן השימוש בעיקרון ומתי משתמשים בו.  הדוגמאות המובאות אינן נלמדות בדרך כלל בבית הספר, אך הכותב מפרט את חשיבותן להבנת הנושא ולהקניית דרכי חשיבה הקשורים בעבודה בסביבה ממוחשבת. 
מקור: על"ה 40, תשס"ט 2009.

בשבחה של תכנית ההיבחנות החדשה
כתב: דוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: במאמר זה מתוארת תכנית ההיבחנות החדשה לבגרות במתמטיקה המתוכננת על ידי משרד החינוך. הכותב מתאר את יתרונותיה הפדגוגיים של תכנית זו. הוא מפרט את ההבדלים בינה לבין המציאות כיום ,בשלושת הרמות השונות :3, 4, ו 5 יחידות לימוד. בשנת הלימודים הבאה ישתתפו מספר לא קטן של בתי ספר בתכנית החדשה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


חינוך מתמטי באווירה משפחתית
המרואיינים: אברהם בלוך, לאה דולב וניב דולב
המראיינות: גאולה סבר ושולמית אליקן
מדור: ישראל בת 60
תקציר: לרגל שנת ה 60 למדינת ישראל התארחנו בבית משפחת בלוך, משפחה של מורי מתמטיקה במשך שלושה דורות. השיחה המרתקת היוותה מעין סיור בנדבכי החינוך המתמטי בארץ במהלך השנים. היא הציפה עבורנו התלבטויות וקשיים אותם חווים המורים למתמטיקה בארץ, ויחד עם זאת שיקפה את האהבה למקצוע ההוראה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


כיצד פותרים... תרגילים? הצעה לתרגול מיומנויות אלגבריות
כותב: אלכס פרידלנדר
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: מאמר זה מציג דוגמאות ותרגילים לשימוש המורים, הלקוחים מתוך "מאגרי משימות לתרגול מיומנויות אלגבריות" שפותחו על- ידי המרכז להוראת המדעים במכון ויצמן. דוגמאות אלו משקפות את השילוב בין הצורך להביא תלמידים לשליטה בתחום התוכן ובין השאיפה לפתח כישורים של חשיבה מתמטית. כל כרטיסיה של פעילות מציגה אבן דרך אחרת במגוון תהליכי החשיבה בהוראה ולמידת המתמטיקה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


על אינדוקציה מתמטית- חלק ראשון
כתב: אלכסנדר חייט
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: מאמר זה הוא חלקו הראשון של מאמר העוסק בהוכחה בעזרת עיקרון האינדוקציה, כאשר חלקו השני עוסק בהרחבת הנושא ובעיקרון האינדוקציה המורחבת. חלק זה מציג מבוא לאינדוקציה ,הוכחת עיקרון האינדוקציה בדרך השלילה ,דרכי הוכחה הנדרשים מתלמידים וסוגיות הכרוכות בכך. סוף המאמר עוסק בהוכחת אי- שוויונות באינדוקציה, בשלוש שיטות שונות ודיון ביתרונות ובחסרונות של שיטות אלה. 
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos