Uncategorised

תיאור: פעילות זו הינה פעילות פתיחה לנושא המעגל בגיאומטריה אנליטית ומתאימה לכל רמות הלימוד 4,3 ו-5 יח"ל.
הפעילות עוסקת בהגדרת המעגל הקנוני x^2+y^2=R^2 ובמשוואת המעגל הכללית x-a)^2+(y-b)^2=R^2) כמקום גיאומטרי של כל הנקודות שמרחקן מנקודה מסוימת קבוע וממחישה הגדרה זו באמצעות סיפור מחיי היום-יום.
הגדרת המעגל נבנית יחד עם התלמידים מתוך סיפור מחיי היום יום ומתוך הבנה, התלמידים ממיינים דרך הסיפור נקודות שנמצאות על מעגל נתון, בתוך המעגל או מחוץ למעגל, רושמים משוואת מעגל על פי מרכזו ורדיוסו ומזהים מרכז ורדיוס של מעגל על פי משוואת המעגל.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  معادلة الدّائرة


פעילויות לכיתה: טרום אנליזה (תשע"ט)

לדיון בכיתה: יישומונים בצירוף הדרכה למורה

במדור זה מקובצים מדריכים למורה עבור יישומונים מעוררי דיון בנושאים הקשורים בחקר פונקציות ללא נגזרות. המדריך למורה מכיל קישור ליישומון וגם ברקוד שניתן לסרוק ולהיכנס דרכו ליישומון.

תש"ף

תשע"ט

תיאור: פעילות זו עוסקת בפונקציות הופכיות לפונקציות פולינומיות בלבד המוגדרות לכל x.
הפונקציה (g (x המתקבלת מהפונקציה (f(x על ידי ביצוע הפעולה: (g(x) = 1/ f(x נקראת פונקציה הופכית לפונקציה (f(x.
התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים וישמשו אותם גם בפונקציות אחרות בהמשך לימודיהם וכן יניחו בסיס להבנה של מושגים שיילמדו בהמשך ובמיוחד אסימפטוטות אנכיות. מטרות הפעילות: להעמיק את ההבנה של הקשר בין גרף פונקציה פולינומית לבין גרף הפונקציה ההופכית לה, לפתח "חוש לפונקציות", לזהות ולנתח פונקציה הופכית באופן איכותני, להכיר ולהרחיב את מאגר הפונקציות והפונקציות ההופכיות להן, ליצור שיח מתמטי סביב מושג הפונקציה ההופכית כתשתית להבנת מושגים באנליזה.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית صندوق الأدوات دالّة عكسيّة- قسم "أ"


שעות המושבים 14:00-15:05

חדרים  סבב 1 (14:00-14:30) סבב 2 (14:35-15:05)

אודיטוריום

יו"ר: שרית ביטון 

נתונים מיותרים בשאלות מבחינות הבגרות

ברק שלום

מצגת

הכשרה קלינית להוראת מתמטיקה- ניתוח אירוע הוראה מתמטי

שולה וייסמן, סיגל רותם ומיכל איילון

גלריה

(סמוך לאודיטוריום)

יו"ר: גאולה סבר

למידה מותאמת אישית: אתגר ה- P.I.E. Challenge

גאולה סבר וענבל חמיידס

מצגת

- FULLPROOF
חיים בלין, אורי ברקאי, ענת פרנקו וטל עינת

- Tailor ED
מעיין יבנה, יעל הרמתי ועינב לונדון

Via
עודד רייכספלד, יניב מכאלי ופיאנה בלזר

Ali Chat
מנוחה פרבר, יובל פרקש ויבגני פינקל

Ann
יותם שטיינר, דן בר אור ומתי בן אברהם

-COML
שלומית קרייטלר, כנרת ויסלר, תמי שובל ומרינה גורבוי

Meta
אושרה בן דרור ויובל רוזנר

ראשונים

(מרכז ראשונים)

יו"ר: נעמי רובינזון


משימטיקה: הוראה מותאמת אישית במתמטיקה בחט"ע ובחט"ב

מילה שפיל, ציפי רזניק, נעמי רובינזון, אלכס פרידלנדר, אלינה ספייסקי, עמרי נוה, נורית הדס, גליה גונן ורוחמה אבן

מצגת

חבצלת

(מרכז ראשונים)

יו"ר: אירינה גורביץ'

רוזה לייקין, אירינה גורביץ, יעל לין, שריגה דינור, סיגל קליין ובינה לנגמנץ

מדרגות ל-5 – הוראת מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בכיתה הטרוגנית

רוזה לייקין, חמוטל דוד, שריגה דינור, רגינה אובודנקו, אורית גולדברג, אירינה גורביץ', אילנה וייסמן, נורית פז, צביה פרנס, סיגל קליין ואביבה ששון

יערה

(מרכז ראשונים)

יו"ר: רשא סלאמה

אתר לכתיבה ובדיקה של הוכחות בגיאומטריה בטבלת טענה ונימוק

יונתן יוכפז, ג'וני גולאייב ועידן טל

מצגת

5 לנער על פי דרכו- כיתת 5 יח"ל קצת אחרת

צופית הרבסט ושירן חלילי

אורן

(מרכז אילנות)

יו"ר: מוחמד אלמחדי

מתמטיקה היא לא בחלל – שילוב פתרון בעיות הנדסיות מההיי-טק כחלק משיעורי המתמטיקה וחיבורן לתכנית הלימודים

דנה יערי

חקר מתמטי בכיתה מנקודת מבטו של מדען ואיש הייטק

אורי רוקני

מצגת

ערבה

(מרכז אילנות)

יו"ר: בוריס קויצ'ו

מש"ל- מורים שותפים למחקר:

- הפתעות בשיעורי מתמטיקה- קהילת עדש"ל חוקרת
מרים גור, בוריס קויצ'ו ודורית ליקרמן

- גמישות מחשבתית: איך מעודדים אותה אצל תלמידים?
מנוחה פרבר וגליה גונן

- כיצד מקדמים מורים מנוסים שיח כיתתי עשיר בשאלות תלמידים?
נסרין ג'אד באסילה, חוה כהן ואלון פינטו

- פיתוח שיעורי מתמטיקה באמצעות עיצוב של "שביל משימות מדברות"
רחל זקס, פולינה בר ואפי תמם

תמר

(מרכז אילנות)

יו"ר: רוחמה ויונטה

אגף שח"ר:

- שימור תהליכי למידה

אורלי גוטליב

מצגת

דפוסי הדרכה וליווי להעצמת ההוראה
אורלי גוטליב, קרן טייב ושגיא פרידמן

כלי ליצירת רצף לימודי אחיד בלימודי המתמטיקה הבית ספריים
ריקי טל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מושבים מקבילים א'

דף הכנס


ש"י חדש – חומרי למידה במתמטיקה ברמה של שלוש יחידות לימוד לפי תוכנית חדשה 

צוות הפרויקט:

פרופ' אברהם הרכבי, ד"ר נורית הדס

תקציר:

להלן חומרי למידה במתמטיקה לכיתה י' ברמה של שלוש יחידות לימוד מותאמים לתכנית החדשה של משרד החינוך.

לפניכם שלשה אשכולות: "אשכול מדעי חברתי", "אשכול התמצאות במישור ובמרחב" ו- "אשכול כלכלי פיננסי".

כל אשכול כולל הצגת הנושאים (באמצעות בעיות ודיונים) ותרגול.

הגרסה הנוכחית היא לניסוי והיא מוצעת ללא עלות למורים, תלמידים ומורי מורים.

תיאור: פעילות זו עוסקת בשיקופים של פונקציות ביחס לציר ה-x וביחס לציר ה-y. לתלמידים מוצגות שתי מכונות המבצעות את השיקופים. עליהם לחקור את התכונות שנשארות ואת התכונות שמשתנות תחת כל אחד מהשיקופים. לפעילות מצורף יישומון, בו אפשר להחליף פונקציות ולראות את השיקופים שלהן בעזרת סימון – "הראה גרף הפלט" או בעזרת סימון עקבות. התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים, כך שיוכלו להשתמש בהן עבור פונקציות אחרות. הפעילות מניחה בסיס גם להבנה של המושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.
מומלץ לבצע פעילות זו אחרי פעילות הפתיחה "פונקציות מבעד למראה - שיקופים" המופיעה באתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  صندوق الأدوات انعكاسات 


תיאור: פעילות זו מציגה את פונקציית השורש הריבועי ואת הגרף שלה באמצעות הקשר בין פונקציה זו לבין הענף החיובי של הפונקציה y=x^2. ההיכרות עם הקשרים בין שתי הפונקציות האלה זורעת זרעים לקראת פעילות המשך, העוסקת בין הנגזרות של שתי הפונקציות האלה.
מטרה מרכזית של הפעילות היא לפתח את ההבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי מתקבל מגרף הפונקציה y=x^2 באמצעות החלפת תפקידי הצירים. הבנה זו תוביל, בהמשך, בפעילות שתעסוק בנגזרת של פונקציית השורש הריבועי, להבנה שהשיפועים של פונקציות אלה, בנקודות מתאימות, הם מספרים הופכיים.
בפעילות משולבים יישומון ושני אמצעי המחשה נוספים.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית نحو الخطّ البيانيّ للدّالّة


תיאור: פעילות זו מובילה את התלמידים, צעד אחר צעד, אל הנגזרת של פונקציית השורש הריבועי.
הפעילות "אל גרף הפונקציה y=√x" זרעה את הזרעים להבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי והענף החיובי של גרף הפונקציה y=x^2 מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים.
פעילות זו מרחיבה את הרעיון, ומדגישה את העובדה שגם המשיקים לגרפים של הפונקציות, בנקודות מתאימות, מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים, ולכן שיפועי המשיקים לשני הגרפים בנקודות אלה הם מספרים הופכיים.
הפעילות מלווה ביישומון המספק הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי של הנגזרת.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית مشتقّة الدّالّة


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos