יישומון מלווה למאמר: מגיאומטריה לאלגברה ובחזרה – המקרה של מקומות גיאומטרייםכתבה: אנא וקנין.מדור: במבט נוסף.
תקציר: המאמר דן בהוראת הנושא גאומטריה אנליטית בכיתות י"ב ברמת 5 יחידות לימוד מנקודת מבט מקשרת. במאמר מוצעות, בליווי דוגמאות ויישומונים דינמיים, דרכים להתבונן בבעיות דרך עדשת הגאומטריה האוקלידית, הן כדי לשער, לפני התהליך האלגברי, מהו המקום הגאומטרי שעתיד להתקבל, והן במטרה לפרש, בסיום התהליך, את התוצאה שהתקבלה.מקור: על"ה 58 תש"ף, 2020.
שעות המושבים 13:15-13:25
כיתה 1 | כיתה 2 | כיתה 3 | כיתה 4 | כיתה 5 | כיתה 6 | כיתה 7 | כיתה 8 | |
חלק 1 |
אנא וקנין הרצאה |
בינה מתמטיקה בחלל Bina Math in Space אסתר בוכניק, רועי צובל, הודיה פרידמן, אנה סדישב ויעל נמט
|
להיות או לא להיות (עם מסיכה) – זו השאלה: קבלת החלטות בתקופת הקורונה קרני שיר |
תלמידים מלמדים תלמידים גיאומטריה בעידן הקורונה יעל וסרמן |
מעצבים את היום שאחרי: צוות מש"ל עורך 'מחקרונה' רחל זקס, מנוחה פרבר, ג'ייסון קופר, יוני עמיר, מריטה ברבש, מירלה וידר, בוריס קויצ'ו בשיתוף עם רעות פרשה, מרים גור, גליה גונן, רונית בן בסט לוי ואלון פינטו |
שידרוגי שאלות על ידי תלמידים ומורים – פעילות רצויה או פעילות חובה? מיכאל ריינהרץ, אסנת סאסי, הילה ביסמוט, יהודה לבנברג ושילה ורד |
פיתוח חשיבה מרחבית באמצעות כלים טכנולוגיים לאה דוראל |
טפסים מקוונים בסביבת Microsoft Forms - כעזר בתקופת הקורונה ולאחריה כיחידות הוראה ולהערכה של התלמידים רוני שקד ואהובה מדר |
שעות המושבים 12:40-13:10
כיתה 1 | כיתה 2 | כיתה 3 | כיתה 4 | כיתה 5 | כיתה 6 | כיתה 7 | כיתה 8 | |
חלק 1 |
גם מרחוק אפשר ללמד מתמטיקה מקרוב עדה לוי, הניה גולדסר, מזל אלטחאן, גאולה סבר, סווטלנה איינגורן, אדי פישמן, אסנת לביא, עדי ירום הרצאה |
Mathtalk קבוצת פייסבוק למורים – הוראה של תלמידים מתקשים אפרת מימון
|
מינוף מצבי אי ודאות ללמידה מרחוק איריס זודיק, אורית זסלבסקי, גילה רון וקרני שיר מצגת |
גמישות מתמטית - אימון בעידן של למידה מרחוק מנוחה פרבר |
רותי רייז, האלה אסעד, פנינה בר, שלמה גבר, יחיא ופאא, מרי חדד, אהובה מדר, נוהא סאמרה, אורלי שטרן |
קורס MOOC כאמצעי ללמידה עצמית - דילמות ותובנות: ניסיון מהשטח דורית כהן ואנטולי קורופטוב |
הערכה מעצבת מקוונת - בכיתה ומרחוק שי אולשר, לבנת מימון, יוליה בגדדי ורותם עבדו |
|
חלק 2 |
קהילות מחשב"ה למאה ה- 21 – בניית שיעורים והובלת דיונים מתמטיים סורינה סבאח, מיכל מדמון, עינת הד- מצויינים, טלי נחליאלי |
מה צריכים מורים למתמטיקה כדי להתמודד עם המעבר ללמידה מרחוק? רותי סגל ובועז זילברמן הרצאה |
אסתי זינגר הרצאה |
אלון שכטר הרצאה |
שעות המושבים 12:05-12:35
ביחידה שלפניכם תמצאו הסברים ותרגילים לכל הנושאים הקשורים לסדרה החשבונית ברמת 4 יח"ל.
ניתן ללמוד את הנושא מתחילתו ועד סופו ברצף, וניתן גם להיעזר בחלקים בלבד.
החלוקה הפנימית של היחידה היא:
חלק א – הגדרה ומושגי יסוד
חלק ב – סכום האיברים בסדרה חשבונית
חלק ג – הגדרת סדרה באמצעות כלל נסיגה
חלק ד – סדרה חשבונית – שאלות מבחינות בגרות ושאלות דמויות בגרות
חלק ה – פתרונות והערות לשאלות מבחינות בגרות
ביחידה שלפניכם תמצאו הסברים ותרגילים לנושאים: פירמידה ישרה עם בסיס מלבני ומנסרה ישרה משולשת, בהתאם לתכנית הלימודים של 4 יח"ל עבור שאלון 035482. היחידה מתאימה גם לכיתה י"ב, 5 יח"ל.
ביחידה שני פרקים: פרק ראשון שמתייחס לפירמידה ופרק שני שמתייחס למנסרה.
כל פרק מחולק בתוכו, כך שניתן להתאים את השימוש לשלב בלמידה: הסברים, תזכורת למושגי יסוד, רכישת מיומנות של זיהוי זוויות, תרגול ותרגול מתקדם. לתרגילים מצורפות הנחיות לפתרון ו/או פתרונות מלאים. כמו כן משולבים בפרקים גם מבדקים מקוונים.
ניתן ללמוד את הנושא מתחילתו ועד סופו ברצף, וניתן גם להיעזר בחלקים בלבד.
החלוקה הפנימית היא:
פרק ראשון – פירמידה ישרה עם בסיס מלבני
חלק א – מושגי יסוד
חלק ב – ממקצועות הפירמידה לחישוב גדלים אחרים
חלק ג – מנתונים שונים אל מקצועות הפירמידה
חלק ד – תכנון שלבי העבודה בדרך לפתרון
חלק ה – הדרכה בפתרון בעיות בגרות
פרק שני – מנסרות ישרות משולשות
יחידת מבוא לפרק מנסרות
חלק א – מנסרה ישרה משולשת - מושגי יסוד
חלק ב – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים ישרי זווית ושווי שוקיים
חלק ג – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים ישרי זווית
חלק ד – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים שווי שוקיים
חלק ה – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים שווי צלעות
חלק ו – מנסרה ישרה משולשת - הדרכה בפתרון בעיות בגרות
תיאור: הפעילות עוסקת בפתרון שאלות תנועה בדרך גרפית תוך שילוב בין הנושאים: פונקציה קווית, יחס, חפיפת משולשים ודמיון משולשים. הפעילות עוסקת בגרפים המתארים מרחק מנקודת יציאה כפונקציה של זמן. בגרפים אלה משמעות השיפוע היא מהירות. כשמדובר בשני גרפים במערכת צירים אחת מבחינים בין מקרים בהם מתוארת יציאה מאותו מקום בהפרש זמנים או יציאה ממקומות שונים באותו זמן או בהפרש זמנים. הפתרונות הנדרשים מבוססים על הבנה ולא על טכניקה אלגברית.
حركة في الشوارع أسئلة شموليّةأسئلة شموليّة
תיאור: הפעילות עוסקת בשילוב בין מיומנויות וידע הקשור בצורות גאומטריות: חפיפה ודמיון משולשים, חישוב שטח, חישוב היקף, חישוב על פי משפט פיתגורס לבין ידע ומיומנויות מהתחום המספרי בהקשר של יחס והסתברות לבין ידע ומיומנויות מהתחום האלגברי בהקשר של הפונקציה הקווית.
حَوْل المثلّثات والمستطيلات أسئلة شموليّةأسئلة شموليّة
תיאור: הפעילות עוסקת בפונקציות קוויות וצורות גאומטריות שיוצרים הגרפים שלהן במערכת צירים. במסגרת ההוראה של הנושא 'פונקציה קווית' עוסקים בתכונות של הגרפים, כמו מקבילות או חיתוך בין ישרים. בהוראת התחום הגאומטרי עוסקים בחפיפת משולשים, דמיון משולשים, תכונות ומשפטים הקשורים במשולשים שווי שוקיים או משולשים ישרי זווית. השילוב בין התחומים מוצע בפעילות זו באמצעות קישור בין תכונות היסוד של מערכת צירים מאונכת, לבין תכונות גיאומטריות של מרובעים ומשולשים. התלמידים נדרשים להתייחס לתכונות של גרפים, לאפיין באמצעותם מרובעים ומשולשים, למצוא נקודות חיתוך של ישרים, ולחשב אורכים, יחס בין אורכים, שטחים והיקפים. בפעילות נדרש גם שימוש במשפט פיתגורס.
לתלמיד בערבית أشكال رباعيّة في هيئة المحاور مهام شموليّة