Uncategorised


טיפול במתקשים- מנין ולאן? - ליאורה לינצ'בסקי, מאמר בעל"ה37

 


תוכנית המיצוי המיועדת לתלמידים המתקשים בלימוד מתמטיקה בחטיבת הביניים. 
תוכנית המיצוי בפיתוח וניהול היחידה לחקר חינוך מתמטי, האוניברסיטה העברית בירושליים בראשות פרופ' ליאורה לינצ'בסקי.
התוכנית מלווה בספרי קפ"ל.


המסלול הירוק של מתמטיקה משולבת במחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן.
באתר ספרי לימוד עם היקף מצומצם של נושאי הלימוד, המתאימים לתלמידים מתקשים לרמה ג' ומיצוי.


לקראת הבחירה המושכלת של ספר הלימוד מתוך המגוון הרחב, אתם מוזמנים לקרוא על הערכת ספרי לימוד.

תיאור: זוהי פעילות ראשונה שעוסקת במושגים: פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית. הפעילות מצמיחה אצל התלמיד את ההבנה ומובילה אותו להגדרה של המושגים. לפעילות מצורף יישומון.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  صندوق أدوات دالّة زوجيّة ودالّة فرديّة – قسم "ب “


תיאור: זוהי פעילות ראשונה שעוסקת במושגים: פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית. הפעילות מצמיחה אצל התלמיד את ההבנה ומובילה אותו להגדרה של המושגים. לפעילות מצורף יישומון.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  صندوق أدوات دالّة زوجيّة ودالّة فرديّة – قسم "أ"


תיאור: פעילות זו עוסקת במתיחה אנכית ובכיווץ אנכי של גרף של פונקציה. בהמשך לפעילות זו תוצע גם פעילויות העוסקת במתיחה אופקית ובכיווץ אופקי של גרף של פונקציה.

מטרות הפעילות הן:

    • להעמיק את ההבנה של הקשר בין גרף פונקציה לבין גרף הפונקציה המתקבל מהכפלת ערכי הפונקציה בקבוע.
    • לפתח "חוש לפונקציות".
    • לזהות ולנתח פונקציות וגרפים של פונקציות באופן איכותני.
    • להכיר ולהרחיב את מאגר הפעולות הנעשות על פונקציות.
    • ליצור שיח מתמטי סביב המושג מתיחה אנכית וכיווץ אנכי של גרף של פונקציה כתשתית להבנת מושגים באנליזה.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  صندوق أدوات تمدّد عامودي وتقلّص عامودي للرّسم البيانيّ للدالة

 


תיאור: הפעילות שבידינו מספקת הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי הפשוט של נגזרת הפונקציה y=lnx ומאפשרת לראות מדוע הנגזרת מיוצגת על ידי שבר, ומהו מקור ה- x במכנה.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  إلى مشتقّة الدّالّة


תיאור: פעילות זו היא אחת משתי פעילויות המובילות להבנת המקדם n k המופיע בנוסחת ברנולי. בפעילות הנוכחית מספר בעיות ספירה שזורעות את הזרעים לקראת הבנת המקדמים, מבלי לעסוק כלל בהסתברות.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית بعدّة طرق؟ نعدّ الإمكانيّات كتحضيرًا لقانون برنولينعدّ 


 

תיאור: זוהי פעילות ראשונה שמציגה את הפונקציות הלוגריתמיות ואת הגרפים שלהן באמצעות הקשר ביניהן לבין הפונקציות המעריכיות המתאימות להן. חלק זה עוסק בפונקציות הלוגריתמיות עם בסיס גדול מ-1.

הפעילות יכולה להתאים למפגש הראשון עם הלוגריתמים, עוד לפני העיסוק באלגברה שלהם. לחילופין, בכיתה שלמדה כבר על פעולות אלגבריות עם לוגריתמים הפעילות מתאימה למפגש הראשון עם הגרפים של הפונקציות הלוגריתמיות.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  إلى الخطوط البيانيّة للدّوال اللوغاريتميّة القسم "ب"


תיאור: זוהי פעילות ראשונה שמציגה את הפונקציות הלוגריתמיות ואת הגרפים שלהן באמצעות הקשר ביניהן לבין הפונקציות המעריכיות המתאימות להן. חלק זה עוסק בפונקציות הלוגריתמיות עם בסיס גדול מ-1.

הפעילות יכולה להתאים למפגש הראשון עם הלוגריתמים, עוד לפני העיסוק באלגברה שלהם. לחילופין, בכיתה שלמדה כבר על פעולות אלגבריות עם לוגריתמים הפעילות מתאימה למפגש הראשון עם הגרפים של הפונקציות הלוגריתמיות.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  إلى الخطوط البيانيّة للدّوال اللّوغاريتميّة - القسم الأوّل 

 


תיאור: פעילות זו הינה פעילות פתיחה לנושא המעגל בגיאומטריה אנליטית ומתאימה לכל רמות הלימוד 4,3 ו-5 יח"ל.
הפעילות עוסקת בהגדרת המעגל הקנוני x^2+y^2=R^2 ובמשוואת המעגל הכללית x-a)^2+(y-b)^2=R^2) כמקום גיאומטרי של כל הנקודות שמרחקן מנקודה מסוימת קבוע וממחישה הגדרה זו באמצעות סיפור מחיי היום-יום.
הגדרת המעגל נבנית יחד עם התלמידים מתוך סיפור מחיי היום יום ומתוך הבנה, התלמידים ממיינים דרך הסיפור נקודות שנמצאות על מעגל נתון, בתוך המעגל או מחוץ למעגל, רושמים משוואת מעגל על פי מרכזו ורדיוסו ומזהים מרכז ורדיוס של מעגל על פי משוואת המעגל.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית  معادلة الدّائرة


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos