ביחידה שלפניכם תמצאו הסברים ותרגילים לנושאים: פירמידה ישרה עם בסיס מלבני ומנסרה ישרה משולשת, בהתאם לתכנית הלימודים של 4 יח"ל עבור שאלון 035482. היחידה מתאימה גם לכיתה י"ב, 5 יח"ל.
ביחידה שני פרקים: פרק ראשון שמתייחס לפירמידה ופרק שני שמתייחס למנסרה.
כל פרק מחולק בתוכו, כך שניתן להתאים את השימוש לשלב בלמידה: הסברים, תזכורת למושגי יסוד, רכישת מיומנות של זיהוי זוויות, תרגול ותרגול מתקדם. לתרגילים מצורפות הנחיות לפתרון ו/או פתרונות מלאים. כמו כן משולבים בפרקים גם מבדקים מקוונים.
ניתן ללמוד את הנושא מתחילתו ועד סופו ברצף, וניתן גם להיעזר בחלקים בלבד.
החלוקה הפנימית היא:
פרק ראשון – פירמידה ישרה עם בסיס מלבני
חלק א – מושגי יסוד
חלק ב – ממקצועות הפירמידה לחישוב גדלים אחרים
חלק ג – מנתונים שונים אל מקצועות הפירמידה
חלק ד – תכנון שלבי העבודה בדרך לפתרון
חלק ה – הדרכה בפתרון בעיות בגרות
פרק שני – מנסרות ישרות משולשות
יחידת מבוא לפרק מנסרות
חלק א – מנסרה ישרה משולשת - מושגי יסוד
חלק ב – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים ישרי זווית ושווי שוקיים
חלק ג – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים ישרי זווית
חלק ד – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים שווי שוקיים
חלק ה – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים שווי צלעות
חלק ו – מנסרה ישרה משולשת - הדרכה בפתרון בעיות בגרות
תיאור: הפעילות עוסקת בשילוב בין מיומנויות וידע הקשור בצורות גאומטריות: חפיפה ודמיון משולשים, חישוב שטח, חישוב היקף, חישוב על פי משפט פיתגורס לבין ידע ומיומנויות מהתחום המספרי בהקשר של יחס והסתברות לבין ידע ומיומנויות מהתחום האלגברי בהקשר של הפונקציה הקווית.
حَوْل المثلّثات والمستطيلات أسئلة شموليّةأسئلة شموليّة
תיאור: הפעילות עוסקת בפונקציות קוויות וצורות גאומטריות שיוצרים הגרפים שלהן במערכת צירים. במסגרת ההוראה של הנושא 'פונקציה קווית' עוסקים בתכונות של הגרפים, כמו מקבילות או חיתוך בין ישרים. בהוראת התחום הגאומטרי עוסקים בחפיפת משולשים, דמיון משולשים, תכונות ומשפטים הקשורים במשולשים שווי שוקיים או משולשים ישרי זווית. השילוב בין התחומים מוצע בפעילות זו באמצעות קישור בין תכונות היסוד של מערכת צירים מאונכת, לבין תכונות גיאומטריות של מרובעים ומשולשים. התלמידים נדרשים להתייחס לתכונות של גרפים, לאפיין באמצעותם מרובעים ומשולשים, למצוא נקודות חיתוך של ישרים, ולחשב אורכים, יחס בין אורכים, שטחים והיקפים. בפעילות נדרש גם שימוש במשפט פיתגורס.
לתלמיד בערבית أشكال رباعيّة في هيئة المحاور مهام شموليّة
תיאור: הפעילות עוסקת בפתרון שאלות תנועה בדרך גרפית תוך שילוב בין הנושאים: פונקציה קווית, יחס, חפיפת משולשים ודמיון משולשים. הפעילות עוסקת בגרפים המתארים מרחק מנקודת יציאה כפונקציה של זמן. בגרפים אלה משמעות השיפוע היא מהירות. כשמדובר בשני גרפים במערכת צירים אחת מבחינים בין מקרים בהם מתוארת יציאה מאותו מקום בהפרש זמנים או יציאה ממקומות שונים באותו זמן או בהפרש זמנים. הפתרונות הנדרשים מבוססים על הבנה ולא על טכניקה אלגברית.
حركة في الشوارع أسئلة شموليّةأسئلة شموليّة