ביחידה שלפניכם תמצאו הסברים ותרגילים לנושאים: פירמידה ישרה עם בסיס מלבני ומנסרה ישרה משולשת, בהתאם לתכנית הלימודים של 4 יח"ל עבור שאלון 035482. היחידה מתאימה גם לכיתה י"ב, 5 יח"ל.
ביחידה שני פרקים: פרק ראשון שמתייחס לפירמידה ופרק שני שמתייחס למנסרה.
כל פרק מחולק בתוכו, כך שניתן להתאים את השימוש לשלב בלמידה: הסברים, תזכורת למושגי יסוד, רכישת מיומנות של זיהוי זוויות, תרגול ותרגול מתקדם. לתרגילים מצורפות הנחיות לפתרון ו/או פתרונות מלאים. כמו כן משולבים בפרקים גם מבדקים מקוונים.
ניתן ללמוד את הנושא מתחילתו ועד סופו ברצף, וניתן גם להיעזר בחלקים בלבד.
החלוקה הפנימית היא:
פרק ראשון – פירמידה ישרה עם בסיס מלבני
חלק א – מושגי יסוד
חלק ב – ממקצועות הפירמידה לחישוב גדלים אחרים
חלק ג – מנתונים שונים אל מקצועות הפירמידה
חלק ד – תכנון שלבי העבודה בדרך לפתרון
חלק ה – הדרכה בפתרון בעיות בגרות
פרק שני – מנסרות ישרות משולשות
יחידת מבוא לפרק מנסרות
חלק א – מנסרה ישרה משולשת - מושגי יסוד
חלק ב – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים ישרי זווית ושווי שוקיים
חלק ג – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים ישרי זווית
חלק ד – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים שווי שוקיים
חלק ה – מנסרה ישרה שבסיסיה הם משולשים שווי צלעות
חלק ו – מנסרה ישרה משולשת - הדרכה בפתרון בעיות בגרות
ביחידה שלפניכם תמצאו הסברים ותרגילים לכל הנושאים הקשורים לסדרה החשבונית ברמת 4 יח"ל.
ניתן ללמוד את הנושא מתחילתו ועד סופו ברצף, וניתן גם להיעזר בחלקים בלבד.
החלוקה הפנימית של היחידה היא:
חלק א – הגדרה ומושגי יסוד
חלק ב – סכום האיברים בסדרה חשבונית
חלק ג – הגדרת סדרה באמצעות כלל נסיגה
חלק ד – סדרה חשבונית – שאלות מבחינות בגרות ושאלות דמויות בגרות
חלק ה – פתרונות והערות לשאלות מבחינות בגרות
שאלוני בגרות:
שאלות קצרות:
75 שאלות קצרות לתרגול וחידוד ההבנה
דוגמאות לשאלונים לתכנית החדשה - חדש!
5 יחידות
4 יחידות
תיאור: פעילות זו מובילה את התלמידים, צעד אחר צעד, אל הנגזרת של פונקציית השורש הריבועי.
הפעילות "אל גרף הפונקציה y=√x" זרעה את הזרעים להבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי והענף החיובי של גרף הפונקציה y=x^2 מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים.
פעילות זו מרחיבה את הרעיון, ומדגישה את העובדה שגם המשיקים לגרפים של הפונקציות, בנקודות מתאימות, מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים, ולכן שיפועי המשיקים לשני הגרפים בנקודות אלה הם מספרים הופכיים.
הפעילות מלווה ביישומון המספק הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי של הנגזרת.
תיאור: פעילות זו מציגה את פונקציית השורש הריבועי ואת הגרף שלה באמצעות הקשר בין פונקציה זו לבין הענף החיובי של הפונקציה y=x^2. ההיכרות עם הקשרים בין שתי הפונקציות האלה זורעת זרעים לקראת פעילות המשך, העוסקת בין הנגזרות של שתי הפונקציות האלה.
מטרה מרכזית של הפעילות היא לפתח את ההבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי מתקבל מגרף הפונקציה y=x^2 באמצעות החלפת תפקידי הצירים. הבנה זו תוביל, בהמשך, בפעילות שתעסוק בנגזרת של פונקציית השורש הריבועי, להבנה שהשיפועים של פונקציות אלה, בנקודות מתאימות, הם מספרים הופכיים.
בפעילות משולבים יישומון ושני אמצעי המחשה נוספים.
לתלמיד בערבית نحو الخطّ البيانيّ للدّالّة
תיאור: פעילות זו עוסקת בפונקציות הופכיות לפונקציות פולינומיות בלבד המוגדרות לכל x.
הפונקציה (g (x המתקבלת מהפונקציה (f(x על ידי ביצוע הפעולה: (g(x) = 1/ f(x נקראת פונקציה הופכית לפונקציה (f(x.
התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים וישמשו אותם גם בפונקציות אחרות בהמשך לימודיהם וכן יניחו בסיס להבנה של מושגים שיילמדו בהמשך ובמיוחד אסימפטוטות אנכיות. מטרות הפעילות: להעמיק את ההבנה של הקשר בין גרף פונקציה פולינומית לבין גרף הפונקציה ההופכית לה, לפתח "חוש לפונקציות", לזהות ולנתח פונקציה הופכית באופן איכותני, להכיר ולהרחיב את מאגר הפונקציות והפונקציות ההופכיות להן, ליצור שיח מתמטי סביב מושג הפונקציה ההופכית כתשתית להבנת מושגים באנליזה.
לתלמיד בערבית صندوق الأدوات دالّة عكسيّة- قسم "أ"
תיאור: פעילות זו הינה פעילות פתיחה לנושא המעגל בגיאומטריה אנליטית ומתאימה לכל רמות הלימוד 4,3 ו-5 יח"ל.
הפעילות עוסקת בהגדרת המעגל הקנוני x^2+y^2=R^2 ובמשוואת המעגל הכללית x-a)^2+(y-b)^2=R^2) כמקום גיאומטרי של כל הנקודות שמרחקן מנקודה מסוימת קבוע וממחישה הגדרה זו באמצעות סיפור מחיי היום-יום.
הגדרת המעגל נבנית יחד עם התלמידים מתוך סיפור מחיי היום יום ומתוך הבנה, התלמידים ממיינים דרך הסיפור נקודות שנמצאות על מעגל נתון, בתוך המעגל או מחוץ למעגל, רושמים משוואת מעגל על פי מרכזו ורדיוסו ומזהים מרכז ורדיוס של מעגל על פי משוואת המעגל.
תיאור: זוהי פעילות ראשונה שמציגה את הפונקציות הלוגריתמיות ואת הגרפים שלהן באמצעות הקשר ביניהן לבין הפונקציות המעריכיות המתאימות להן. חלק זה עוסק בפונקציות הלוגריתמיות עם בסיס גדול מ-1.
הפעילות יכולה להתאים למפגש הראשון עם הלוגריתמים, עוד לפני העיסוק באלגברה שלהם. לחילופין, בכיתה שלמדה כבר על פעולות אלגבריות עם לוגריתמים הפעילות מתאימה למפגש הראשון עם הגרפים של הפונקציות הלוגריתמיות.
לתלמיד בערבית إلى الخطوط البيانيّة للدّوال اللّوغاريتميّة - القسم الأوّل
![]()