לפניכם משימות בנושאים שונים, המתפתחות מתוך "שאלות קצרות". השאלה הקצרה מהווה נקודת התחלה לשיעור שלם המתפתח ממנה. המשימות מתאימות לחידוד והעמקה של ההבנה במהלך הלמידה של הנושא, או לקראת בחינה, לצורך חזרה.
תיאור: לפניכם שאלה שעוסקת בפונקציית מנה, נגזרתה, והקשר ביניהן. בהמשך מופיעות שאלות העוסקות בפונקציות מנה נוספות, פעולות אלמנטריות על הפונקציות והקשר לגרף הנגזרת.
תיאור: לפניכם שאלה קצרה ושאלות המתפתחות ממנה, העוסקות בקשר בין גרף של פולינום לבין גרף הנגזרת שלו. בכל הפעילות ההתייחסות היא לייצוג הגרפי בלבד ללא ביטויים אלגבריים. השאלה הקצרה עוסקת בפונקציות ריבועיות, שאלות ההעמקה מתייחסות לפולינומים ממעלות גבוהות יותר.
תיאור: לפניכם שאלה קצרה ושאלות העמקה המתפתחות ממנה העוסקות בהתאמה בין ביטויים של פולינומים לבין סקיצות של הגרפים שלהם, באמצעות חקירה איכותנית של הצגת הפולינום כמכפלה של גורמים לינאריים. בשאלות ההעמקה נדרשת מהתלמיד המיומנות של פירוק לגורמים.
תיאור: לפניכם שאלה קצרה העוסקת בקשר בין גרף פונקציה לגרף הנגזרת תוך התמקדות במציאת משיקים לפונקציה באמצעות גרף הנגזרת. המשימה אינה מכילה ביטויים אלגבריים, כך שאין צורך בטכניקה אלגברית של גזירה.
תיאור: לפניכם שאלה קצרה ומשימות מתפתחות ממנה העוסקת בסרטוט סקיצות של פונקציות מנה של פולינומים – פונקציות רציונליות. הסרטוט מתבצע באמצעות חקירה איכותנית על סמך הפירוק לגורמים של המונה והמכנה, כך שמתקבל מידע לגבי מאפסי הפונקציה, האסימפטוטות שלה המאונכות לצירים ותחומי החיוביות והשליליות שלה. כל הפונקציות בפעילות זו הן פונקציות מנה של פולינומים שניתנים לפירוק כמכפלות של גורמים ליניאריים.
תיאור: לפניכם שאלה קצרה ומשימות מתפתחות ממנה, העוסקות בסרטוט סקיצות של פולינומים באמצעות חקירה איכותנית. השאלות עוסקות רק בפולינומים המתפרקים למכפלות של גורמים לינאריים. מהצגת הפולינום כמכפלה נבחן הקשר לתחומי החיוביות והשליליות של הפולינום.
מטרת הפעילויות להציג את מושג ״קצב שינוי״ כהכנה לקראת מושג הנגזרת בתוך הקשר מציאותי.
מילוי כלים
הפעילות עוסקת במושגים: קצב שינוי, מהירות ממוצעת ומהירות רגעית ובקשרים ביניהם. מטרת הפעילות להתייחס למושג קצב שינוי ללא התייחסות למושג הנגזרת, כדי לאפשר, בהמשך, להעמיק את ההבנה של מושג הנגזרת. קצב שינוי של כמות בנקודת זמן מסויימת שווה לערך הנגזרת של הפונקציה המתארת את הכמות באותה נקודת זמן. מתאים לשלב את הפעילות לפני הוראת הפרק על הנגזרת, בשלב שבו אנחנו מפתחים את האינטואיציה להתייחסות לקצב שינוי של כמות בנקודת זמן נתונה.
הפעילות מאפשרת לדון בהיבטים שונים של קצב שינוי מבלי להישען על ביטויים אלגבריים.
הליכה על החוף
מטרת הפעילות היא להציג את המושג 'קצב שינוי', כהכנה לקראת מושג הנגזרת, בתוך הקשר מציאותי מוכר של הליכה, מהירות ממוצעת ומהירות רגעית, זאת כדי לפתח תפיסה של המהירות כקצב השינוי של אורך דרך. בשאלות עצמן, כמו בהסברים במדריך למורה נעשה שימוש במושג זה בשפת הדיבור ללא שימוש בביטויים אלגבריים והמושג נגזרת.
תיאור: דיון מדויק באוסף הגדרות לכיד (קוהרנטי) למושגים: תחום עליה או תחום ירידה, ו- עליה בנקודה או ירידה בנקודה.
במצגת מופיעות דוגמאות לפונקציות עבורן הדיון מחדד את הצורך בהגדרות המדויקות.
מקור: הרצאה של ד"ר חמוטל דוד מתוך יום עיון למורי חט"ע מטעם מחוז חיפה ומרכז המורים שהתקיים ב- 27.03.2019.
יישומון מלווה למאמר: מגיאומטריה לאלגברה ובחזרה – המקרה של מקומות גיאומטרייםכתבה: אנא וקנין.מדור: במבט נוסף.
תקציר: המאמר דן בהוראת הנושא גאומטריה אנליטית בכיתות י"ב ברמת 5 יחידות לימוד מנקודת מבט מקשרת. במאמר מוצעות, בליווי דוגמאות ויישומונים דינמיים, דרכים להתבונן בבעיות דרך עדשת הגאומטריה האוקלידית, הן כדי לשער, לפני התהליך האלגברי, מהו המקום הגאומטרי שעתיד להתקבל, והן במטרה לפרש, בסיום התהליך, את התוצאה שהתקבלה.מקור: על"ה 58 תש"ף, 2020.
![]()