תיאור: פעילות זו מובילה את התלמידים, צעד אחר צעד, אל הנגזרת של פונקציית השורש הריבועי.
הפעילות "אל גרף הפונקציה y=√x" זרעה את הזרעים להבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי והענף החיובי של גרף הפונקציה y=x^2 מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים.
פעילות זו מרחיבה את הרעיון, ומדגישה את העובדה שגם המשיקים לגרפים של הפונקציות, בנקודות מתאימות, מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים, ולכן שיפועי המשיקים לשני הגרפים בנקודות אלה הם מספרים הופכיים.
הפעילות מלווה ביישומון המספק הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי של הנגזרת.
תיאור: פעילות זו מציגה את פונקציית השורש הריבועי ואת הגרף שלה באמצעות הקשר בין פונקציה זו לבין הענף החיובי של הפונקציה y=x^2. ההיכרות עם הקשרים בין שתי הפונקציות האלה זורעת זרעים לקראת פעילות המשך, העוסקת בין הנגזרות של שתי הפונקציות האלה.
מטרה מרכזית של הפעילות היא לפתח את ההבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי מתקבל מגרף הפונקציה y=x^2 באמצעות החלפת תפקידי הצירים. הבנה זו תוביל, בהמשך, בפעילות שתעסוק בנגזרת של פונקציית השורש הריבועי, להבנה שהשיפועים של פונקציות אלה, בנקודות מתאימות, הם מספרים הופכיים.
בפעילות משולבים יישומון ושני אמצעי המחשה נוספים.
לתלמיד בערבית نحو الخطّ البيانيّ للدّالّة
תיאור: פעילות זו עוסקת בפונקציות הופכיות לפונקציות פולינומיות בלבד המוגדרות לכל x.
הפונקציה (g (x המתקבלת מהפונקציה (f(x על ידי ביצוע הפעולה: (g(x) = 1/ f(x נקראת פונקציה הופכית לפונקציה (f(x.
התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים וישמשו אותם גם בפונקציות אחרות בהמשך לימודיהם וכן יניחו בסיס להבנה של מושגים שיילמדו בהמשך ובמיוחד אסימפטוטות אנכיות. מטרות הפעילות: להעמיק את ההבנה של הקשר בין גרף פונקציה פולינומית לבין גרף הפונקציה ההופכית לה, לפתח "חוש לפונקציות", לזהות ולנתח פונקציה הופכית באופן איכותני, להכיר ולהרחיב את מאגר הפונקציות והפונקציות ההופכיות להן, ליצור שיח מתמטי סביב מושג הפונקציה ההופכית כתשתית להבנת מושגים באנליזה.
לתלמיד בערבית صندوق الأدوات دالّة عكسيّة- قسم "أ"
![]()