הפעילות עוסקת בגילוי תופעות מספריות בדפים מתוך לוח השנה, ומציאת הסברים לתופעות המתגלות. הפעילות מתאימה לכיתות ז-ח כתרגול מיומנויות אלגבריות. חלק מהתופעות המספריות בדף של לוח שנה קשורות לממוצעים, ולכן מאפשרות דיון גם בתכונות הממוצע.
כל חלק של הפעילות מתחיל עם משימות שבהן התלמידים מגלים תופעות מספריות באופן מודרך, ובהמשכו הם מוזמנים לגלות תופעות מספריות נוספות בעצמם ולהסבירן. הצורך בטכניקה האלגברית מתעורר תוך כדי חיפוש הסבר לטענות וניסיון לענות על השאלה "למה זה כך?", והתלמידים חווים את כוחה של האלגברה בהסבר של תופעות. כיוון שתופעות רבות אפשר להסביר ביותר מדרך אחת נוצרת הזדמנות להפנות את תשומת לב התלמידים לבחירה יעילה של משתנה.
הפעילות מתאימה לתלמידים ברמות שונות - כל אחד יכול לגלות דברים מפתיעים. מומלץ לערוך את הפעילות בקבוצות.
הפעילות עוסקת בגילוי תופעות מספריות בדפים מתוך לוח השנה, ומציאת הסברים לתופעות המתגלות. הפעילות מתאימה לכיתה ט כתרגול מיומנויות אלגבריות הכוללות את חוק הפילוג המורחב.הפעילות מתחילה עם משימות שבהן התלמידים מגלים תופעות מספריות באופן מודרך, ובהמשכה הם מוזמנים לגלות תופעות מספריות נוספות בעצמם ולהסבירן.
הפעילות מתאימה לעבודה בקבוצות. בקבוצות עולים רעיונות של תלמידים רבים יותר והסיכוי שיעלה הרעיון להיעזר באלגברה להסבר תופעות גדול יותר. מתאים לעשות עצירות לדיוני ביניים. בפרט חשוב לעצור ולהראות דרכי פתרון לפני השלב האחרון שבו התלמידים מוזמנים לגלות תופעות מספריות בעצמם.
משימות אוריינות מתוקשבות באתר משרד החינוך:
![]()