דוגמאות לשאלות דמויות בגרות - שאלון 035582
תיאור: זהו קובץ מתעדכן של שאלות קצרות מאד בנושאים השייכים לשאלון 571. השאלות מיועדות לחידוד ההבנה ולבחינת יכולת ההפעלה של מיומנויות יסודיות. בתוכנית הלימודים החדשה נכללת בבחינת הבגרות שאלה שמורכבת מסעיפים כאלה, בלתי תלויים זה בזה.
שאלות קצרות (תשפ"ד) לפי נושאים:
תיאור: ביחידה זו נציג את המבנה ואת העקרונות של שיטת ההוכחה באינדוקציה מתמטית, נצביע על הדגשים הנדרשים בהוראת הנושא, על סוגי הטענות שיוצגו בפני התלמידים במסגרת תוכנית הלימודים ועל האתגרים הלוגיים והאלגבריים שמעלה העיסוק בנושא. בצד אלה, נציע מהלך הוראה שנועד להוביל לבניית הבנה שלמה ככל האפשר של תהליך ההוכחה באינדוקציה מתמטית. כל פרק מתחיל בהסבר תיאורטי ודוגמה פתורה, אחת לפחות. בהמשך מופיעים תרגילים.
תיאור: משימה המקשרת בין ייצוג נתונים בטבלת ערכים לבין ייצוגם בגרף. היא מזמנת עיסוק במושג "כדאיות" בהקשר של נקודת מקסימום בגרף.
תיאור: המשימה עוסקת בקריאת גרפים המתארים אימוני ריצה – מרחק במטרים לעומת זמן בדקות. גרף אחד מחולק למקטעים, הנבדלים ביניהם בקצב השינוי של המרחק, שני גרפים אחרים הם בעלי קצב שינוי קבוע – ישרים. התלמידים נדרשים לפרש את המשמעות של המקטעים השונים בגרף הראשון ולהשוות בין שלושת הגרפים, כאשר הם מוצגים באותה מערכת צירים.
תיאור: המשימה עוסקת בהשוואה בין שתי דרכים לחישוב ציונים, המיוצגות באמצעות ייצוג מילולי וייצוג גרפי. התלמידים נדרשים להשוות בין נתונים שמתקבלים מקריאת הגרפים. אין במשימה התייחסות לביטוי האלגברי של כל גרף.
תיאור: המשימה מתייחסת למרחקים שבין כדור הארץ לכוכבי הלכב מאדים, נוגה וחמה. המשימה משלבת שימוש ביישומון שמדגים את התנועה המעגלית (בקירוב) של ארבעת הכוכבים במערכת השמש וקריאת גרף המתאר את המרחקים של מאדים, נוגה וחמה מכדור הארץ. זו הזדמנות להרחבת ידע תוך תרגול קריאת גרפים.
תיאור: משימה המתייחסת לקריאת גרף של מרחק מנקודת יציאה לפי זמן. הגרף בנוי מקטעים ישרים, כלומר – קטעים של פונקציות קוויות.
לפניכם יחידת לימוד העוסקת בקריאת גרפים ומיועדת לתלמידי כיתות ח' ו-ט'. המשימות עוסקות בנושאים שונים, בחלקן מכילות יישומונים.
להלן סדר הפעילויות המתאים לעבודה באמצעות היחידה:
תיאור: אוסף משימות העוסק בפתרון שאלות מילוליות המיועדות לתלמידי כיתה ז'. המשימות מדורגות בחלקן ומאפשרות שיח ופתרון אריתמטי (חשבוני) בהמשך למיומנויות שנלמדו בביה"ס היסודי, כך שכל תלמיד בכיתה ז' יוכל להתמודד עימן, גם אם טרם השיג שליטה במיומנויות האלגבריות הנדרשות לפתרון.