הפעילות עוסקת בגילוי תופעות מספריות בדפים מתוך לוח השנה, ומציאת הסברים לתופעות המתגלות. הפעילות מתאימה לכיתה ט כתרגול מיומנויות אלגבריות הכוללות את חוק הפילוג המורחב.הפעילות מתחילה עם משימות שבהן התלמידים מגלים תופעות מספריות באופן מודרך, ובהמשכה הם מוזמנים לגלות תופעות מספריות נוספות בעצמם ולהסבירן.
הפעילות מתאימה לעבודה בקבוצות. בקבוצות עולים רעיונות של תלמידים רבים יותר והסיכוי שיעלה הרעיון להיעזר באלגברה להסבר תופעות גדול יותר. מתאים לעשות עצירות לדיוני ביניים. בפרט חשוב לעצור ולהראות דרכי פתרון לפני השלב האחרון שבו התלמידים מוזמנים לגלות תופעות מספריות בעצמם.
הפעילות עוסקת בגילוי תופעות מספריות בדפים מתוך לוח השנה, ומציאת הסברים לתופעות המתגלות. הפעילות מתאימה לכיתות ז-ח כתרגול מיומנויות אלגבריות. חלק מהתופעות המספריות בדף של לוח שנה קשורות לממוצעים, ולכן מאפשרות דיון גם בתכונות הממוצע.
כל חלק של הפעילות מתחיל עם משימות שבהן התלמידים מגלים תופעות מספריות באופן מודרך, ובהמשכו הם מוזמנים לגלות תופעות מספריות נוספות בעצמם ולהסבירן. הצורך בטכניקה האלגברית מתעורר תוך כדי חיפוש הסבר לטענות וניסיון לענות על השאלה "למה זה כך?", והתלמידים חווים את כוחה של האלגברה בהסבר של תופעות. כיוון שתופעות רבות אפשר להסביר ביותר מדרך אחת נוצרת הזדמנות להפנות את תשומת לב התלמידים לבחירה יעילה של משתנה.
הפעילות מתאימה לתלמידים ברמות שונות - כל אחד יכול לגלות דברים מפתיעים. מומלץ לערוך את הפעילות בקבוצות.
הפעילות "כמה זה עולה לנו?" מובילה את התלמידים צעד אחר צעד, באמצעות הקשרים מציאותיים, להבנת הפעולות שנעשות בעת פתרון מערכת משוואות בשיטת השוואת המקדמים.
שני החלקים הראשונים מתאימים לשמש כפעילויות פתיחה לנושא "פתרון מערכת משוואות לינאריות בשני משתנים בשיטת השוואת המקדמים". מטרת הפעילות היא לאפשר לתלמידים לגלות את השיטה בעצמם, צעד אחר צעד, באמצעות סדרה של בעיות מציאותיות מדורגות.
החלק השלישי מתאים להפעלה לאחר שני החלקים הראשונים, הוא מכיל משימה של חיבור בעיות למערכות של משוואות – משימה הפוכה למשימה השגרתית של חיבור מערכת משוואות לפתרון בעיה, ובכך מעמיק עוד את ההבנה.
חלק א'
חלק ב'
חלק ג' (משוואות מספרות)
תיאור: הפעילות מזמנת חיפוש חוקיות בסדרות של מבנים גיאומטריים, מדגישה את המגוון הרחב של נקודות המבט ותומכת בפיתוח ההבנה של המושגים: משתנה, ביטוי אלגברי, סדרה, איבר בסדרה, מקום בסדרה.
תיאור: הפעילות המוצעת מכילה משוואות מסוגים שונים, ומשימות מיון שלהן, כמו גם בעיות מילוליות קצרות ומשימת מיון שלהן. משימות המיון מזמנות התבוננות לאחר מעשה, כלומר לאחר הפיתרון, ובכך מאפשרות את העמקת ההבנה. במשימה 3 חלקים. ניתן להפעילם ב-3 שיעורים שונים. שני החלקים הראשונים עוסקים במיון משוואות, החלק השלישי עוסק במיון בעיות מילוליות פשוטות, הנפתרות באמצעות משוואות פשוטות.
דוגמאות לשאלות דמויות בגרות - שאלון 035582
תיאור: זהו קובץ של שאלות קצרות מאד בנושאים השייכים לשאלון 571. השאלות מיועדות לחידוד ההבנה ולבחינת יכולת ההפעלה של מיומנויות יסודיות. בתוכנית הלימודים החדשה נכללת בבחינת הבגרות שאלה שמורכבת מסעיפים כאלה, בלתי תלויים זה בזה.
שאלות קצרות (תשפ"ד) לפי נושאים:
תיאור: ביחידה זו נציג את המבנה ואת העקרונות של שיטת ההוכחה באינדוקציה מתמטית, נצביע על הדגשים הנדרשים בהוראת הנושא, על סוגי הטענות שיוצגו בפני התלמידים במסגרת תוכנית הלימודים ועל האתגרים הלוגיים והאלגבריים שמעלה העיסוק בנושא. בצד אלה, נציע מהלך הוראה שנועד להוביל לבניית הבנה שלמה ככל האפשר של תהליך ההוכחה באינדוקציה מתמטית. כל פרק מתחיל בהסבר תיאורטי ודוגמה פתורה, אחת לפחות. בהמשך מופיעים תרגילים.
תיאור: משימה המקשרת בין ייצוג נתונים בטבלת ערכים לבין ייצוגם בגרף. היא מזמנת עיסוק במושג "כדאיות" בהקשר של נקודת מקסימום בגרף.
תיאור: המשימה עוסקת בקריאת גרפים המתארים אימוני ריצה – מרחק במטרים לעומת זמן בדקות. גרף אחד מחולק למקטעים, הנבדלים ביניהם בקצב השינוי של המרחק, שני גרפים אחרים הם בעלי קצב שינוי קבוע – ישרים. התלמידים נדרשים לפרש את המשמעות של המקטעים השונים בגרף הראשון ולהשוות בין שלושת הגרפים, כאשר הם מוצגים באותה מערכת צירים.