ש"י חדש – חומרי למידה במתמטיקה ברמה של שלוש יחידות לימוד לפי תוכנית חדשה
צוות הפרויקט:
פרופ' אברהם הרכבי, ד"ר נורית הדס
תקציר:
להלן חומרי למידה במתמטיקה לכיתה י' ברמה של שלוש יחידות לימוד מותאמים לתכנית החדשה של משרד החינוך.
לפניכם שלשה אשכולות: "אשכול מדעי חברתי", "אשכול התמצאות במישור ובמרחב" ו- "אשכול כלכלי פיננסי".
כל אשכול כולל הצגת הנושאים (באמצעות בעיות ודיונים) ותרגול.
הגרסה הנוכחית היא לניסוי והיא מוצעת ללא עלות למורים, תלמידים ומורי מורים.
תיאור: פעילות זו עוסקת בשיקופים של פונקציות ביחס לציר ה-x וביחס לציר ה-y. לתלמידים מוצגות שתי מכונות המבצעות את השיקופים. עליהם לחקור את התכונות שנשארות ואת התכונות שמשתנות תחת כל אחד מהשיקופים. לפעילות מצורף יישומון, בו אפשר להחליף פונקציות ולראות את השיקופים שלהן בעזרת סימון – "הראה גרף הפלט" או בעזרת סימון עקבות. התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים, כך שיוכלו להשתמש בהן עבור פונקציות אחרות. הפעילות מניחה בסיס גם להבנה של המושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.
מומלץ לבצע פעילות זו אחרי פעילות הפתיחה "פונקציות מבעד למראה - שיקופים" המופיעה באתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי.
לתלמיד בערבית صندوق الأدوات انعكاسات
תיאור: פעילות זו מציגה את פונקציית השורש הריבועי ואת הגרף שלה באמצעות הקשר בין פונקציה זו לבין הענף החיובי של הפונקציה y=x^2. ההיכרות עם הקשרים בין שתי הפונקציות האלה זורעת זרעים לקראת פעילות המשך, העוסקת בין הנגזרות של שתי הפונקציות האלה.
מטרה מרכזית של הפעילות היא לפתח את ההבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי מתקבל מגרף הפונקציה y=x^2 באמצעות החלפת תפקידי הצירים. הבנה זו תוביל, בהמשך, בפעילות שתעסוק בנגזרת של פונקציית השורש הריבועי, להבנה שהשיפועים של פונקציות אלה, בנקודות מתאימות, הם מספרים הופכיים.
בפעילות משולבים יישומון ושני אמצעי המחשה נוספים.
לתלמיד בערבית نحو الخطّ البيانيّ للدّالّة
תיאור: פעילות זו מובילה את התלמידים, צעד אחר צעד, אל הנגזרת של פונקציית השורש הריבועי.
הפעילות "אל גרף הפונקציה y=√x" זרעה את הזרעים להבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי והענף החיובי של גרף הפונקציה y=x^2 מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים.
פעילות זו מרחיבה את הרעיון, ומדגישה את העובדה שגם המשיקים לגרפים של הפונקציות, בנקודות מתאימות, מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים, ולכן שיפועי המשיקים לשני הגרפים בנקודות אלה הם מספרים הופכיים.
הפעילות מלווה ביישומון המספק הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי של הנגזרת.
ההרשמה לכנס כוללת מילוי פרטים אישיים ותשלום בטופס מקוון.
אנא הקדימו להירשם.
דמי ההרשמה לכנס - 50 ₪.
דמי ההרשמה כוללים השתתפות בהרצאות ובסדנאות, כיבוד לאורך היום וארוחת צהרים.
ההרשמה המוקדמת והתשלום עד יום ה' 30.5.2019.
לאחר מכן, אפשר יהיה להירשם ולשלם ביום הכנס. דמי ההרשמה ביום הכנס - 80 ₪ במזומן או בצ'ק.
שעות המושבים 11:20-13:00
חדרים |
סבב 1 (11:20-11:50) | סבב 2 (11:55-12:25) | סבב 3 (12:30-13:00) |
אודיטוריום יו"ר: שולה ויסמן |
רואים שקוף- פעילויות פתיחה להצמחת מושגים מתמטיים חדשים: |
||
גלריה (סמוך לאודיטוריום) יו"ר: עדי אדלשטיין |
|
אילאיל בורדה, רעות רון-דהן וחברים בקהילות מועדון ה- 5 |
|
ראשונים (מרכז ראשונים) יו"ר: איריס אריאלי |
קסם בלימודי הגאומטריה FULLPROOF חיים בלין, אורי ברקאי, ענת פרנקו וטל עינת |
מג'דולין ח'יזראן |
ממאמר למערך: ממאמר "מדף" לתרגיל "נחטף" עינב איזיקוביץ'-עודי, עודד דהרי ואלינה ארביטמן |
חבצלת (מרכז ראשונים) יו"ר: אוסנת בורשטיין |
אינה ולטמן |
הוראת ולמידת האלגברה דרך אריחים- "Algebra Tiles" נוהא סמארה |
|
יערה (מרכז ראשונים) יו"ר: אירית בן עמי |
טעות התלמיד כמקור ליצירתיות המורה גיורא אפשטיין |
איציק מגריסו וגלינה צ'רניאבסקי |
שילוב בעיות היי-טק אותנטיות בשיעורי המתמטיקה בתיכון אורטל ניצן, דורון אורנשטיין וזהבית כהן
|
אורן (מרכז אילנות) יו"ר: מרב פוגל |
סדנת חידות הטנגרם- גישה חדשה לפאזל הקלאסי דוד גודמן |
משימות עשירות במתמטיקה במערכת להערכה מעצבת (המרא"ה) לתלמידים ברמות לימוד שונות יוליה בגדדי, רחל גוטובסקי ורחל הס גרין |
|
ערבה (מרכז אילנות) יו"ר: פאתנה מרג'יה |
תוכנית הלימודים לחטיבת הביניים: התבוננות בנושאים מרכזיים מזוויות שונות |
יעל אדמובסקי ואהובה גוטמן |
|
תמר (מרכז אילנות) יו"ר: רוחמה ויונטה |
למידה פעילה בשיעורי מתמטיקה - |
תיאור: פעילות הפתיחה שלפניכם מפגישה את התלמידים, באמצעות שתי "מכונות" עם שתי טרנספורמציות פשוטות: האחת מבצעת, לכל נקודה על הגרף, שיקוף ביחס לציר ה-x, האחרת מבצעת שיקוף ביחס לציר ה-y. מבחינה אלגברית: האחת מתאימה לכל מספר את המספר הנגדי לזה המותאם בפונקציה המקורית, האחרת מתאימה לכל מספר את המספר שמותאם בפונקציה המקורית למספר הנגדי שלו.
מטרת הפעילות היא פיתוח יכולת זיהוי של גרף שהתקבל מהפעלה של שיקוף ביחס לאחד הצירים והתאמת הקשר האלגברי המתאים. העיסוק והדיון בתכונות הנשמרות והמשתנות בעקבות ההפעלה של כל אחת מהטרנספורמציות הנ"ל מעמיקים את ההבנה של מושג הפונקציה. לשיקול המורה קישור למושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.
לפעילות מצורפים יישומונים.
לתלמיד בערבית دوال عبر المرآة إنعكاسات نسبةً للمحاور
ה. הכדורגל במונדיאל
תקציר | האם הכדורגל הוא עגול? |
בערבית
צפו בסרטון המציג עיצובים שונים של הכדורגל במונדיאל והקשר המיוחד שלהם למתמטיקה