כיתה: ז-י"ב
תיאור: הפיצוח מוקדש באהבה למורי ולתלמידי המתמטיקה, בפעילות קצת אחרת העוסקת בצורה ההנדסית ממנה
מורכב האיור המוכר של הלב. בפעילות יש צורך בהכרת המצולעים והמעגל ובחישוב שטחיהם.
כיתה: ז-י"ב
תיאור: הפיצוח עוסק בחקירת תהליכי גידול מעריכי. ניתן לשלב בלימוד סדרה הנדסית או בבעיות גדול ודעיכה.
כיתה: ז-ט'
תיאור: הפיצוח עוסק בבעיות מתמטיות מילוליות בנושא הישר העשויות לעורר דיון בערכים חברתיים כגון
עזרה הדדית, חברות, חסכון ועוד.
הבעיות עוסקות במשוואת הישר, באי שוויונות בין ישרים ומציאת נקודות חיתוך בין ישרים, בשילוב יישומים דינאמיים.
הפעילויות פותחו ועובדו על פי- שילוב החינוך לערכים בהוראת המתמטיקה, ד"ר יעל אדרי ("שער-חם", 2008)
תודות ליעל על תרומתה ושיתוף הפעולה.
כיתה: ט-י
תיאור: בעיית חקר של בניית מרובעים בעלי שטחים שווים, המוצגת בהקשר חברתי.
הפעילות בגיאומטריה בנויה באופן הדרגתי, כוללת יישום דינאמי, התמוך בחקירה לאיסוף נתונים.
מערך שיעור מאת איה שטיינר על מתמטיקאים יהודיים שפעלו לפני ובעת מלחמת העולם השנייה,
על פועלם ועל קורותיהם בשל עליית הנאצים לשלטון.
גאורג פיק (1859-1942) היה מתמטיקאי יהודי אוסטרי נודע, שנספה בשואה. ב-1942 נשלח פיק למחנה הריכוזטרזיינשטט, שם מצא את מותו כשבועיים מאוחר יותר בגיל 82. פיק ידוע בעיקר בזכות המשפט שגילה והוכיח, "משפט פיק" לקביעת שטח מצולעים על גבי מישור, הקושר בין תורת המספרים לגיאומטריה.
פעילות אינטראקטיבית יפהפיה לחקירת משפט פיק והוכחתו. מאת NGfl Cyrmo.
חוק פיק – פעילות מאת מרכז מורים ארצי למתמטיקה בחינוך היסודי
חוק פיק – שבבים, עלון מורי מתמטיקה
סרטון על משפט פיק והוכחתו – מאת הBBC
פליקס האוסדורף 1868-1942
מתמטיקאי ממוצא יהודי-גרמני, היה ממייסדי הטופולוגיה המודרנית ותרם משמעותית למדע, בייחוד בתחום המתמטיקה. התאבד כדי לא להישלח למחנה ריכוז.
אתר התערוכה "מעבר למסורת"
ערב עליית הנאצים, שליש מהפרופסורים הגרמנים למתמטיקה היו יהודים. הם היו חדשנים ופורצי דרך בעבודתם, אבל סולקו ממשרותיהם ונרדפו עד מותם.
באתר התערוכה מוצגת תרומתם המרשימה של מתמטיקאים יהודים להתפתחות התרבות המתמטית, בתקופה שבין האמנציפציה המשפטית והמדינית של היהודים במאה ה-19 ועד עליית הנאצים.
תקופה זו נחשבת ל"תור הזהב" של מתמטיקאים יהודים במדינות דוברות גרמנית
תוכלו לקרוא עוד בכתבה בעיתון ה"ארץ".